Monday 24 December 2012

Lelah Mencintaimu 11


Myra terus menarik tangan Amani masuk ke dapur.Waktu tu Amsyar dengan Imtiyaz


betul-betul terkejut nampak mereka dekat situ.


            “Hai,kau orang tak tidur lagi?”


            “Belum mengantuk lagi.Kau orang pulak?”


            “Turun nak minum air.”


            Amani yang berdiri di sebelah Myra tu hanya tunduk mendiamkan diri.Ya Allah,aku


betul-betul terharu dengan sikap Imtiyaz yang melindungi aku itu.


            “Amani,kenapa diam je?”


            “Oh,saya mengantuk je.”


            Keesokan paginya,aku dengan Amani terbabas tidur gara-gara bersembang hingga ke


subuh dengan Imtiyaz dan Amsyar.
           

“Kita balik pukul berapa?”


            “Imtiyaz cakap tengah hari..Entah dah bangun ke tak dia tu.”


            “Jomlah kita keluar.Nanti apa kata dia orang kita bangun lambat?”


            Waktu dia orang turun ke tingkat bawah,rumah dah sunyi sepi.Huh?Apasal ni?Dia orang


ada plan ke mana-mana ke?


            “Mana semua orang?”


            “Entah,cuba call Imtiyaz...”


            Baru je Amani nak panjat anak tangga ke tingkat atas,Amsyar yang baru keluar dari


dapur terus menegur mereka.


            “Kau orang nak makan ke?”


            “Amsyar,mana semua orang?Kenapa senyap je rumah ni?”


            “Oh,dia orang..Dia orang keluar.Nenek tak bagi kejut kau orang tadi,tu yang saya dengan

Imtiyaz biarkan je.”


            “Imtiyaz mana?”


            “Lepak dekat belakang rumah.Jomlah join sekali.”


            Amani dengan Myra terus berjalan ke belakang rumah banglo dua tingkat tu.Masing-

masing terpukau bila nampak air terjun belakang rumah tu.


            “Ya Allah..”


            Bila Amsyar memberi isyarat agar aku ikut dia,aku terus meninggalkan Myra dengan


Imtiyaz berdua menikmati pemandangan indah di situ.


            “Inilah tempat favourite saya bila balik rumah nenek.Cantikkan?”


            “Cantik sangat-sangat..Rasa tenang bila ada dekat sini.”


            “Myra,saya dah fikir masak-masak.”


            “Hurm?”


            “Saya rasa lebih baik kita akhiri hubungan kita dengan pernikahan.Lagi pun buat apa nak


tunggu lama-lama?”


            Sekembali dari rumah nenek Imtiyaz,Myra banyak tersenyum dan termenung.Aku dekat


sebelah dia ni dah rasa pelik satu badan.Apasal dengan minah ni?Kena sampuk apa?Sikit-sikit


senyum.


            “Myra,awak dah kenapa?”


            Tengok,dia masih senyum lagi.Apa yang tak kena dengan dia hari ni?Dia hanya pandang


muka aku sambil tersenyum tanpa mahu mengulas apa-apa.Aku rasa dia dah gilalah.
           

“Myra!!!”


            “Huh?Apa?”


            “Awak dengar tak saya tanya apa tadi?”


            “Sorry,saya tak perasaanlah.Awak tanya apa?”


            “Saya tanya awak kenapa?Asyik senyum je lepas Imtiyaz hantar kita balik.”     


            “Oh..”


            “Ohh??”


            Myra kembali tersenyum hingga membuatkan aku semakin aneh dengan keadaan dirinya.


Apa yang dah jadi pada dia?Aku yakin mesti ada sesuatu yang terjadi antara mereka berdua


waktu Amsyar suruh aku ikut dia tadi.Agak-agaknya apa yang dah jadi ye?


            “Myra,janganlah senyum..Ceritalah dekat saya.”
           

            “Amsyar ajak saya kahwin!”


            “Oh..What?!Kahwin?Really,Myra?Akhirnya kau orang akan disatukan juga..Bila

tarikhnya?”


            “Hujung minggu ni keluarga Imtiyaz nak datang jumpa ummi dengan walid.”


            “Kalau macam tu,petang ni jom kita pergi celebrate nak?”
           
            “Celebrate?Dekat mana?”
           

            “Tempat biasa?Saya belanja.”
           

            “Kita ajak Imtiyaz dengan Amsyar sekali nak?”
           

            Aku hanya menggangguk menyetujui idea Myra tu.Lagi ramai lagi meriahkan?Sementara


Myra menghubungi kekasih tersayang,aku terus berjalan ke bilik basuh di tingkat dua dengan


bakul baju kotor yang hampir penuh.


BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment