Friday 2 November 2012

FB Cinta Kita 13



“Kalau abang tak cintakan dia,kenapa abang hantar rombongan meminang?Abang tahu tak yang Qaseh betul-betul cintakan abang!Kenapa mesti mainkan perasaan Qaseh?Kenapa,abang?”
            Ya Allah,apa yang patut aku lakukan?Kak Dij terlalu menyayangi Qaseh sebab tu dia marahkan aku tadi.
            “Abang ingat abang akan lupakan Fida lepas abang bertunang dengan Qaseh.Tapi abang gagal..Hati abang hanya untuk Fida.”
            “Abang mempergunakan Qaseh!Dia tak sepatutnya dapat layanan sebegitu!”
            “Adik!Abang hanya cintakan Fida.Hanya Fida!”
            “Qaseh kawan Anna,abang...”
            “Biar abang settlekan semua ni.”
            “Abang yang mulakan,abanglah yang kena tamatkan dan sepanjang masa tu,jangan sesekali datang jumpa Fida.”
            “Adik,abang tak boleh..”
            Aku terus melangkah masuk ke dalam wad.Tak kusangka,Fida berdiri betul-betul di hadapan pintu.
            “Anna,Fida tak nak musnahkan masjid yang bakal dibina.”
            “Syhh...Fida,Jangan menangis..”
            “Bawa Fida pergi dari sini?Fida tak nak mati dekat sini.Fida tak nak kalau Fida ada di sini,Fida akan buat Hairie keliru dengan perasaan dia.Dia tak cintakan Fida,dia hanya kesiankan Fida.”
            “Nanti Anna bincang dengan Sue.Kita tak boleh membelakangkan pendapat dia.”
Seminggu kemudian
            Sebaik saja aku melangkah masuk ke dalam rumah,ummi dengan Kak Nurul langsung tak menoleh dan menjawab salamku.Huluran tanganku langsung tidak disambut malah mereka boleh bangun dari duduk dan terus beredar dari ruang tamu.
            “Kenapa dengan semua orang?”
            “Berani kau jejakkan kaki dekat sini lagi?”
            “Kak Dij..”
            “Aku bukan kakak kau.Aku tak ada adik macam kau.”
            “Apa maksud Kak Dij?”
            “Jangan panggil aku kakak!Selagi kau sebelahkan perempuan tu,kau bukan lagi adik aku.”
            Setelah beberapa hari aku di rumah,bukan saja Kak Dij dan Kak Nurul tak mahu menegurku,ummi dan kedua abang iparku pun menjauhkan diri daripada aku.Kenapa dia orang buat aku macam ni?Salah aku ke semua ini?
            -Sue,Anna rasa macam nak keluar dari rumah ni.Dia orang jauhkan diri dari Anna.
            +Anna,you sabarlah.Lagipun hujung minggu ni kita dah nak berangkat ke sana.
            -Hurm,harap Anna dapat lupakan semua kesedihan dekat sini.Fida macam mana?Dia okey?
            +Alhamdulillah,dia semakin bersemangat..
            -Abang I dah tak datang jumpa dia kan?
            Lama aku tunggu balasan daripada Sue.Mana dia ni?Seminit...Dua minit..Tiga minit...Bip,bip..
            +Dia ada datang tapi Fida tak nak jumpa dia.Lama jugak dia tunggu dekat luar wad sampai I serba salah nak biarkan.Mujur tak lama lepas tu dia balik.
            -Baguslah macam tu.Kejap lagi Anna datang rumah Sue..
            +Okey..
            Aku terus mengemas barang-barang kepunyaanku yang aku beli guna duit sendiri dan sijil-sijil yang aku ada pun aku sumbat ke dalam bagasi.Mana tahu di sana aku nak guna untuk cari kerja.
            Laptop,barang kemas dan handphone aku tinggalkan di atas meja komputer..Aku tak bawa keluar satu pun barang yang mereka bagi.Insyaallah,aku akan kembali semula ke rumah ni selepas semua ni reda.
Assalamualaikum,ummi..
Anna nak mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki.Anna nak minta izin ibu untuk pergi ke sesuatu tempat untuk memulakan hidup baru.Anna tahu ummi,Kak Dij,Kak Nurul,abang Ammar dan abang Adi marahkan Anna atas tindakan Anna yang membuatkan abang memutuskan pertunangan dia dengan Qaseh.Sekarang ni Anna tahu semua dah benci Anna tapi tak mengapalah.Anna tak salahkan semua.Jangan risaulah,lepas ni Anna akan bawak Fida jauh-jauh.Fida kawan Anna dari kecil dan Anna tak sanggup nak biarkan dia seorang diri menderita.Halalkan makan minum Anna dekat sini..Jika diizinkan Allah,Anna akan kembali semula di sini.
Anna.

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment