Saturday 26 January 2019

How to unloved someone?? Part 3

PEJAM celik sudah setahun berlalu tanpa disedari. Rasa macam baru semalam dia menghadiri majlis Ameer. Hari ini dia dikejutkan dengan berita yang lelaki itu bakal menerima cahaya mata tidak lama lagi. Alhamdulillah, bertambah ahli keluarga mereka selepas ini. Dia tumpang gembira dengan kebahagian lelaki itu. Tercapai sudah hasrat Paksu dan Maksu untuk menimang cucu.

"Alhamdulillah, tahniah. Durrahnya okey ke?"
"Alhamdulillah, dia okey sahaja..tak ada mabuk apa. Kamu macam mana sekarang, Fara? Tak ada good news nak share dengan kami ke?"
"Maksu nak dengar cerita pasal apa? Macam-macam Fara boleh cerita pada maksu."
"Fara masih tak jumpa pengganti Meer ke? Maksu risaukan kamu sebenarnya. Ema tak lama lagi nak jadi isteri orang. Ameer pula tak lama lagi nak jadi ayah. Kamu tu tak kanlah nak membujang sampai ke tua? Atau... kamu masih mengharap pada Ameer?"

Berubah terus wajah Fara tatkala mendengar kata-kata maksu itu. Senyuman di bibirnya turut mati. Maksu ni kenapa tiba-tiba buka kisah lama? Risau yang dia akan merosakkan kebahagian anak bujangnya itu ke? Ah, Fara... jangan berprasangka buruk. Mama dengan abah tak ajar kau jadi macam ni.

"Ya Allah, Maksu ni… apa cakap macam tu? Tak kanlah Fara nak mengharap dekat suami orang. Nasib baiklah Durrah tak ada, kalau dia dengar… boleh jadi salah faham nanti.”
“Kalau kamu tak mengharap lagi pada Meer, kenapa kamu tak cari pengganti dia?”
“Maksu, Meer tu cousin Fara sahaja… tak lebih dari tu. Kita dah janjikan tak nak ungkit hal lama? Untuk soalan Maksu tu…Fara busy sikit. Tu yang tak sempat lagi nak cari bakal jodoh. Maksu tahukan Fara dah sambung study semula?”

Maksu memegang tangan anak buah kesayangannya itu dengan penuh pengharapan. Kalau boleh dia nak gadis itu pun bahagia sama seperti kembarnya. Sampai bila gadis itu mahu bersendirian?

“Maksu carikan calon nak? Kawan Meer ada yang single and available tau?”
“Tak payah susah-susah, Maksu. Fara boleh cari sendiri. Nanti kalau Fara perlukan bantuan Maksu, Fara beritahu Maksu okey? Buat masa ni Fara nak fokus dekat beberapa hal yang penting dulu. Inshaallah, satu hari nanti Fara akan kahwin juga tapi bukan sekarang.”
"Maksu ni bukannya apa, Fara... Ameer dah bahagia dengan Durrah. Ema pula tak lama lagi dah nak jadi isteri orang.Kalau boleh Maksu nak tengok Fara bahagia juga walaupun bukan dengan Meer. Fara fahamkan?"

Fara menganggukkan kepalanya sambil tersenyum. Loud and clear,Maksu… Apalah masalah Maksu ni agaknya? Dah tak ada kerja ke sampai nak jadi matchmaker untuk aku? Nak kata aku ni dah 30-an… aku baru dua puluh tujuh tahun. Masih awal lagi kalau nak tergesa-gesa kahwin.

“Malam esok Fara dengan Ema jangan lupa datang kenduri doa selamat tu tau? Maksu tunggu kamu berdua datang.”
“Inshaallah, Maksu. Nanti Fara sampaikan pada Ema tentang kenduri tu.”
“Jangan lupa tau?”
“Ya, Maksu. Kalau tak ada apa-apa kami akan datang.”


“ARE you of your mind, Fara??!” Fara terus menekup kedua belah telinganya tatkala mendengar suara Ema yang dah serupa dengan bunyi petir itu. Risau tak sempat umur tiga puluh dia dah pekak gara-gara Ema. Macam manalah Redza boleh tahan dengan minah petir ni hah?

“Cukup-cukuplah kita terpaksa pergi kenduri kahwin dia tu. Tak kanlah dia mengandung pun kita kena hadap juga? Nur Fara Shahila, kau sedar tak si Durrah tu bukannya suka kita datang. Kenapa kau pandai-pandai nak pergi juga majlis dia tu?!”
“Ema, Maksu datang dari jauh semata-mata nak undang kita ke majlis tu. Tak kanlah aku nak cakap no dekat dia. Kau tahukan aku tak boleh bila melibatkan Maksu dengan Paksu.”
“Lepas ni majlis apa pula yang kita nak kena pergi hah? First time anak dia buang air nanti pun nak kita ada ke? Jangan mengarut boleh tak?”
“Ema…”
“Aku tak nak pergi. Banyak lagi kerja yang berfaedah boleh aku buat dari pergi majlis dia tu.”

Aduh, siapa yang nak teman dia ke majlis tu? Kalau boleh dia tak naklah pergi seorang diri. Memang tempah mautlah kalau dia pergi sendiri. Kenapalah susah sangat dia nak cakap tak pada Maksu? Kenapalah mulut ni pandai sangat berjanji?

“Ema, tolonglah aku…”
Nope…kali ni aku tak akan termakan dengan pujuk rayu kau. Dengar cakap aku, Fara…tak payah pergi. Ingat tak betapa sedihnya kau lepas balik dari wedding mereka dulu? Si Durrah tu layan kau macam mana?”
“Tapi…”
Please, Fara… jangan biar mereka pijak maruah dan harga diri kau. Aku tak nak tengok kau down macam dulu lagi. Bukan senang kau nak bangun balik, Fara…Ingat janji kau pada aku dulu…”

Ada betulnya apa yang dikatakan oleh Ema itu. Bukan senang dia nak bangkit semula setelah apa yang terjadi antara dia dengan Durrah dulu. Pertuduhan demi pertuduhan dilemparkan kepadanya namun tiada satu pun dipertahankan oleh Ameer. Lelaki itu hanya berdiri kaku sahaja tanpa menjelaskan hal yang sebenar.

“Baik kau ikut aku pergi Pangkor esok. Selain kau temankan aku, kau boleh relaxkan otak kau dekat sana.”
“Pangkor? Tapi kenduri tu…”
“Ya Allah, Fara… kau masih lagi fikir pasal majlis diaorang tu? Sekarang ni kau pergi kemas barang-barang kau… kau kena ikut aku pergi Pangkor. Titik. Soal Maksu tu pandailah aku nak jawab apa nanti.”


To be continue...

No comments:

Post a Comment