Saturday 10 November 2012

Lara Semalam 23

“Aku sengaja bawa kau sekali. Kaukan nak berkenalan dengan dia.”
Hati Alisya mula dipagut rasa cemburu yang teramat sangat bila mengetahui yang kekasih Hazrill turut berada di sini untuk bercuti. Mungkin Hazrill dengan kekasihnya berpakat nak jumpa dekat sini. Kenapalah aku boleh bersetuju nak ikut Hazrill datang sini bercuti? Aku sanggup tinggalkan kerja aku yang berlambak tu sebab nak ikut dia.
“Aku nak balik bilik dululah. Nak solat Asar...”
“Jomlah balik sekali.”
“Hurm...”
Lama Alisya memandang Hazrill yang sudah jauh di hadapan. Aku yang tengah sedih, dia yang menonong pergi. Apa kes dah ni? Hurm, apa-apalah Hazrill ni...
“Biarlah dia balik, baik aku lepak dekat depan minum air kelapa. Best juga.”
Alisya terus berjalan ke warung yang jual air kelapa pandan. Ramai betul orang yang datang warung ni. Aku nak beli pun kena berbaris panjang. Alang-alang dah sampai turn aku, baik aku belikan Hazrill sekali.
“Lah, Isya dekat sini rupanya... penat cari dekat sana tadi...”
Huh? Apasal dia panggil nama aku Isya bukan seperti biasa ni? Peliklah mamat ni. Ni siap pegang tangan aku ni dah kenapa? Tersampuk apa mamat ni? Ada juga yang makan bubur setahun nanti.
“Kau dah kenapa?”
“Kan seronok and lebih best kalau kita panggil nama berbanding kau aku...”
Sah, mamat ni memang demam. Hisyh, tak faham aku lama-lama dengan mamat yang bernama Hazrill ni. Demam panas agaknya. Alisya terus menghulur plastik berisi air kelapa pandan pada Hazrill.
“Nah air.”
“Terima kasih. Seronok minum air kelapa ni waktu tengah-tengah panas.”
Hazrill pula mampu menarik nafas lega lepas lelaki-lelaki yang nak usha Alisya berlalu pergi dan membatalkan niatnya untuk menghampiri Alisya. Haha, nasib baik… kalau aku lambat sampai tadi macam mana?
“Kau okey ke...”
“Isya, kan lebih manis kita guna ganti nama Isya dengan Rill. Bagi Rillkan, kau aku tu macam kasar...”
Hazrill ni dah kenapa? Makin lama makin aku tak kenal dia ni siapa, berubah seratus peratus. Ni siapa bagi kebenaran pegang aku ni? Alisya menarik tangannya perlahan.
“Ehem, saudara... sejak bila saya bagi keizinan saudara pegang saya ni. Nampak kekasih saudara tak ke aniaya?”
Hazrill menggaru kepalanya yang tidak gatal sambil tersenyum malu. Hehe, malunya kena sound. Punyalah beria tak nak Alisya kena kacau dengan lelaki tadi tu sampai terlupa pula yang dia dengan Alisya tak ada apa-apa hubungan.
“Eh, terlupa pula. Sorry.”
“Boleh jelaskan pada saya kenapa Encik Hazrill pegang tangan saya ni?”
“Tadi ada budak-budak nak kacau Isya... itu yang Rill terus pegang tangan Isya.”
Alisya menganggukkan kepalanya faham. Biarlah budak-budak tu nak kacau dia. Bukannya dia layan pun. So, tak ada kepentingan pun untuk Hazrill pegang tangannya macam tu. Lagipun kalau budak-budak tu lebih-lebih dengan dia, dia nak takut apa? Dia ada belajar seni mempertahankan diri dulu.
“Biarlah dia orang kacau. Manalah tahu terberkenan di hati… bolehlah buat suami.”
Kata-kata Alisya membuatkan Hazrill memandangnya tidak percaya. Alisya ni dah tak betul ke? Desperate sangat nak berlaki ke?
“Isya, are you serious? Terdesak sangat nak bersuami apa?”

“Agaklah terdesak.”

2 comments:

  1. nape ye isya tetiba berubah cam tu..cam petanda tk baik jer?ape kah ajal isya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima ksih sudi mmbaca..ad sesuatu yg buruk bakal terjadi tapi xdewlah smpai meragut nyawa Alisya.tnggu ye smbungan seterusnya..

      Delete