Monday 13 October 2014

Lara Semalam 39

Keesokan paginya, Alisya sudah sedar bila abah, ibu dan Hazrill datang melawat. Ibu terus menerpa ke arah Alisya sebaik  sahaja tiba di wad tu.
“Ya Allah, Alisya. Risau betul ibu semalam. Macam mana Isya boleh kena langgar? Ada rasa sakit dekat mana-mana?”
“Ibu, Kak Sara mana?”
“Kak Sara kena tahan dekat wad...”
“Hah? Kenapa?! Err, Aidil mana, ibu?”
Ibu dengan abah saling berpandangan tatkala mendengar nama Aidil yang disebut oleh Alisya. Hazrill yang berada di hadapannya langsung tidak ditegur.
“Isya, sayang...”
Alisya memandang jejaka dihadapannya dengan perasaan berdebar-debar. Siapa lelaki ni? Kenapa dia panggil aku sayang? Mana Aidil? Kenapa hati aku berdebar-debar setiap kali pandang dia?
“Awak siapa?”
Pertanyaan Alisya menghancur leburkan hati Hazrill. Kenapa Alisya tak kenal aku? Kenapa orang lain dia ingat?
“Isya, inikan Hazrill.”
“Ibu, kenapa dia ada dekat sini? Mana Aidil?”
“Isya, Hazrillkan bakal suami kamu.”
Kata-kata abah membuatkan Alisya kembali memandang lelaki di hadapannya semula. Bakal suami aku? Mustahil! Akukan tunang Aidil?
“Abah buat lawak apa ni? Isya nak Aidil...”
“Isya, Isya tak kenal Rill ke?”
Bila melihat lelaki tu hampir menangis betul-betul membuatkan hati Alisya terasa sakit melihat dia hampir menangis. Kenapa dengan aku ni?
“Alisya, ni Hazrill... kenapa dengan Isya ni?”
“Isya, Isya kenal tak Hazrill, bakal suami Isya ni?”
Alisya hanya menggelengkan kepalanya perlahan. Kenapa ibu dengan abah cakap lelaki dihadapanku ini adalah bakal suamiku? Macam mana lelaki ni boleh jadi bakal suami aku?
“Aidil mana, ibu?”
“Aidil dengan Saralah. Dia jaga Sara.”
Kenapa tunang aku jaga Kak Sara pula? Apa hubungan dia dengan Kak Sara? Bukan sepatutnya dia jaga aku? Teman aku sebab aku bakal isteri dia?
“Kenapa Aidil kena jaga Sara?”
“Sarakan isteri dia.”
Kepala Alisya makin berdenyut-denyut bila mendengar kata-kata ibu. Kenapa Kak Sara kahwin dengan tunang aku? Apa maksud semua ini?
“Hazrill, panggil doktor.”
Hazrill memandang wajah Alisya lama sebelum melangkah keluar dari dalam wad. Ya Allah, dugaan apa yang Kau berikan padaku ini?

No comments:

Post a Comment