Friday 19 October 2012

Lara Semalam 8

Tanpa menunggu sesaat pun, pipinya dah mula basah dengan air mata yang jatuh bercucuran. Sampai hati ibu buat dia begini. Ibu sepatutnya lebih mengenalinya sebab dia anak yang lahir dari rahim ibunya dan bukan orang luar dalam hidup ibunya!
“Dah puas kau porak perandakan hidup aku hah?! Jawab, Aidil!! Kau puas ke tengok aku hidup sengsara macam ni sebab kau?! Aku langsung tak kacau hidup kau, kenapa kau kacau hidup aku?!! Tak boleh ke bagi aku hidup tenang lepas apa yang kau orang buat pada aku. Aku langsung tak ada niat nak rampas kau dari kakak aku. Aku masih ada akal, aku masih waras lagi! Aku menyesal balik sini… aku balik sini sebab ibu dengan abah. Aku bukan balik untuk cari pasal dengan kau orang.”
Meruntun hati abah dan Aidil mendengar kata-kata Alisya itu. Ya Allah, apa yang aku dah buat ni? Aku makin menyusahkan hidup Alisya sekarang ni. Sepatutnya aku tak berdepan dengan dia waktu emosi semua orang masih tak menentu lagi.
“Isya kecewa, ibu. Isya kecewa dengan ibu!”
Alisya terus berlari memanjat tangga ke tingkat atas. Kejamnya ibu buat aku macam ni? Kenapa mesti ibu bela dia sebelum tahu siapa salah siapa betul? Nana yang berada di dalam bilik terkejut bila aku menghempas pintu bilik.
“Kenapa ni, Isya?”
“Nana, jom kita keluar dari rumah ni… mereka tak harap Isya balik.”
Alisya terus mengeluarkan baju-bajunya yang baru sahaja dikemas tadi dan terus menyumbat ke dalam beg. Dia dah tak sanggup nak berlama-lama dalam rumah ni lagi. Dia betul-betul kecewa dengan apa yang dah jadi ni.
“Isya, jangan buat keputusan dalam keadaan marah...”
“Saya tak boleh terima ibu saya sendiri percaya yang saya nak rampas dia balik. Saya betul-betul kecewa.”
Malam tu juga Alisya dengan Nana keluar dari rumah. Ibu dengan abah yang sedang duduk berbincang dengan pasangan suami isteri tu tak aku hirau langsung. Malam-malam macam ni, aku sendiri tak tahu nak ke mana tapi yang paling penting aku nak keluar dari rumah ni.
“Isya, kamu nak ke mana?”
Alisya merenung wajah abah yang bersih itu. Maafkan Isya, abah. Sepatutnya waktu sekarang ni Isya perlu membahagiakan abah dan bukan menambahkan beban.
“Isya nak pergi, abah...”
“Ke mana? Dah malam-malam macam ni, bahaya Isya… kalau nak pergi juga tunggulah esok.”
Alisya menggelengkan kepalanya laju. Dia dah tak betah nak berada di rumah itu lama-lama sebab hati dia benar-benar terluka dengan perangai ibu yang menuduhnya tanpa usul periksa.
“Isya, jangan buat keputusan dalam keadaan marah. Tunggulah esok kalau Isya betul-betul nak pergi. Abah tak akan halang Isya pergi esok.”
“Maaf abah, Isya tak sanggup nak tunggu seminit lagi dekat sini... lebih baik Isya pergi sekarang juga. Lagipun ramai sungguh yang nak Isya pergikan? Isya tak nak tinggal dengan orang yang Isya tak kenal dan tak kenal Isya. Assalamualaikum.”
Lepas menyalami tangan abah, aku terus melangkah masuk ke dalam perut kereta. Mujur kereta ni aku beli guna duit sendiri kalau tak memang aku dengan Nana terpaksa call taxi malam-malam macam ni. Aku tak sudi guna benda yang mereka beri.
“Isya, kita nak ke mana malam-malam macam ni?”
“Isya pun tak tahu... malam ni kita tidur dekat hotel dulu. Maaflah, Isya dah buat susah Nana sahaja.”
Ke mana hala tuju mereka malam ni? Nak mencari Hazrill waktu-waktu macam ni amatlah mustahil. Kerja gila nak mencari anak teruna orang malam-malam begini.
“Nana yang menyusahkan Isya.”
“Jangan cakap macam tu, Nana... macam nilah, mulai hari ni kita saling tolong menolong and kita jadi adik beradik nak? Isya pun dah tak ada sesiapa lagi...”

“Jangan macam ni, Isya... okey, kita jadi adik beradik.”

No comments:

Post a Comment