Tuesday 23 October 2012

Lara semalam 12

SEJAK daripada itu, Hazrill dan Alisya menjadi kawan baik. Hazrill sentiasa ada di samping Alisya ketika senang atau susah dan Alisya gemar menjadikan Hazrill tempat dia mencurah perasaan dan menghambur tangisan. Mereka sangat akrab sampai student lain gelar mereka dengan macam-macam gelaran.
“Eh, pasangan suami isteri nak ke mana tu?”
Alisya menayangkan penumbuknya di hadapan muka Mya sambil tersenyum. Suka sangat mengusiknya dengan Hazrill. Tak reti-reti penat ke nak mengusiknya? Pergilah mengusik orang lain pula.
“Hisy, kau inikan Mya suka usik aku dengan Hazrill. Kami nak pergi library. Nak join?”
“Tak mahulah, menganggu pula kau orang nak bermanja-manja nanti.”
“Mya, kalau aku tersumbat kasut saiz tujuh dalam mulut kau kejap lagi minta maaf banyak-banyak ya?”
Mya tergelak besar mendengar kata-kata Alisya itu. Dia tahu yang Alisya hanya bergurau kerana Alisya bukan seorang yang tak siuman. Mulut sahaja yang bising cakap nak sumbat kasut dalam mulut tapi tak ada terlintas dalam kepalanya pun nak buat.
“Boleh ke aku ikut ni?”
“Mestilah boleh. Lagipun rugi kalau kau tak ikut. Hazrill nak belanja makan.”
Belanja makan? Mata Mya terus bersinar-sinar tatkala mendengar perkataan Hazrill mahu belanja makan. Rezeki datang bergolek ni, tak akanlah dia nak menolak pula? Sekurang-kurangnya jimat makan tengahari dia hari ni.
“Wow, nak join boleh Hazrill?”
“Boleh sahaja, jomlah.”
Mya terus berjalan beriringan dengan pasangan ‘suami isteri’ itu ke library. Ya, si suami itu mahu belanja makan. Seronoknya!!!
Alisya hanya menggelengkan kepalanya beberapa kali. Mya iinikan, sebut pasal makan laju sahaja dia bersetuju. Dasar minah kuat makan tapi yang anehnya ke mana perginya makanan yang dimakan gadis itu ya? Yalah, makan macam dua orang yang makan tapi badan tetap sekeping. Kalau angin tiup dia yakin Mya akan terbang melayang…
“Laju sahaja bila cakap pasal makan ya?”
“Mestilah, rezeki jangan ditolak dan musuh jangan dicari.”

SELEPAS Alisya menjadi kekasih Aidil, lain pula jadinya. Hubungan persahabatan mereka menjadi renggang. Yalah setiap hari Alisya akan menghabiskan masa dengan Aidil. Dan hubungan antara Alisya dan Hazrill menjadi semakin renggang sebaik  sahaja Hazrill terlibat dalam satu kes pecah amanah.
“Alisya, aku tak buat semua tu. Aku tak harap orang lain untuk percayakan aku. Hanya kau seorang yang aku nak untuk percayakan aku. Kita dah lama berkawan.”
“Kau nak aku percayakan kau? Apa buktinya kau tak buat semua tu? Aku menyesallah ada kawan baik macam kau ni.”
Kata-kata Alisya menghancur leburkan hati Hazrill. Ya Allah, kenapa Alisya mudah sangat percaya khabar angin tu dari percaya aku, kawan baik dia sendiri?
Hazrill hanya mampu memandang Alisya berlalu pergi dari situ sambil memeluk mesra lengan Aidil. Tak apalah, Alisya. Aku tak akan muncul lagi di hadapan kau lagi selagi tak hilang rasa sakit hati ni sebab kau tak percayakan aku. Dan Aidil, tahniahlah sebab kau berjaya buat Alisya bencikan aku.
“Alisya, aku cuma minta kau seorang sahaja untuk percayakan aku. Tapi kenapa kau sama macam yang lain.”
Tanpa mengucap selamat tinggal pada Alisya, Hazrill terus berhijrah ke luar negara sebaik  sahaja namanya dibersihkan. Tiada gunanya dia berada di sini lagi kalau kawan baik dia yang paling dia sayang tak percaya padanya. Kini, dah terbukti bukan dia pelakunya. 

No comments:

Post a Comment