Tuesday 4 December 2012

Lelah Mencintaimu 8

Coollah,Myra..Saya kan ada sekali dengan awak nanti.”


            “Thanks,Amani..Awak memang kawan baik saya.”


            Sebaik saja tiba di perkarangan rumah nenek Imtiyaz,aku dengan Myra terpegun melihat


seni bina rumah tu.Ya Allah,cantiknya.Dari luar lagi dah boleh tahu yang nenek Imtiyaz bukan


orang sebarangan.


            “Amani,ni rumah ke istana?”


            “Saya pun tak tahulah,Myra.Tapi,seriously saya betul-betul terpegun.”


            “Saya pun sama.”


            “Awak suka rumah macam ni ke,Myra?Nanti lepas kita kahwin,saya buatkan rumah


macam ni untuk awak nak?”


            Amani terus memandang Imtiyaz tak percaya.Biar betul mamat ni?Kalau aku tak silap


dengar,Myra memang betul-betul beruntung dapat Imtiyaz.


            “Saya suka rumah ni.Cuma saya lebih memilih rumah bersaiz sederhana je sebab senang


nak uruskan..Kalau awak,Amani?”


            “Saya?Rumah kecil pun tak apa asalkan kami hidup bahagia selamanya.”


            Kedatangan aku dengan Myra disambut mesra keluarga Imtiyaz terutamanya nenek


dia.Betul kata Imtiyaz,nenek dia memang sporting sangat-sangat.Untungnya Myra dapat masuk


keluarga ni.Aku pula nanti entah macam manalah nasibnya?


            “Myra dengan Amani pergilah berehat.Dekat sini dah ramai yang tolong.”


            Walaupun ditegah mummy Imtiyaz,aku dengan Myra tetap menolong apa yang perlu.Tak


kan kami nak berehat sedangkan kami tahu yang dekat dapur ni banyak lagi kerja yang nak


dibuat.


            “Ya Allah!Bertuah punya budak.Kan aunty dah suruh kamu pergi berehat.”


            “Alah,aunty.Bagilah kami buat kerja jugak.Bosanlah duduk rehat.”


            “Mummy,tak payah halang dia orang buat kerja.Lagi-lagi si Amani ni.Kalau Myra ni


masih lagi mendengar kata orang.”


            “Amboi,tahulah yang Myra tu girlfriend awak tapi sesedap lemak berkrim je awak


mengata saya.Depan saya pula tu?”


            “Eh,mestilah.Myra ni special,awak tak.”


            “Huh!”
           

“Imtiyaz,apa yang kamu buat dekat sini?Dah tak ada kerja nak dibuat dekat luar


tu?Kenapa suka sangat kacau anak dara orang ni?Mummy piat telinga kamu karang.”


            Imtiyaz tersenyum macam kerang busuk sebelum berlalu dari situ,Jangan dibuat main


dengan mummy ni.Sekali dia piat telinga,lama baru nak lepas.


            Lepas solat maghrib,aku dengan Myra terus turun ke tingkat bawah untuk tolong


menghidang makanan.Keluarga Imtiyaz ni lebih gemar masak sendiri daripada upah katering.


            “Amboi,comel betul girlfriend kamu ni.”


            “Tengoklah girlfriend siapa,nek.”


            “Riak tu,riak...”


            Imtiyaz mencebik bila mendengar komen Amani tu.Alah,Amani tu jealous sebab tak ada


siapa puji dia.


            “Yang ini siapa pula?Girlfriend kamu jugak ke?Banyaknya girlfriend kamu ni,Imtiyaz.”


            “Ha’ah,nek..Dia orang berdua ni bakal-bakal madu.”


            Serentak dengan itu,Amani dengan Myra memukul bahu Imtiyaz kerana bercakap bukan-


bukan.Imtiyaz apa lagi,terus mengaduh kesakitan.


            “Hah,tulah main-main lagi.”
           

“Saya,Amani kawan Myra dengan Imtiyaz.”


            “Ni kawan baik Imtiyaz je merangkap kawan baik Myra.”


            Nenek mengangguk faham.Berkenan betul hati tuanya pada gadis bernama Amani


ni.Bakal isteri Imtiyaz,Myra pun apa kurangnya?Masing-masing pandai mengambil hatinya.


            “Nama secantik tuannya.Amani.Hurm,senang nak ingat.”


            “Terima kasih,nenek.”


            “Berkenan betul nenek pada kamu,Amani.Kalau cucu nenek ada yang belum kahwin


lagi,dah lama nenek masuk meminang kamu.”



BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment