Wednesday 7 November 2012

Lara Semalam 19

Hazrill tersenyum malu sambil menggaru kepalanya. Alisya tergelak kecil melihat gaya Hazrill yang agak comel itu. Hisyh, comel pula mamat ni buat macam tu. Terasa macam nak picit-picit sahaja.
“Buat apa nak cari? Akukan ada?”
“Kau? Kaukan ada kekasih slow tu… lagipun aku tak sudi nak hidup bermadu, okey?”
Masing-masing tergelak bila mendengar gelaran yang Alisya beri pada kekasih Hazrill. Selambanya dia mengutuk orang yang Hazrill suka.
“Hurm, aku terlupa pula pasal dia.”
“Bila kau nak perkenalkan dia dekat aku?”
“Bila-bila pun boleh.”
Alisya terus mengetuk jari Hazrill menggunakan garfu. Dia iinikan, bila aku serious dia sengaja main-main dengan aku. Ada juga yang aku telan sekejap lagi.
“Main-main eh kau.”
“Okey, okey... sensitif pula kau ni... yalah, nanti aku perkenalkan dia dengan kau.”
“Ceritalah pasal kekasih kau tu.”
Waktu Hazrill bercerita, aku betul-betul rasa cemburu menggunung. Apasal dengan aku ni? Dia kawan baik aku sahaja… apasal aku cemburu gila bila dia cerita pasal kekasih dia? Alisya, bangun! Jangan jadi gilalah. Dia tu kawan baik kau, hanya kawan baik. Kau kena ingat hakikat tu.
“Haha, aku doakan kau berjaya dapatkan cinta kau.”
“Oh, thanks.”
“Apa yang buat kau boleh tersuka minah tu?”
“Kau pernah dengar tak orang cakap menyintai seseorang itu tak perlukan sebab? Aku jatuh cinta padanya tanpa sebab dan entah sejak bila aku dah terjatuh cinta dengan dia. Tahu-tahu sahaja dia dah ada dalam hati aku.”
Alisya mengangguk faham. Nampaknya Hazrill betul-betul menyintai gadis tu. Dan entah kenapa… emosi dia jadi makin tak menentu selepas mendengar penjelasan Hazrill itu. Dia sendiri pelik dengan keadaan dirinya sekarang.
‘Isya, Hazrill tu kawan baik kau. Hanya kawan baik kau sahaja. ’
“Beruntung dia dapat kau, Hazrill.”
“Kenapa pula?”
“Kalau kau merajuk, tak payah dia susah-susah nak memujuk kau.”
“Eh, apa pula… akulah yang untung. Kalau dia tengok muka aku ni, aku yakin dia mesti tak jadi nak merajuk punya.”
Alisya hanya tersenyum mendengar jawapan Hazrill itu. Malas dia nak layan orang yang asyik nak menang sahaja ni. Lebih baik dia diam.
“Isya…”
“Hurm?”
“Kau pasti tak nak bermadu? Tak rugi tahu bermadu sebab aku.”
Alisya terus mencebik mendengar kata-kata Hazrill itu. Tak rugi apa ke bendanya? Rugi berganda-ganda kalau bermadu sebab dia. Ingat dia tu best sangat ke? Lelaki dalam dunia ni bersepah lagilah.
“Huh! Tak ingin aku. Daripada nak hidup bermadu sebab kau, aku sanggup jadi anak dara tua.”
“Weh, tak sayang mulut nampak?”
“Mulut aku, suka hati akulah nak cakap apa.”
“Doa tu, doa…”

Hazrill tergelak kecil tatkala melihat cebikan Alisya. Bertahun dia duduk di luar negara, dia teramat merindui untuk mengusik gadis itu. Dari dulu lagi mengusik Alisya memang termasuk di dalam hobinya. 
Alisya terus menguis nasi di dalam pinggannya menggunakan garfu. Sayangnya nasi ini terpaksa dibazirkan. Sesungguhnya selera untuk makan sememangnya sudah tiada lagi. Dia makin tak berselera untuk menjamah makanan itu bila mendengar cerita Hazrill tentang girlfriendnya itu.
“Jomlah balik. Aku risaulah Nana seorang diri dekat chalet.”
“Hurm...”
            Hazrill terus bangun dan melangkah ke arah kaunter. Bual punya bual tak sedar pula jarum jam sudah menunjuk ke angka sebelas. Mujurlah si Allysha mengingatkan dia kalau tak memang lamalah mereka duduk di sini.

No comments:

Post a Comment