Tuesday 23 October 2012

Lara Semalam 11

BEBERAPA TAHUN SEBELUM ITU:
Suasana bising di Mac Donald langsung tidak mengganggu mood bahagia Alisya menikmati fun fries dengan ice cream strawberry. Hurm, sedapnya makan fries celup dekat ice cream. Tak kisahlah orang pandang pelik ke apa, yang penting ni perut aku... suka hati akulah. Ya Allah, nikmatnya.
Hazrill yang baru sahaja mengambil makanannya di kaunter terus mencari meja kosong untuk menikmati makanan tengaharinya. Nampaknya hari ini ramai pula yang datang makan tengah hari di sini. Gadis yang sedang menikmati fries yang dicelup ke dalam ice cream dipandang penuh minat sebelum melangkah menghampirinya.
Sesungguhnya selama ini gadis itu sentiasa mencuri perhatiannya setiap kali dia datang ke Mac Donald itu kerana minat mereka sama, mencelup fries ke dalam ice cream. Nampaknya hari ini dia mendapat peluang yang cerah untuk berkenalan dengan gadis yang sememangnya sudah lama mencuit hatinya.
“Hai, boleh duduk sekali? Meja lain dah penuh.”
Alisya hanya menganggukkan kepalanya sambil mencelup fries ke dalam ice cream. Tempat ni bukan dia punya dan sesiapa pun boleh duduk. Lagipun Alisya tak kisah sebab lelaki di hadapannya ni pun bukan orang lain. Budak kampus dia juga.
Ice cream dengan fries?”
“Kenapa, nampak pelik eh? Sedap sahaja Isya makan.”
Alisya merenung makanan di hadapannya dengan pandangan pelik. Aneh sangat ke cita rasa dia ni sampai orang pelik pandang dia?
“Isya? Memang bahasakan diri Isya eh?”
“Ha’ah. Kenapa?”
“Bila dengar rasa mesra sangat.”
Alisya terus menyuap fries ke dalam mulutnya dengan selambanya. Prinsip hidup dia, bila jumpa makanan tak payah nak control ayu. Tak kisahlah siapa berada di hadapannya ketika itu. Makanan untuk dimakan dan kalau sibuk nak control ayu, memang sampai esoklah tak habis makan. Ya Allah, nikmatnya makanan ni. Tak ada makanan sesedap ini di luar sana yang mampu menenangkan hati dan jiwanya.
“Perempuan secantik ni suka makan fries dengan ice cream. Tak rasa pelik ke?”
“Nak rasa pelik buat apa? Asal perut kenyang, hati senang hal lain tolak tepi.”
Hazrill menganggukkan kepalanya tanda dia faham dan dia bersetuju dengan pendapat gadis yang baru sahaja dikenalinya itu.
“Semua orang pandang kau, kau tak rasa malu ke? Oh ya, aku Hazrill.”
“Aku, Alisya. Malu? Buat apa nak malu? Aku bayar so, aku ada hak untuk makan apa yang aku nak makan selagi makanan tu halal. Aku peduli apa orang pandang aku pelik yang penting hati aku senang dan perut aku kenyang.”
Hazrill tergelak kecil mendengar kata-kata Alisya itu. Tak sangka gadis yang mencuri perhatiannya selama ini seorang yang kelakar. Selama ini dia sangkakan yang gadis ini sombong kerana setiap kali mereka berselisih, Alisya tak pernah senyum padanya.
“Aku dah lama tahu nama kau…yalah, kitakan satu fakulti cumanya aku tak berani tegur kau. Muka kau nampak macam sombong sikit.”
Sombong? Alisya tergelak kecil. Macam manalah si Hazrill ni boleh kata dia sombong? Mata lelaki itu ada problem apa? Muka dia yang kiut miut dikatanya sombong? Dia ni jenis mesra alam dengan semua oranglah. Ah, biasalah tu. Semua orang yang tak kenal Alisya selalu tersalah sangka yang dia ni sombong walhal tidak.
“Baru nampak cantik bila kau gelak.”
“Baru? Eh, aku memang cantik sejak azali lagi tahu.”

“Sejak azali? Hahaha, lawak.”

No comments:

Post a Comment