Sunday 25 November 2012

Lelah Mencintaimu 2



Aku memandang nota-nota kecil yang bersusun di atas mejaku.Hurm,siapalah yang tak ada kerja nak selit nota cinta dekat loker aku?Perkara ni berlanjutan sejak beberapa bulan yang lalu.
          “Hai,Amani..Tak berkelip tengok surat cinta tu.Dah jatuh hati ke pada empunya tuan surat tu?”
          “Surat ke benda,Myra?Nota ringkas adalah..”
          “Nota pun notalah,Amani oii..Hurm,makin giat orang tu hantar eh?”
          “Tulah,saya dah kusut memikirkan siapalah empunya nota ni?Makin dibiarkan,makin menjadi-jadi.”
          “Mr. I?Hurm,siapa lelaki yang awak kenal nama dia bermula dengan huruf I?”
          Kawan lelaki starting nama huruf I?Siapa ye?Selain senior Imtiyaz a.k.a pakwenya si Myra ni siapa lagi ye?  
          “Boyfriend awak,Irfan budak kelas saya tu dengan Izuddin,abang sepupu saya.Tu je.Saya manalah rapat dengan budak-budak lelaki,Myra oii..”
          “Paling jelas bukan Imtiyaz and bukan Izuddin.Tak kan Irfan kot?”
          “Banyaklah awak,Irfan tu kan dah ada kekasih.Lagi cun melecun daripada saya.So,tak adanya dia pandang orang biasa macam saya ni.”
          “Jadi siapa ye?”
          “Tak kisahlah siapa pun,Myra.Dah penat saya fikir dari tadi.Biarlah siapa pun Mr. I tu.Lama-lama nanti bila dia dah penat,dia stoplah.”
          “Ha’ah,kalau dia penat.”
          Aku terus mengumpul nota-nota kecil tu dan simpan di dalam satu kotak kecil.Kalau ditakdirkan aku jumpa dia satu hari nanti,aku pulang je semua ni balik dekat dia.
          “Agak-agak bilalah kau nak jumpa dia kan?Kotak tu dah hampir penuh dah dengan nota-nota dia.”
          “Entah,tapi aku tahu yang one fine day dia akan tunjukkan siapa dia sebenarnya.”
          “One fine day...Hurmm,bilalah one fine day tu kan?”
          Aku hanya menjongket bahu sebelum kembali menelaah.Sebenarnya bukan Myra seorang yang tak sabar menunggu,aku pun tak sabar sebenarnya.Siapalah gerangan Mr. I tu?
          “Petang ni jadi tak nak pergi kedai buku?”
          “Eh,mestilah jadi..Gila tak nak?”
          Lepas solat Zohor,kami berdua terus menapak ke stesen bas untuk turun ke pekan.Susah betul kampus dekat pendalaman ni.Tak pasal-pasal nak kena menapak jauh ke stesen bas.
          “Payahnya kita nak turun pekan kan,Amani?Nak kena menapak ke stesen basnya lepas tu nak kena tunggu bas lagi..”
          “Tak baik mengeluh,Myra oii..Dengar dek Imtiyaz,bernanah telinga awak tu dengar bebelan dia.”
          “Haha,sebab dia tak adalah saya mengeluh..”
          Aku hanya menggelengkan kepalaku melihat sikap kebudak-budakan Myra tu.Haisyh,macam manalah dia lepas kahwin nanti?Harap-harap Imtiyaz dapat ubah perangai dia nanti.
          “Apa yang awak fikir tu,Amani?”
          “Hah?Fikir?Mana saya ada fikir apa-apa..”
          “Tipulah..Dahi awak berkerut-kerut tadi.Ke awak masih fikir siapa Mr.I tu?Ceritalah dengan saya..Saya pun nak tahu.”
          “Mana ada apalah.Dah,jom jalan..Karang kena tinggal bas pula.”
          Tepat-tepat jam lima petang,kami sampai ke kedai buku.Mujur masih awal lagi,jadi tak adalah kami terburu-buru nak membeli.Dari satu rak kami pindah ke satu rak yang lain.
          Myra seperti biasa akan memborong pelbagai jenis novel yang dirasakan menarik.Aku tak pelik pun tengok dia memborong novel sekali banyak sebab dia anak orang beradalah jugak,anak tunggal pula tu..So,siapa lagi yang nak perhabis duit mak bapak dia?Macam aku,aku lebih suka bersederhana..Ye,memang keluarga aku dalam golongan keluarga berada juga tapi aku sejak dari kecil diasuh untuk hidup dalam kesederhanaan.
          “Amani,awak punya novel yang saya hilangkan tu apa tajuknya?Saya nak gantilah.”
          “Kan saya dah cakap tak payah ganti,Myra..Lagipun bukan awak sengaja pun kan?”
          “Tapi saya tak sedap hatilah..Lagipun awak kata buku tu sangat bermakna untuk awak.”
          Aku hanya menggeleng sambil tersenyum.Aku dah cakap tak payah,dia nak ganti jugak.Susah betul cakap dengan budak degil ni.Lagipun,kalau dia ganti sekali pun buku tu..Tak kan sama dengan buku aku yang hilang tu.Buku tu arwah abang yang bagi.
          “Kita tak payahlah cakap pasal buku tu lagi,Myra.Lagipun benda nak hilang,jaga baik macam mana pun tetap akan hilang.Dah bukan rezeki saya,saya nak buat macam mana?”
          Aku terus beralih ke bahagian alat tulis.Banyak juga pen aku dah kehabisan dakwat.Hurmm,nampaknya hari ni aku borong pen jelah ni.
          “Amani,saya minta maaf.Kenapalah saya cuai sangat?”
          “Dahlah,saya tak marah awak pun..Awak kata nak beli buku tadi?Dah cukup semua?”
          “Belum.”
          “Kalau macam tu,tunggu apa lagi?Pergilah cari buku yang awak nak.”
          Aku hampir bertembung dengan seorang lelaki ketika mahu meletakkan barang di kaunter.Hisyh,Amani..Amani..Lain kali mata pandang depan,ni tak asyik melilau je.Mujur tak incident dengan mamat ni.
          “Sorry okey?My bad..”
          “It’s okey,Cik Amani.”
          Lepas mamat tu beredar baru aku terperasan sesuatu.Sejak bila dia tahu nama aku?Setahu aku,dia bukan kawan sekuliah aku atau apa..Siapa dia ye?Macam mana dia tahu nama aku?
          “Amani,awak kenapa berdiri tegak dekat sini macam tiang bendera?Tadi tu siapa?Handsome betul orangnya.”
          “Myra...Jaga mata tu.Mengamuk Imtiyaz nanti.”
          “Eh,saya cakap benda betullah..Awak kenal ke mamat tadi tu?Seriously dia betul-betul handsome.”
          “Tak kenal and tak rasa pun mamat tu handsome.Mamat tu standard biasa-biasa je sebab arwah ayah saya lagi handsome waktu muda dia dulu.”
          “Itu memanglah..Daddy saya pun handsome juga.”
          “Hurmm,jomlah kita bayar.Karang kita tertinggal bas pulak.”

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment