Friday 18 January 2013

Lelah Mencintaimu 13


“Kenapa kau dengan Amani diam je dari tadi?Kau orang bergaduh ke?”


            “Taklah.Mana ada kami bergaduh.”


            Balik je ke hostel,Myra terus menyoal siasat Amani mengenai hal di restaurant tadi


Walhal sudah Amani jelaskan padanya bahawa tiada apa pun yang berlaku antara mereka.


            “Saya tak percayalah awak.Mesti ada sesuatu yang terjadi kan?”


            “Ikut suka awaklah,Cik Myra oii.Malas saya nak layan.”


            “Alah,kongsilah dengan saya.Saya tahu mesti ada sesuatu yang jadi.Kalau tak kenapa


saya dengar ada orang meluahkan perasaan dia pada orang tu?”


            Jadi,Myra pun dengarlah tadi?Hisyh,memalukan betullah.Mana aku nak sorok muka


lepas ni?Ya Allah,malunya!!Ni semua Amsyar punya pasallah ni.


            “Kiranya kau orang ni couplelah sekarang ni?”
           

            “Kenapa pula?Kami hanya berkawan jelah..”


            “Jadi awak tolak cinta dialah ni?”


            “Kami kenal tak sampai dua bulan.Tak kan nak bercinta pula?Merepeklah awak ni.”


            “Awak yang merepek tahu?Tak kisahlah kenal sehari ke apa,akta mana yang awak dapat


yang mengatakan kena bercinta lepas kenal dua bulan atau lebih?Awak pernah dengar tak orang

kata,tak kenal maka tak cinta?”


            Aku terus menutup telingaku dengan kedua belah tangan bila Myra dah mula bersyarah


tentang cinta.Mak cik ni kalau dah bersyarah pasal cinta,memang payahlah nak berhenti.Tahulah


tak lama lagi dia nak berkahwin dengan kekasih idaman Malaya tu,katanya.


            “Myra,kejap.Bagi saya cakap sekejap.”


            “Hah,apa benda?”
           

            “Saya janji dengan bonda saya nak datang sini untuk belajar bukan untuk bercinta.So,hal


berkaitan dengan cinta tak termasuk dalam jadual saya.Lagi pun buat apalah penat-penat cari,


dia akan datang dengan sendiri nanti.Lagi satu,kalau ditakdirkan Amsyar tu jodoh saya..Lari jauh


mana pun dia tetap akan datang pada kita.”


            Myra terdiam bila mendengar kata-kata yang diluahkan Amani tu.Hurm,betul juga apa


yang Amani cakap tu.Kami datang sini untuk belajar dan bukan bercinta.So,kali ni Amani


menang dalam perbahasan kali ni.


            “Awak suka Amsyar tak,Amani?”


            “Okey,jujur saya cakap saya memang sukakan dia.Dia baik,sweet and suka buat saya


ketawa tapi buat masa ni saya nak fokus pada study.Kalau dia dengan saya lingkup nanti,dia nak


bagi saya makan apa?Pasir?Batu?Tanah?”


            “Kiranya awak suka dialah ni.Yahoo,saya berjaya buat awak bagi tau perkara sebenar!”


            Baru Amani terperasaan yang dia dah termasuk dalam perangkap Myra.Susah betul ada


kawan macam ni.Pandai betul putar belit cerita sampai aku terluahkan benda sebenar pada dia.


Kacau betul!


            “Apa-apa jelah,Myra oii.”


            Malam tu waktu dalam perjalanan balik ke hostel daripada surau,sekali lagi langkah


Amani dihalang.Kali ni mujur ditemani Myra.Siapa pula kali ni yang nak mengganggu


ketenteraman dia?


            “Kau Amani?”


            “Ye,saya.Awak ni siapa?”

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment