Friday 19 October 2012

Seputih hati mencintaimu 4



“Tak,sayang..Jieha bukan anak pungut.Ibu dah anggap Jieha macam anak ibu sendiri..”
            “Kalau Jieha bukan anak pungut,siapa keluarga kandung Jieha?Mereka dah tak ada ke?Sebab tu ibu dengan ayah bela Jieha?”
            “Tak,sayang...Mereka hidup lagi..”
            “Siapa mereka kalau macam tu?Mereka dekat mana?”
            “Dato’Nadzmi..Jieha anak isteri pertama,Puan Fara..”
            Dato’Nadzmi dengan Puan Fara?Maksud ibu bos aku,Dato’Nadzmi?Aku terus terduduk di atas kerusi.Mereka orang tua aku?
            “Walaupun Jieha bukan anak kandung ibu,ibu tetap sayangkan Jieha macam ibu sayangkan Kak long..”
            “Jieha perlukan masa....Maafkan Jieha.”
            Aku terus melangkah keluar dari rumah.Perut yang mulanya lapar tidak terasa lagi.Yang aku perlukan sekarang adalah masa..Aku perlukan masa untuk terima semua ni..
            “Abang,Yah tak nak kehilangan Jieha..Jieha anak Yah..”
            Masuk je pejabat,aku terus menyibukkan diri aku dengan kerja-kerja yang sedia ada berlambak.Aku malas nak fikir pasal status diri aku yang sebenar.
            “Jieha,boleh I masuk?”
            “Apa yang saya boleh bantu,Puan Jasmin?”
            “Ibu awak err...Maksud saya...”
            “Apa maksud puan?”
            “Ibu angkat awak...Dia call I.”
            “Kenapa ibu saya call puan?”
            Puan Jasmin memandang aku tak percaya.Aku boleh beri reaksi tenang bila berdepan dengan dia setelah aku tahu hakikat yang sebenar.
            “I bukan nak memaksa you,Jieha..Tapi you patut kembali ke keluarga asal you.Keluarga kita.”
            “Boleh puan jelaskan kenapa saya dibesarkan oleh keluarga angkat sedangkan saya ada keluarga sendiri?Kenapa baru sekarang nak saya balik dekat family puan?Kenapa bukan dulu?”
            “Kami cari you merata tempat,Jieha..Tapi tak ada siapa tahu dekat mana Kak Fara sorokkan you..I tak salahkan Kak Fara dalam hal ni.Siapa nak percayakan madu dia untuk jaga anak dia lepas dia pergi?”
**
            Aku merenung gambar keluarga kandungku.Rupa-rupanya aku ni anak angkat ibu dan ayah.Patutlah Kak long membenciku,Puan Jasmin baik denganku,dan aku dapat naik pangkat dalam masa singkat.
            “Mama,kenapa buat Jieha macam ni?”
            Aku menyimpan kembali gambar yang Puan Jasmin berikan kepadaku tadi.Dato’Nadzmi yang memandang,langsung tidakku hirau.Isteri sakit ada hati nak berbini lagi.

No comments:

Post a Comment