Monday 1 October 2012

Lara semalam 4

Alisya terus menuruni tangga sambil bernyanyi kecil. Hidup mesti diteruskan walaupun hati aku hancur berkecai cuma aku masih tak dapat nak maafkan mereka lagi. Kak Sara yang sedang memanjat anak tangga tidak kuhiraukan. Sampai hati dia buat aku macam ni. Aku percayakan dia. Ah, malas aku nak ingat pasal tu lagi. Ingat pesan Nana, Isya… kau balik sebab ibu dengan abah.
“Alisya…”                 
Kak Sara cuba memeluk Alisya namun cepat-cepat Alisya memeluk tubuh. Ya Allah, semoga aku tak menangis dihadapan mereka. Aku tak boleh tunjuk aku lemah di hadapan orang yang telah memijak harga diri aku. Jangan menangis, Alisya. Menangis hanya buat kau nampak lemah. Kau kena kuat Alisya.
“Aku dah bagitahu kau dulu, jangan sentuh aku dengan tangan kotor kau tu.”
“Isya, maafkan akak...”
“Jangan ingat aku balik dekat rumah ni untuk berbaik-baik dengan kau laki bini macam dulu. Kalau bukan sebab ibu dengan abah, aku tak akan balik ke mari lagi. Buat apa aku balik setakat nak tengok kebahagiaan kau yang kau dapat di atas penderitaan aku? Buang masa aku sahaja!”
“Isya, akak minta maaf. Akak betul-betul rindukan Isya…”
“Tolong jauhkan diri kau daripada aku. Jangan nak berakak sangatlah dengan aku… aku tak ada kakak yang sanggup buat aku macam ni.”
Alisya menepis tangan Kak Sara bila dia ingin memeluknya. Dia tak sudi disentuh atau dipeluk oleh si dia dan kali ni dia tak akan terpedaya dengan drama air mata si dia tu lagi. Aku tak akan tertipu lagi, cukuplah sekali. Cukuplah sekali aku tertipu dan apa yang mereka buat pada aku terlalu pahit untuk aku telan. Sampai sekarang aku tak dapat membuang rasa benci dan marah di dalam hati aku ini.
Alisya terus menjejakkan kakinya di dapur yang selama ni tak pernah dia jejak. Aku baru sedar apa kurangnya aku dan apa lebihnya Kak Sara... ah, sudahlah, semua ni sudah berlalu. Tak guna kalau aku nak kesalkan semua ni sekarang.
“Ibu...”
“Dah cukup rehat dah anak ibu ni?”
“Dah segar dah badan lepas mandi, ibu. Meh, Isya tolong ibu.”
“Nak tolong?”
Alisya mengangguk dan terus mencapai pisau untuk mengupas bawang. Jangan main-main, sebulan aku duduk dengan Nana aku dah belajar masak siap-siap.
“Ibu, udang ni Isya nak masak boleh?”
“Boleh, Isya nak masak apa? Ibu boleh ajarkan.”
“Tak apa, ibu. Nana dah ajar Isya hari tu. Isya cuma nak ibu rasa okey ke tidak masakan Isya ni nanti.”
“Nana ajar?”
Alisya terus melihat bahan-bahan untuk memasak. Hurm, nak masak apa ya? Kupas bawang dululah lepas tu baru fikir nak masak apa.
“Hurm... kawan Nana ada buka class memasak dekat sana. Isya dah kebosanan, Isya joinlah class tu.”
Sejam selepas itu, semua makanan sudah siap terhidang di atas meja makan. Alisya terus memanjat tangga untuk mengajak Nana turun makan. Lagi pun tangga dekat rumah inikan agak curam. Bahaya untuk Nana nak turun atau naik tangga.
“Nana, awak dah tidur ke?”
“Saya baru lepas mengaji... kenapa?”
“Jom, kita turun makan. Penat tahu saya berperang dekat dapur tadi.”
“Hurm, marilah.”
Ketika Alisya dan Nana tiba di meja makan, semua sudah duduk di tempat masing-masing. Kak Sara duduk di sebelah suami dia. Dia ni tak pantang ke? Sibuk sahaja duduk dekat sini.
“Siapa yang masak lauk ni?
“Anak kita, Isya. Saya masak sayur ni sahaja.”
“Hah? Anak abah yang masak? Abah tak tahu pun anak abah pandai masak? Gemuklah abah kalau macam ni lama-lama.”
“Hisyh, abah ni... biasa-biasa sahaja. Ini semua jasa Nana dengan kawan dia. Dia orang yang ajar Isya masak.”
Aidil dan Kak Sara hanya senyap sambil menikmati hidangan makan malam mereka. Aidil sendiri tak tahu macam mana nak berbual mesra seperti dulu dengan Alisya selepas apa yang berlaku ini. Kalau boleh dia nak rapat macam dulu dengan Alisya tapi lepas apa yang isterinya bagitahu tadi, dia tahu Alisya masih marah pada mereka.
“Ibu, Isya ingat nak bercuti dengan rumah atuklah...”
“Lah, baru balik bercuti nak bercuti lagi? Duduklah dekat rumah dengan ibu.”
“Ha’ah, Isya. Ibu kamu tu rindu betul dengan kamu.”
“Isya nak ziarah kawan Isya...”
“Iskandar?”
Alisya hanya mengangguk sambil menyuap nasi ke dalam mulut. Lama gila tak jumpa dengan kawan baik aku ni. Dia di overseas, aku dekat politeknik. Baru dua hari lepas dia contact aku bagi tahu dia dah ada dekat kampung. Memang taklah aku nak lepaskan peluang untuk jumpa dia. Boleh jenguk atuk dengan mama sekali. Ya Allah, rindunya dekat mereka semua.
“Lama ke Iskandar dekat Perlis?”
Aidil yang sedang menyuap makanan ke dalam mulutnya terhenti menyuap sebaik sahaja terdengar nama bekas kekasih Alisya disebut-sebut. Dia pernah merajuk berhari-hari dengan Alisya kerana insan bernama Iskandar itu menghantar pesanan rindu pada Alisya.
“Tak lamalah, ibu. Dua minggu sahaja, lepas tu dia terus balik sana balik, diakan dah jadi orang sana.”
“Kalau kita pergi sekali nak tak?”
“Abang okey sahaja... boleh lawat ayah awak tu sekali gus kenalkan Aidil pada dia.”
“Hurmm.”

No comments:

Post a Comment