Saturday 1 December 2012

Lelah Mencintaimu 7

“Saya tahulah awak tengah gabra tapi control lah sikit.Semua jadi serba tak kena.Macam


manalah waktu nikah nanti?”


            “Oh,kenakan saya eh?Kita tunggu turn awak pulak.Tengoklah macam mana nanti.”


            “Okey,we’ll see.”


            Tepat jam lima petang,Imtiyaz sudah berada di hadapan hostel wanita untuk menjemput


kekasih hati dan kawan baiknya.Manalah dia orang ni,kenapalah lambat sangat bersiap?


            Imtiyaz terus keluar dari kereta sebaik saja terpandang wajah kekasih hatinya yang


kelihatan ayu berbaju kurung.Betul ke apa yang aku nampak ni?


            “Sorry lambat.”


            “Myra ke ni?”


            “Kenapa pandang saya macam tu?”


            “Cantik.”


            Myra terus tersipu-sipu bila dipuji manakala aku buat tak tahu je.Eleh,Imtiyaz puji


mulalah nak tersipu-sipu.Menyampah!
            “Baju siapa ni?Setahu saya,awak tak suka pakai baju kurung?”


            “Demi awak,saya boleh suka pakai baju kurung.Baju ni baju Amani.Saya pinjam dekat


dia.”


            “Thanks,Amani..”


            “Alah,benda kecil je.Jomlah kita gerak sekarang,kalau tak lambat pula kita sampai.”


            “Okey,jom.”


            Lepas Imtiyaz meletakkan beg pakaian Myra dengan aku dalam boot,kami terus gerak ke


destinasi yang aku sendiri tak tahu dekat mana.Sepanjang perjalanan,hanya suara dan gelak tawa


Myra dengan Imtiyaz je yang kedengaran manakala aku pula lebih gemar mendiamkan diri dan


mendengar lagu yang dimainkan di radio.


            “Ada nak singgah mana-mana?”


            “Nak beli buahlah rasanya.Tak kan nak datang tak bawa apa-apa.”


            “Betul juga ye?”


            Aku merenung skrin telefon bimbitku lama.Hurm,dia tak ada pun call aku padahal hari tu


aku ada bagi nombor telefon aku dekat dia.Peliklah dia ni,apasal sekarang ni dia dah tak tegur


aku kalau kami berselisih dekat jalan.Dia buat-buat macam tak kenal aku pulak.
            “Awak fikir apa,Amani?”


                “Tak ada fikir apa-apa pun..Kenapa,Myra?”


            “Kita singgah beli buah sekejap eh?Rasa segan pula tak bawa apa-apa.”


            “Oh,okey.”


            Ah,pedulikan jelah pasal Amsyar tu.Dia bukannya sesiapa pada aku dan aku bukan


sesiapa untuk dia.Buat apalah aku pening-pening fikir pasal dia.


            “Kenapakan sekarang ni saya dah tak nampak awak dengan Amsyar berbual?Kau orang


gaduh ke?”


            “Gaduh?Mana ada kami gaduh cuma saya busy sikit sejak kebelakangan ni.Amsyar saya


tak tahulah pula.”


            “Oh,ingatkan kau orang bergaduh sebab hari tu nampak kau orang berselisih jalan tapi

masing-masing tak bertegur.”


            Ohh,dia nampak.Aku ingat dia tak perasaan sebab sibuk bercinta dengan si Myra


tu.Rupa-rupanya dia ambil tahu juga pasal kawan baik dia ni.Nilah ciri-ciri kawan baik yang


sebenar.


            Sepanjang perjalanan ke destinasi yang aku sendiri tak ketahui,aku asyik merenung skrin


telefon bimbitku.Kenapa sikap dia berubah ye?Ke dia sememangnya pada awalnya je nampak


peramah padahal perangai dia yang sebenar adalah sebegini rupa?


            Lagi satu,kenapa aku kecoh dari tadi fikir kenapa dia tak tegur aku sejak akhir-akhir

ni?Dia bukan kekasih,tunang atau pun suami aku pun yang aku nak pening-pening fikir tentang


dia?Sah,aku ni gila.


            “Imtiyaz,rumah parent awak dekat mana?”


            “Rumah parent saya dekat Senawang.”


            “So,nak ke Senawanglah ni?”


            “Eh,taklah.Kenduri tu buat dekat rumah nenek saya dekat Bangsar.Maaflah tak bagitahu


awal-awal.”


            Myra terus terdiam.Aduh,ni yang buat aku gabra satu badan ni.Kalau parent Imtiyaz,aku


tak kisah sebab mummy Imtiyaz dengan keluarga dia dah bagi restu.Ni nenek dia yang aku


masih belum jumpa lagi..Macam mana kalau dia tak suka aku.


            “Hei,kenapa senyap ni?”


            “Takutlah.Macam mana kalau nenek awak tak suka saya?”


            “Nenek tu okeylah.Kalau awak dah jumpa dia,mesti awak suka dia.Nenek saya lagi


sporting daripada mummy saya tau.”



BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment