Monday 13 October 2014

Lara Semalam 41

SETELAH menghabiskan masa di Mcd, Alisya masih lagi tidak dapat ingat apa-apa tentang tempat itu. Dia hanya mahu pulang bila kepalanya terasa sakit. Siapa sebenarnya lelaki di hadapannya ini? Kenapa lelaki itu beria sangat nak kembalikan memori dia? Kenapa hati dia terasa sakit bila melihat wajah lelaki itu muram sahaja.
“Kenapa awak sedih sahaja ni?”
“Isya, awak langsung tak ingat satu pun perkara pasal saya?”
Melihat gelengan Alisya, mata Hazrill mula berkaca-kaca. Ya Allah, ini ke penghujung cinta mereka? Dia tak sanggup kehilangan Alisya. Dan kalau nak berpisah pun, janganlah dalam keadaan macam ni.
“Rill?”
“Saya dah putus asa, aunty…”
Ibu menepuk bahu Hazrill perlahan. Dia betul-betul bersimpati dengan anak muda ini. Mungkin bukan jodoh Hazrill dengan anaknya… sebab itu semua ini terjadi.
“Jangan macam ni, Rill.”
Alisya menggenggam jari jemari Hazrill bila melihat air mata Hazrill mula menitis. Hati dia makin sakit bila melihat lelaki itu menangis. Hazrill mengangkat wajahnya bila melihat Alisya menggenggam tangannya seperti selalunya Alisya buat bila dia terasa mahu menangis.
“Jangan menangis…walaupun sampai sekarang saya masih tak dapat ingat siapa awak, tapi saya yakin awak seorang yang baik. Terima kasih bawa kami ke mari dan maaf sebab saya masih tak boleh ingat siapa awak.”
Alisya terus mengesat pipi Hazrill yang sudah basah dengan air mata menggunakan tisu. Dia sendiri tak tahu kenapa dia boleh buat macam ni tapi yang dia pasti hati dia sakit bagai ditusuk sembilu bila melihat lelaki itu menangis.
“Saya sayangkan awak, Alisya…”
“Jangan pernah berputus asa dalam hidup awak, Hazrill. Walaupun saya tak ingat apa-apa pasal awak… saya rasa saya sayang awak.”
Selepas menghantar Alisya dan ibunya pulang, Hazrill terus memandu tanpa arah dengan pipi yang sudah basah kembali dengan air mata. Ya Allah, ke mana dia mahu membawa hati yang terluka ini?
“Ya Allah, aku sayangkan dia… aku tak sanggup kehilangan dia. Apa yang patut aku buat lagi untuk mengembalikan ingatan dia semula?”

No comments:

Post a Comment