Thursday 10 May 2012

LARA SEMALAM 3

SEBULAN selepas itu, Alisya masih berada di Teluk Batik. Entah kenapa dia terasa sayang untuk meninggalkan tempat ini. Air matanya tidak lagi menitis kerana Alisya dah mulakan hidup yang baru di tempat yang baru.
“Awak tak nak balik KL?”
“Saya belum cukup kuat nak menghadapi apa yang menanti saya di sana.”
Alisya merenung laut yang terbentang di hadapannya. Balik ke KL semula? Sama sahaja macam menyuruhnya bunuh dirinya sahaja.
“Awak tahu tak sebenarnya awak ini lari dari masalah.”
“Saya tahu...”
“Dan? Apa awak tunggu lagi? Makin lama awak gantung masalah ni, makin ramai pula nanti orang yang akan terluka.”
Alisya hanya tersenyum hambar. Bukan dia tak rindu pada abah dan ibu... tapi bila mengenangkan Kak Sara tinggal bersama mereka sekarang membuatkan Alisya tiada hati nak balik. Dia rasa lebih baik semuanya tergantung macam ini. Rasanya itu lebih baik.
“Tak baik tahu, awak. Awak macam tak redha dengan takdir Allah.”
Alisya mengeluh perlahan. Dia bukan tak redha dengan apa yang sudah terjadi cuma dia masih tak bersedia. Macam mana kalau dia tak boleh kalau perasaan dia nanti bila berdepan dengan mereka. Dia tak sanggup terima kalau mulut dia keluarkan sesuatu yang bukan sahaja menyakitkan hati orang lain. Hati dia juga yang akan sakit dan lebih terluka nanti.
“Saya belum bersedia. Memang saya mengaku saya masih cintakan dia. Saya tak mampu nak balik ke sana dan melihat kemesraan mereka, Nana. Saya lagi rela tinggal di sini. Saya lebih tenang dekat sini.”
“Balik demi orang tua awak, Isya.”
Lama Alisya termenung di balkoni memikirkan kata-kata Nana itu. Kenapa dia nak menghukum orang tuanya sedangkan mereka tidak bersalah. Panggilan dan pesanan ringkas daripada mereka tidak pernah dibalas walaupun sekali. Ya Allah, derhakanya aku pada orang tuaku sendiri.
“Saya nak balik... awak tak nak ikut?”
“Sayakan orang luar.”                    
“Marilah... saya dah anggap awak macam keluarga saya.”

LEWAT petang tu mereka gerak balik ke KL. Alisya betul-betul dah rindu sangat-sangat pada ibu dan abah. Mujur ada Nana yang menegur kealpaannya tadi. Kalau tidak entah sampai bila dia akan leka macam tu. Ya Allah, tak sabarnya nak jumpa ibu dengan abah. Agak-agaknya apa reaksi ibu dan abah bila nampak dia nanti?
“Kehadiran saya tak menyusahkan ke nanti?”
“Jangan fikir begitu. Nanti, awak anggap sahaja ibu dan abah saya tu macam orang tua awak juga.”
Turun sahaja dari kereta, Alisya terus memimpin tangan Nana. Namun sebaik sahaja terlihat kereta Perdana yang tersadai bawah pokok mempelam tu membuatkan Alisya berhenti melangkah kerana dia serba salah nak masuk atau tidak. Ya Allah, dapat ke aku kawal perasaan aku bila terpaksa berhadapan dengan mereka nanti?
“Kenapa awak senyap sahaja?”
“Dia ada dekat dalam.”
“Buat biasa sahaja. Lagi pun awak balik sebab orang tua awak dan bukan sebab merekakan?”
“Hurm… assalamualaikum.”
Suara orang memberi salam mematikan perbualan mereka. Ibu terus berjalan ke muka pintu. Suara itu... Alisya! Tanpa menunggu sesaat pun, tubuh Alisya terus hilang dalam pelukan ibu. Ya Allah, dia betul-betul rindukan anaknya ini. Akhirnya anak dia balik juga ke rumah ini.
“Maafkan Isya... Isya mintak maaf...”
“Ibu maafkan sayang... abang, anak kita dah balik.”
Abah terus berjalan laju ke muka pintu. Senyuman terus terukir di bibir. Anak kesayangannya sudah kembali ke rumah ini semula. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa dia merindui anak bongsunya itu.
“Anak abah dah balik...”
“Abah, ibu... kenalkan ini kawan Isya, Nana, dia yang jaga Isya dekat sana.”
Lepas ibu memeluk Nana, mereka terus melangkah masuk ke dalam rumah. Sara dan Aidil saling berpandangan sebaik sahaja terlihat wajah Alisya. Alisya hampir-hampir mahu menangis ketika melihat Sara sedang mengendong bayi, namun segera dicontrol. Mereka dah ada anak? Bukan ke aku pergi baru sebulan?
“Kenapa Isya susut sangat ni? Risau ibu tengok...”
“Isya okey sahaja, ibu... Nana, jom kita naik rehat dulu.”
“Nak ibu kemaskan billik tetamu?”
Alisya menggelengkan kepalanya perlahan sambil menahan sebak yang datang bertandang di hatinya. Ya Allah, aku tak mampu nak berdepan dengan mereka.
“Kami share bilik sahaja, ibu. Nanti payah pula nak mengemas.”
“Isya dengan Nana pergi berehat ya? Ibu nak masak dulu.”
“Nak saya tolong, mak cik?”
“Tak usahlah, kamu jauh berjalan tadi. Panggil ibu sahaja, Nana… baru lebih mesra.”
Lepas Alisya selesai mandi, giliran Nana pula masuk ke dalam bilik mandi. Seronoknya dapat balik bilik sendiri. Bahagianya!! Usai mengeringkan rambut, Alisya terus menyarung tudung. Lebih baik aku turun tolong ibu dekat dapur. Dah terbiasa buat kerja bila tak buat apa-apa bosan pula.
“Nana, awak rehat dulu. Saya nak turun bawah kejap. Hati-hati turun tangga nanti.”

“Okey.”

No comments:

Post a Comment