Saturday 27 October 2012

Lara Semalam 13

SEKARANG:
Hazrill terus bergegas ke lobi bila mendapat panggilan daripada Alisya. Dia ingat dia nak buat kejutan untuk Alisya tapi nampaknya Alisya yang buat kejutan dulu. Sebaik sahaja melihat wajah Alisya yang semakin ayu, hatinya terus berdebar-debar.
“Hei, mak cik. Awal-awal pagi lagi dah datang?”
Sebaik  sahaja terpandang wajah Hazrill, air mataku terus menitis setitis demi setitis. Ya Allah, rindunya aku dekat Hazrill. Alisya terus memeluk Hazrill dan menangis semahu-mahunya di bahu Hazrill.
“Hei, kenapa ni?”
Hazrill terus menggelabah bila melihat Alisya menangis. Aduh, orang perempuan inikan susah betul nak faham. Time happy dia menangis dan time sedih pun dia menangis.
“Aku... aku... aku... aku nak minta maaf.”
“Minta maaf untuk apa? Kau bukan ada buat salah dengan aku.”
“Aku patut percayakan kau dulu tapi aku ragu-ragu. Aku minta maaf...”
“Hei, dahlah... nanti orang ingat aku yang buat kau menangis.Lupakan sahajalah hal dulu, Alisya. Tak payah minta maaf dengan aku lagipun dah lama dah hal ni. Aku pun dah lupa.”
Hazrill kembali tersenyum bila melihat Alisya sudah tidak menangis lagi. Hurm, ni baru Alisya yang aku kenal.
So, apa plan sekarang? Nak kerja atau berehat-rehat?”
“Oh, sekarang? First thing yang aku nak buat adalah curi hati anak dara orang.”
Alisya mula tergelak kecil bila mendengar benda pertama yang Hazrill mahu buat sampai di Malaysia ni. Dekat overseas sana tu tak akan tak ada yang terpikat?
“Wah, tak menahan... aku doakan kau berjaya. Dah ada calon-calonnya?”
“Ada... aku dah lama dah sukakan dia. Sebelum aku pergi overseas lagi.”
“Wah, lamanya kau pendam perasaan kau. Kau tak bagi tahu dia ke? Untungnya perempuan yang kau suka tu...”
“Aku dah cuba tapi dia tu slowlah...”
Alisya hanya tersenyum mendengar kata-kata Hazrill. Apa ke slownya perempuan tu? Macam manalah dia boleh suka dekat perempuan macam tu? Kalau macam tu lambat lagilah kalau Hazrill nak kahwin.
“Kau senyum-senyum ni mesti kau kutuk perempuan yang aku suka tukan?”
Alisya terus mematikan senyuman tak lama lepas itu. Hazrill iinikan, tahu sahaja apa yang aku tengah buat. Tak seronoklah kalau macam ni.
“Haha, kau memang kenal akukan? Weh, aku kenal tak aweks kau tu?”
“Huh! Aweks? Awek okey? Aku bukan players macam...”
Alisya pelik bila kata-kata Hazrill terhenti macam tu sahaja. Macam apa yang Hazrill nak cakap? Peliklah dia ni.Ah, pedulikan sahajalah. Hazrill ni memang suka sangat cakap sekerat jalan.
“Eh, jomlah kita breakfast dulu?”
“Aku dah breakfast dengan someone.”
Someone?”
Hazrill memandang Alisya pelik. Someone? Siapa someone yang Alisya cakap tu? Someone yang dia sayang ke? Someone tu boyfriend baru dia ke?
“Kenapa kau kenapa buat muka pelik?”
Someone? Oh, aku lupa pula... kau breakfast dengan Aidil eh? Dia apa cerita? Sihat?”
“Dia sihat sahaja...”
Kepala Hazrill terangguk-angguk mendengar kata-kata Alisya itu. Eh, kejap. Dia datang sini mamat tu tahu ke? Dia tak mahu merasa penumbuk Aidil lagi lepas ni.
“Eh, kau keluar jumpa aku ni dia tahu tak? Tak nak aku kena tumbuk dengan dia lagi.”
“Eh, kejap. Lagi? Apa maksud kau lagi? Sebelum ni dia ada tumbuk kau ke?”
“Ah, lupakan sahajalah… kisah lama.”
Hazrill terus berjalan laju menuju ke cafe. Baik aku jalan cepat sebelum dia tanya lagi. Dia tu kalau dia tak puas hati, dia akan korek sampai dapat.
“Hazrill, tunggulah aku.”

No comments:

Post a Comment