Saturday 24 November 2012

Lelah Mencintaimu



Aku merenung wajah bayi polos yang masih lena dibuai mimpi walaupun dalam keadaan panas begini dengan mata yang mula berkaca-kaca.Kesian bayiku ini,kecil-kecil lagi bakal kehilangan ayah walhal dia baru saja berusia beberapa hari dan masih merah lagi langsung tidak memahami perpisahan yang bakal terjadi antara mama dan papanya.
          Setiap kali memikirkan hakikat yang bayi aku akan membesar tanpa kasih sayang seorang lelaki bernama ayah,hati aku mula berasa pilu.
          “Tak apalah,sayang.Mama akan sentiasa ada untuk kamu..Tak apalah mama kehilangan papa asalkan mama ada kamu.Kalau kamu tak ada,tak tahulah macam mana hidup mama.”
          Ketukan di muka pintu membuatkan aku berpaling.Hurm,Hawani rupanya yang datang mengganggu.
          “Kak,ada orang call.”
          “Siapa?”
          “Orang yang tak faham bahasa tu lah.”
          Aku terus bangun dan menuju ke telefon rumah selepas Hawani mendukung bayiku.Hurm,apa lagi dia nak?
          “Hello,Assalamualaikum..”
          “Hurm,kau buat apa sampai lambat jawab phone?”
          “Jawab dulu salam saya boleh tak?”
          Aku menarik nafas panjang bila tiada sahutan dekat sebelah sana.Dia ni dah kenapa?Kalau dulu,dia yang berlumba-lumba nak bagi salam tapi sekarang langsung tak beri atau menjawab salam.
          “Awak nak apa call ni?Kalau setakat nak diam je baik tak payah.Buang kredit awak je kan?”
          “Kau ni dah kenapa?Kalau aku tak call,kau bising.Ni aku call pun kau bising jugak.Apa yang kau nak sebenarnya?!”
          “Kalau setakat nak marah saya,baik awak simpan je kredit awak tu untuk call girlfriend baru awak tu.”
          “Kau tak payah nak perli akulah.Aku nak tanya ni,anak aku sihat?”
          “Ohh,call pasal anak..Bari hari ni teringat ada anak ke?”
          Bila mendengar rengusan kasar di corong telefon membuatkan aku tersenyum.Apa dia ingat aku ni tak reti buat orang marah ke?Nampak je aku lembut macam ni tapi bila selalu digasak,aku boleh jadi sekejam-kejam mungkin.
          “Aku nak bagitahu kau yang aku nak buat tuntutan hak penjagaan budak tu dekat court.”
          “Eh,banyak cantik?Budak tu yang awak tengah cakapkan ni anak saya!Selagi saya hidup,awak jangan harap nak ambil dia daripada saya.Awak dengar sini baik-baik,dia anak saya.Kalau awak nak anak,buatlah dengan girlfriend awak tu!Buat apa nak rampas anak saya?!”
          “Budak tu anak aku jugak!Kalau kau berkeras jugak,kita jumpa dekat court.”
          “Okey,saya akan fight untuk anak saya and saya tak kan sesekali serahkan anak saya pada lelaki macam awak ni!”
          Aku terus menghempas ganggang telefon sebelum dia sempat membalas kata-kataku.Berani dia nak rampas anak aku?Aku akan pastikan dia tak kan dapat ambil anak aku buat selamanya selagi dia tak ubah perangai dia tu!
          “Kak,kenapa?Dia nak ambil Arfan ke?”
          “Berani betul dia nak rampas Arfan dari akak!Akak tak kan benarkan dia sentuh Arfan.”
          “Kak,dia tu tak betul apa?Dah sah-sah dia tak mampu,ada hati nak buat tuntutan hak penjagaan dekat mahkamah?”
          “Dia tu memang!”
          “Dahlah,kak.Biarkan jelah dia tu.Wani yakin nanti dia awal-awal lagi akan tarik diri.”
          “Wani tak kenal siapa abang ipar Wani tu lagi.Dia tu seorang yang tak boleh dijangka.”
                  

          ***********************************************
BERSAMBUNG...

2 comments:

  1. best nyer...tp sakit hati kalu ade hubby cam tuh..nk g dek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe,thanks sudi baca...insyaallah tk lama lagi sy akn post new entry

      Delete