Friday 16 November 2012

Lara Semalam 26

AWAL-awal lagi Hazrill lagi Hazrill sudah berpesan pada Alisya agar menantinya di restaurant berhampiran dengan chalet tepat jam lapan pagi kerana ada hal penting yang dia ingin beritahunya tapi hingga sekarang batang hidung Hazrill masih lagi tidak kelihatan walhal jarum jam sudah menunjuk ke angka sembilan. Ni dah dekat sejam aku tunggu dia dekat sini. Manalah dia ni? Air dah dua gelas sudah habis diminum.
“Manalah pak cik ni? Tadi kata urgent sangat sampai tak boleh tunggu esok tapi sampai sekarang tak reti nak tunjuk muka lagi. Hisyh, sabar sahajalah aku dengan dia ni.”
Aku menghirup iced lemon tea di hadapanku sambil mengeluh berat. Mana dia ni? Dia tahukan aku tak suka menunggu, tapi dia ni  sahaja sahaja buat darah aku mendidih.
Darah Alisya semakin mendidih bila melihat Hazrill menghampirinya dengan senyuman mengalahkan piawaian kerang busuk tu. Dah lambat boleh pula tersengih macam tu. Macam manalah aku boleh tersuka dekat mamat ni hah?
“Assalamualaikum, maaf... tadi Rill terjumpa kawan lama dekat depan tu. Terbabas pula bersembang dengan dia. Mesti Isya dah lama tunggu, maaf ya? Oh ya, dia kirim salam pada Isya.”
“Kirim salam? Isya bukannya kenal pun. Oh ya, jam tangan tu rosak ke? Dah tahu lambat boleh pula tersengih macam kerang busuk.”
“Alah, jawab sahajalah. Rill bukannya sengaja, terbabas tahu? Lepas ni Rill dah tak buat lagi okey?”
Dengan muka ketat seketat-ketatnya, Alisya layankan sahaja kerenah Hazrill tu meskipun hati dia merungut tak puas hati. Dahlah datang lambat lepas tu nak paksa-paksa orang pula. Ada juga yang makan bubur sahaja seumur hidup nanti.
“Ya, wa’alaikumussalam.”
“Hah, macam tulah...”
Alisya terus mencebik. Dia ingat dia siapa nak paksa-paksa aku ni? Mentang-mentanglah aku ni layan sahaja kerenah dia yang tak berapa nak betul tu.
“Kutuk Rill lah tu.”
“Apa? Tak nampak ke orang tengah diam ni?”
“Eleh, macamlah Rill tak kenal Isyakan? Memanglah luar nampak diam tapi dekat dalam. Ni hah, dekat sini ni mana diam lagi giat mengutuk adalah.”
Alisya terus menepis tangan Hazrill yang menyentuh kepalanya. Dia iinikan! Siapa yang bagi kebenaran dia sentuh aku ni? Sabar sahajalah aku dengan dia ni! Berapa kali entah aku nak kena ingatkan dia?
“Tadi kata ada hal penting. Apa yang penting sangat sampai tak boleh nak tunggu esok pagi? Lagipun esok dah nak balikkan? Apa yang tak boleh tunggu?”
“Isya, Rill nak minta maaf… Rill dah bohong Isya selama ni, Rill dah…”
Dahi Alisya hampir bercantum tatkala mendengar kata-kata Hazrill. Apa maksud Hazrill dengan maaf dan bohong? Apa yang dia bohong aku? Dia berpura-pura sahaja ke dengan aku?
“Bohong? Maaf? Apa yang Rill cakap ni?”
“Alisya...”
Sebaik  sahaja mendengar suara ibu menyebut namanya, Alisya terus menoleh ke belakang. Ibu, abah, Aidil dan Kak Sara berdiri di belakangnya. Apa semua ni? Wajah Hazrill terus aku tenung lama-lama. Berani dia bohong aku?!!
“Isya, maafkan Rill sebab bohong Isya. Uncle dengan aunty betul-betul nak jumpa Isya. Sebenarnya, kepulangan Rill ke Malaysia bukan seperti apa yang Rill maklumkan pada Isya sebelum ni. Aidil yang minta Rill balik sini sebab dia nak pulihkan hubungan kita...”
“Alisya, I betul-betul minta maaf. Dulu I yang sebarkan fitnah pasal Hazrill dulu. I cemburu sebab you sentiasa lebihkan Hazrill daripada I padahal I boyfriend you and bukan Hazrill. Dia hanya kawan you tapi you sentiasa ada untuk dia dan kadang-kadang kita terpaksa cancel date kita sebab Hazrill. Bukan sekali Alisya, I makan hati... banyak kali.”
“Aidil, itu kisah dulu. Kan kita dah janji nak mulakan hidup baru and tak akan buka kisah lama lagi?”

“Alisya kena tahu apa yang aku dah buat pada kau, Hazrill. Aku betul-betul hina sebab guna pelbagai cara untuk pisahkan kau orang dulu...”

2 comments:

  1. aduhai!kesian nye kat rill...sabar rill andai tk berjodoh ngan alisya kerna 'ajal dn jodoh ade lh ketentuan ilahi.

    ReplyDelete