Friday 2 November 2012

Lara Semalam 16

SEKEMBALINYA Alisya ke meja, dia hanya memandang Hazrill tanpa perasaan. Amboi, Hazrill. Makin bertambah perempuan dekat meja ni. Kata bukan players. Huh! Hari ni juga terbukti yang kau tu sememang players.
“Lamanya you pergi ladies, Alisya...”
I jawab call tadi. I kena balik sekarang… sorry okay?”
Alisya terus mencapai handbagnya dan terus bersalaman dengan semua yang ada. Kalau dia main cabut sahaja, apa pula kata si Sufi tu pulakan? Nanti dikatakan ‘isteri’ Hazrill tak ada manners
You balik sekali dengan hubby you ke?”
“Eh, taklah... I drive sendiri.”
Ketika Alisya dengan Sufi bertukar-tukar card baru Hazrill terperasan yang tangan Alisya sudah merah. Apasal dengan tangan Alisya tu? Dia alergik ke?
“Okeylah semua, have fun... sayang, jangan balik lambat sangat ya?”
Lepas Alisya pergi, Hazrill memandang pinggan Alisya di hadapannya yang baru berusik sikit. Dia alergik ke?
“Err, sorry girls. I kena pergi. Ada hal penting.”
Waktu di hadapan hotel, Hazrill mencari kereta Alisya. Dia dah balik ke? Aduh, macam mana ni? Tangan terus diseluk ke dalam poket. Mana pula handphone ni? Ya Allah, macam mana aku boleh terlupa nak bawa turun handphone tadi?
Ketika Hazrill berpatah balik ke dalam bangunan, barulah kereta Alisya meluncur laju keluar dari kawasan hotel. Masing-masing langsung tak sedar tentang hal itu.
“Kenapa dengan aku ni? Aku peliklah... aku cemburu ke tadi sebab Hazrill berborak mesra dengan Sufi? Ah, tak mungkinlah. Kenapa pula aku nak cemburu? Aku dengan Hazrill bukannya ada apa-apa.”
Alisya terus memandu balik ke chalet dengan perasaan keliru. Aneh betullah dia ni. Selama ni elok sahaja kalau Hazrill sembang dengan student perempuan dekat kampus dulu… tapi, kenapa sekarang?
“Ah, aku dah gila agaknya. Mustahillah aku suka Hazrill.”
Alisya menampar pipinya perlahan. Alisya, kau hanya tolong Hazrill sahaja dan tak ada niat lain. Dia hanya kawan kau… tak lebih dari tu. Hanya kawan, Alisya… kawan sahaja. Ingat Alisya, dia dah ada girlfriend.

HAZRILL merenung handphone di tangannya lama. Apasal Alisya tak angkat call? Ke manalah dia ni? Apasal tak angkat-angkat call lagi? Dia ni tak tahu ke aku risau separuh nyawa dah ni?
“Kau ni dah kenapa, Rill? Tak pernah akak tengok kau macam ni? Dah macam ayam berak kapur dah. Kau risaukan siapa?”
“Mana ada Rill risaukan sesiapa.”
Mata Hazrill langsung tak dialihkan dari skrin handphone. Mana Alisya ni? Dah banyak kali dia call tapi tak berangkat. Bila dia menghantar pesanan ringkas, tidak pula dibalas.
“Eleh, konon. Kau jangan nak tipu akaklah. Akak kenal kau okey? Dari dekat overseas dulu lagi akak dah jaga kau.”
“Tak ada sesiapalah...”
Kak Zita mencebik mendengar jawapan adiknya. Eleh, macamlah aku tak kenal perangai dia. Bukan sehari dua aku hidup dengan dia.
“Suka hati kaulah, Hazrill. Ada masalah, jangan nak cari akak pula.”
Giliran Hazrill pula mencebik. Eleh, Kak Zita ni. Kerjanya asyik nak mengugut orang sahaja, macamlah aku takut. Nanti kalau aku ada masalah, dia orang pertama yang datang tolong. Ugut sahaja lebih. Kak Zita, ugut sahaja tak guna, kak.
“Okey, nanti apa-apa kerja jangan mintak tolong Rill pula eh?”
Haha, ingat dia seorang sahaja boleh ugut? Aku pun bolehlah. Lagi dasyat daripada dia punya ugutan. Muka Kak Zita terus berubah masam dan dia mula bercekak pinggang hingga membuatkan Hazrill tertawa kecil.
“Jangan berani-berani nak ugut akak eh? Akak potong elaun.”
“Wah, takutnya... Rill dah kerjalah, kak. Duit elaun apa lagi? Dulu bolehlah main ugut-ugut potong elaun ni.”
Kak Zita menepuk dahinya perlahan. Ya Allah, macam manalah dia boleh terlupa yang adiknya itu sudah bekerja dan mempunyai simpanannya sendiri. Elaun apa bendanya lagi…
“Ha’ahlah. Sorry, terlupa. Dah terbiasa ugut si Mikail tulah...”
“Cakap pasal Mika, mana dia?”
“Dekat rumah atuk dia… ni nak ke sanalah. Nak ikut?”
Hazrill menggelengkan kepalanya laju. Kalau dia ikut kakaknya ke sana, entah dengan anak gadis siapa pula kali ini yang mahu diperkenalkan padanya. Cukuplah sekali dia terkena dahulu. Bukannya dia tak tahu perangai bekas mertua kakaknya itu. Tak habis-habis nak menjodohkan dia dengan perempuan entah mana datangnya.
“Tak. Rill nak jumpa kawan. Kirim salam dekat mertua akak.”
“Hurm, yalah.”
Lepas menghantar Kak Zita ke depan lif, Hazrill kembali merenung skrin handphone. Mana dia ni? Dari tadi tak berangkat. 

No comments:

Post a Comment