Monday 13 October 2014

Lara Semalam 47

SEDAR-sedar sahaja Alisya terus mancari kelibat Hazrill. Mana Hazrill? Dia tak datang jenguk aku ke? Dr. Nadzrin yang duduk disebelahnya langsung tidak dihirau. Entah apa kepentingan lelaki itu untuk berada di dalam biliknya, dia sendiri tak tahu.
“Ibu, mana Rill?”
“Rill?!”
Masing-masing berbalas pandang bila mendengar nama yang keluar dari mulut Alisya adalah Hazrill dan bukan Doktor Nadzrin, bakal tunangnya. Doktor Nadzrin betul-betul tak puas hati bila Alisya menyebut nama lelaki lain sebaik  sahaja tersedar dari lena.
“Siapa Rill? And kenapa you cari dia?!!”
“Doktor Nadzrin nak tinggi-tinggikan suara pada saya ni kenapa? Saya cari bakal tunang saya… yang doktor menyibuk kenapa?”
Sekali lagi masing-masing berbalas pandang sebaik  sahaja mendengar kenyataan yang dikeluarkan Alisya. Alisya dah ingat semula ke?
I bakal tunang you! Bukan jantan tu!!”
Kening Alisya hampir bercantum mendengar kata-kata Doktor Nadzrin itu. Kenapa pula dia kata dia bakal tunang aku? Sejak bila pula aku nak bertunang dengan dia? Aku dengan Hazrill dah janji nak kahwin. Macam mana pula wujudnya berita yang aku nak bertunang dengan dia?
“Apa doktor merepek ni? Bakal tunang? Bakal tunang saya tu Hazrill… ibu, kenapa dengan doktor ni? Gila ke apa?”
“Isya, kenapa cakap macam tu? Nadzrin memang bakal tunang kamu.”
Alisya macam tak percaya bila mendengar cerita abah tak lama lepas itu. Dia kemalangan and lupa semua tentang Hazrill? Mustahil... semua ni amat mustahil! Tak kanlah dia boleh lupakan semua pasal Hazrill?
“Mana Rill? Dia dekat mana sekarang? abah, ibu. Janganlah mendiamkan diri macam ni. Mana Hazrill? Isya perlu jumpa dia sekarang.”
“Isya kena sihat dulu baru kita boleh cari dia...”
Cari dia? Maksud abah, Hazrill dah tinggalkan aku? Ya Allah, kenapa dia tinggalkan aku? Hazrill tak boleh tinggalkan aku... tak boleh! Hazrill, kenapa awak tinggalkan saya? Awak dah janji tak akan tinggalkan saya macam ni lagi.
“Eh, you tu tunang I, sedap rasa sahaja you nak cari jantan lain. Uncle dengan aunty ni pun sama! Dah tahu Alisya dengan saya sekarang, kenapa nak sokong tindakan Alisya!”
Alisya menarik nafas panjang bila melihat Doktor Nadzrin meninggikan suara bila bercakap dengan orang tuanya. Dari mood sedih terus bertukar menjadi bengang. Mamat ni memang tempah mautlah, berani betul dia tinggi suara pada orang tua aku? Depan aku pula tu? Aku ni dahlah tengah tak ada mood. Macam manalah aku boleh nak bertunang dengan mamat ni...
“Doktor  Nadzrin boleh tak keluar dari wad ni sekarang juga? Saya nak berehat and lagi satu tak ada apa pentingnya doktor nak duduk dekat sini lama-lama. Saya bukan siapa-siapa pada doktor dan doktor bukan siapa-siapa dalam hidup saya. By the way Doktor  Nadzrin, dengar baik-baik apa yang saya nak cakap ni sebab saya tak akan ulang dah lepas ni... saya tak sudi nak bertunang dengan orang yang kurang ajar pada orang tua saya macam doktor ni! Dahlah belagak bagus. Entah macam manalah saya nak bertunang dengan doktor dulu...”
You!!”
Tangan Doktor  Nadzrin hampir melekat di pipi Alisya namun cepat-cepat Alisya menepis dan menghadiahkan sebuah penumbuk di pipi doktor belagak bagus tu. Terkejut semua yang ada tu bila tengok Alisya menumbuk seorang lelaki yang merupakan bakal tunangnya sendiri. 

No comments:

Post a Comment