Monday 26 November 2012

Lelah Mencintaimu 3


Waktu dekat kaunter,Myra mencuit pinggang aku berkali-kali.Hisyh,minah ni..Tak perlulah nak over sangat.Aku bukannya buta sampai tak nampak mamat yang hampir terincident dengan aku tadi berdiri sebelah aku.
          “Amani..Mamat handsome tadilah.”
          “Saya tak buta lagilah,Cik Myra oii.”
          “Dah tu apasal buat muka selamba katak je?Pergilah tegur dia.”
          “Hisyh,tak nak saya.Buat malu je,lagipun saya bukannya kenal dia.”
          “Tak kenal maka tak cinta,sayang..So,pergilah berkenalan dengan dia.”
          Aku hanya menggelengkan kepalaku tanda tak sudi.Buat apalah aku terhegeh-hegeh nak berkenalan dengan dia?Aku bukannya desperate nak ada kawan pun.
          “Kalau awak tak nak tegur dia,biar saya jelah tegur dia.Jangan jealous eh kalau saya dapat ayat dia.”
          “Eh,tak kisahlah..Ambillah dia tu,FOC saya bagi tau.”
          “Betul ni?”
          Belum sempat aku menghalang Myra daripada melakukan satu perkara yang nampak kurang bijak di mata aku,dia dengan ramah menegur mamat tadi tu.Hisyh,Myra ni.Dia tak ingat ke pakwe dia yang dah cukup perfect untuk dia tu?Tau dek Imtiyaz,mengucap panjang dia nanti.
          “Amani,sinilah..”
          “Apanya?”
          Aku terus menghampiri Myra yang masih lagi seronok berbual dengan mamat yang dikatakan handsome tu.Tak cukup handsome ke si Imtiyaz tu?
          “Amani,kenalkan ni kawan baik Imtiyaz.”
          Lah,kawan baik Imtiyaz rupanya.Jadi tak hairanlah kalau mamat tu tahu nama aku.Kalau tak kerja Myra,mesti kerja si mamat seorang tu.Dia orang ni kan memanglah.
          “Oh,patutlah selamba katak je awak tegur dia eh?So,Mr.kawan baik Imtiyaz..Selamat berkenalan.”
          “Mr.kawan baik Imtiyaz?Hahaha,lawaklah awak ni.”
          “Just call me Amsyar.”
          “Oh,okey..Myra dah ke?Jomlah kita gerak balik.Karang tertinggal bas pulak nanti..”
          “Saya boleh hantar kau orang balik sekali cuma kena tunggu Imtiyaz beli baranglah sebab kami datang berdua.”
          “Lah,Imtiyaz pun ada?Tadi Myra ajak turun pekan sekali dia kata tak nak.”
          “Dia memang tak nak keluar tapi saya yang paksa dia untuk teman saya.Alang-alang dah ada dekat luar ni,dia belilah seluar jeans dua tiga pasang.”
          Aku merenung wajah Myra supaya dia tidak bersetuju dengan pelawaan kawan baik Imtiyaz tu tapi dia sengaja buat-buat tak faham dan terus bersetuju tanpa bertanya pada aku terlebih dahulu.Hisyh,sabar jelah aku dengan minah ni.
          “So,Cik Amani?Sudi ke tak nak naik kereta saya?”
          “Kalau setakat nak hantar saya balik,apa salahnya?Imtiyaz dekat mana?”
          “Dia ada dekat kedai depan tu.Jomlah kita ke sana.”
          Waktu mereka bertiga melangkah masuk ke dalam kedai pakaian,muka Myra berubah kelat bila melihat Imtiyaz dikelilingi wanita-wanita yang tergedik-gedik mahu menarik perhatian kekasihnya itu.
          “Cool,Myra..”
          “Gedik betul,Imtiyaz pun satu.Sukalah dia dikelilingi perempuan gedik!”
          “Hei,saya tahu awak marah tapi percayalah Imtiyaz tak macam tulah.”
          Myra terus mengajak Amani untuk menunggu Imtiyaz dengan Amsyar di luar.Tak sanggup dia berlama-lama dekat situ untuk tengok ‘drama sebabak’ tu.
          “Kami tunggu dekat luar ye,Amsyar?Lagi pun saya rasa nak tengok apa lagi yang nak dibeli.”
          “Okey.”
          Aku terus menarik tangan Myra keluar dari kedai pakaian tersebut.Hurm,susah betul bila orang kuat cemburu ni.Mujur semujurnya aku ni kawan baik dia,kalau tak mesti dia cemburu bila aku berbual dengan Imtiyaz.
          “Geramnya saya...”
          “Sabarlah,Myra oii..”
          “Sabar?Saya dah tak boleh sabar lagi awak tahu tak?Kenapa dia boleh layan lagi perempuan-perempuan gedik tu kalau dia tak suka dia orang?Lagi dia layan,lagilah gedik-gedik tu suka!”
          Ah,sudah.Aku pula yang kena marah ni.Tak apa,kalau telinga aku tercabut ke apa,aku hantar bil dekat Imtiyaz nanti.
          Sepanjang perjalanan balik,Myra senyap sepanjang jalan.Banyak kali Imtiyaz cuba mengajak Myra berbual tapi dia bertindak mendiamkan diri sahaja.

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment