Monday 13 October 2014

Lara Semalam 50

 SUDAH seminggu Alisya berada di Pulau Pangkor untuk menenangkan fikirannya ditemani oleh Kak Sara dan Aidil. Walaupun ibu menentang keras niatnya untuk bercuti di pulau yang menyimpan banyak kenangan itu, mereka tetap pergi juga dengan keizinan abah.
            “Isya… petang ni kita pergi shopping nak?”
            “Isya tak ada moodlah… Kak Sara pergi dengan Aidil sahajalah.”
            Kak Sara menggelengkan kepalanya laju. Nak tenangkan fikiran apanya kalau asyik berkurung sahaja di dalam bilik? Kalau macam ni, lebih baik mereka duduk dekat rumah sahaja dan tak payah pergi jauh-jauh kalau setakat nak duduk dalam bilik sahaja.
            “Kenapa pula? Tak bestlah kalau datang sini tapi asyik berkurung sahaja dalam bilik ni… jomlah kita berjalan-jalan. Aidil siap sewa kereta nak bawa kita pusing-pusing pulau.”
            “Tak apalah… Isya ingat petang nanti nak jalan-jalan tepi pantai sahaja. Kalau Kak Sara nak pergi… pergi sahajalah. Tak payahlah nak risaukan Isya. Isya boleh jaga diri Isya, kak.”
            “Betul ni you tak nak ikut kami?”
            “Betul… you all pergi sahajalah. I bagi you all peluang untuk dating berdua pun tak nak… tak payahlah asyik risaukan I sahaja. I dah besar kot…”
            Alisya terus mencapai remote tv untuk menghilangkan bosan. Nak keluar pergi tepi pantai waktu macam ni boleh terbakar kulit… petang sikitlah aku keluar berjalan. Panas-panas macam ni buat aku malas sahaja nak keluar.
            “Isya yakin tak nak ikut kami?”
            “Ya… berapa banyak kali Isya nak cakap? Pergilah spend time berdua… bercuti apanya kalau asyik risaukan Isya dua puluh empat jam?”
            “Kalau ada apa-apa… call kami.”
            “Ya…”
            Aidil terus melangkah keluar dari bilik adik iparnya itu sambil menarik tangan isterinya. Dia tahu isterinya itu masih lagi tak puas hati tapi Alisya bukan budak kecil yang nak dipaksa-paksa ikut kemahuan mereka.
            “Awak ni… bukannya nak tolong pujuk si Alisya tu.”
            “Sara, awak kena belajar percayakan adik awak tu… dia dah besar panjang. Dah boleh fikir mana yang baik dan mana yang buruk.”
            “Tapi…”
            “Dah… kita nak pergi jalan-jalan pusing pulau ke tak ni?”
            Kak Sara akhirnya akur dengan kemahuan adiknya walaupun hati dia berat untuk meninggalkan adiknya itu berseorangan di dalam bilik. Kalau aku tetap paksa dia ikut mahu dia jadi lebih stress.

LEWAT petang tu, Alisya mengambil keputusan untuk bersiar-siar di tepi pantai seorang diri tanpa mahu ditemani sesiapa pun. Aku patut lupakan dia... ya, aku memang patut lupakan dia demi kebaikan semua pihak. Dia dah tak ada kaitan dengan aku dan begitu juga sebaliknya.
“Alisya... awak ke tu?”
Ya Allah, payahnya nak lupakan dia. Sampai sekarang aku masih terdengar suara dia lagi. Macam mana aku nak lupakan dia kalau dia masih ada dalam hati aku? Ya Allah, berilah daku kekuatan untuk melupakan dia.
“Alisya?”
Bila terasa bahunya disentuh Alisya terus menoleh. Hazrill?! Ya Allah, aku bermimpi ke ni? Kalau betul ni mimpi, janganlah kejutkan aku dari mimpi ni.
“Rill? Rill pergi mana? Kenapa tinggalkan Isya macam tu sahaja?”
Lama Alisya merenung wajah insan yang dia cintai di hadapannya ini. Hazrill kelihatan agak cengkung jika dibandingkan dengan keadaan dia waktu kali terakhir aku jumpa dia dulu.
“Rill, Isya tak mimpikan?”
Hazrill menggelengkan kepalanya perlahan. Apa Alisya buat dekat sini? Dia datang bercuti dengan doktor tu ke? Ah, kenapa bila aku dah ambil keputusan untuk lupakan dia… dia muncul semula dalam hidup aku?
“Awak tak bermimpi... apa yang awak buat dekat sini?”
Kenapa dari nada suara Hazrill tiada langsung rasa kemesraan. Dia seolah-olah tak berharap pun yang dia akan jumpa aku lagi. Kenapa dia dah berubah? Kenapa dia jadi macam ni?
“Kenapa Rill cakap macam ni?”
Air mata Alisya mula mencurah-curah bila melihat Hazrill sudah jauh berbeza daripada Hazril yang dia kenali dan cintai suatu masa dahulu. Apa yang dah jadi pada Hazrill yang dia kenal suatu masa dahulu?
“Kenapa awak nak menangis pula? Bukan ini ke yang awak nak dulu?”
Alisya cuba nak memegang tangan Hazrill namun Hazrill cepat-cepat memeluk tubuh. Perlakuan Hazrill tu betul-betul membuatkan Alisya terasa. Hazrill betul-betul dah berubah. Apa yang buat Hazrill berubah sampai macam ni sekali?
“Kenapa... kenapa Rill tinggalkan Isya?”
 “Tinggalkan? Awak fikir saya nak sangat tinggalkan awak? Saya betul-betul tak sangka awak seteruk ni, Alisya. Awak yang pilih doktor tu dan bukan saya!”
Alisya menggelengkan kepalanya dengan air mata yang semakin mencurah-curah. Dia tak sengaja kecewakan lelaki yang dia cintai itu. Waktu tu dia hilang ingatan… dia tak minta nak hilang ingatan.
“Isya tunggu Rill selama ni tapi Rill langsung tak datang menjenguk Isya. Call apatah lagi. Bila Isya call, Rill dah tukar nombor. Isya dah nak gila rindukan Rill. Kenapa Rill buat Isya macam ni?”
“Lepas ni tak perlu awak nak tunggu saya lagi. Saya langsung tak harap akan jumpa awak lagi. Saya tak pernah mengharapkan pun awak kembali pada saya.”
“Apa... apa maksud awak?”
Hazrill mengalihkan pandangannya ke arah lain. Dia tak boleh nak kawal perasaan sebaknya bila melihat gadis yang dia cintai sepenuh hati itu menangis. Terasa seakan mahu menangis sahaja bila melihat gadis itu menangis.
“Saya langsung tak harapkan semua ni jadi. Saya tak harapkan awak kembali, Alisya. Saya dah buat keputusan untuk mulakan hidup baru tanpa awak… dan saya harap awak respect dengan keputusan saya.”
Baru sahaja Alisya nak membuka mulut, dia terus terkedu bila mendengar ada seorang budak lelaki memanggil Hazrill dengan gelaran papa dan di sisi budak lelaki tu pula ada seorang wanita lengkap berjubah.
“Papa!”
Alisya terus menoleh bila mendengar suara budak lelaki menjerit memanggil papanya. Dia seakan tak percaya bila melihat Hazrill mengangkat tangannya melambai si kecil itu.
“Siapa mereka tu? Kenapa dia panggil Rill papa? Apa semua ni?”
“Mereka adalah keluarga saya.”

No comments:

Post a Comment