Sunday 11 November 2012

Lara Semalam 24

What?!!”
“Yalah, tak lama lagi ka... eh, silap... Hazrill nak kahwin. Saya dah tak ada kawan tahu tak? Nana pula kena ikut Iskandar. Huh, susah betul kawan baik kahwin dengan kawan baik. Dah sekarang ni terdesak nak cari suami.”
Mata Hazrill membuntang mendengar kata-kata yang tak disangka-sangka akan keluar dari mulut Alisya. Biar betul Alisya terdesak nak cari suami? Dia betul-betul serious ke nak cari suami?
Sebut nama Nana, apalah cerita dia sekarang. Hurm, lepas balik kampung atuk lepas Nana operate mata dia tak sangka pula dia dengan Iskandar akan jatuh cinta. Aku betul-betul tak sangka langsung. Sekarang dia dah ada anak seorang. Baru-baru ni aku dengar Nana tengah alah sekarang. Nampaknya sekali lagi aku akan datang kenduri cukur jambul anak keduanyalah.
“Uitt, menung apa tu? Nak duduk sini sampai senja ke?”
“Hazrill, sebenarnya... aku... eh, silap lagi. Susahlah nak tukar.”
“Lama-lama nanti biasalah.”
Alisya terus bercekak pinggang. Dia ingat aku ni apa? Isteri? Tunang? Kekasih? Adik? Yang nak dipaksa-paksa macam ni?
“Banyaklah kau. Kau ingat aku wife kau ke nak paksa-paksa?”
“Bukan kau tapi Hazrill dan bukan aku tapi Alisya. Bukan Isya wife Rill ke? Dua tahun lepas time dengan Sufi dulu?”
Mamat iinikan, tak dapat bezakan lakonan dengan reality ke? Huh, menyesal aku tolong dia. Sepatutnya aku biarkan sahaja dia dulu. Kalau aku tahulah macam ni jadinya tak nak aku tolong.
“Dahlah, malas nak layan. Balik bilik lagi bagus.”
“Ala, Isya… tak akan gurau sikit pun nak sentap?”
“Gurau sikit? Cik abang, nak bergurau pun ada limitnya.”
Hazrill hanya tersengih malu sambil menggaru pipinya perlahan. Alisya panggil aku abang? Macam sweet sahaja Alisya panggil aku abang… kan best kalau Alisya panggil aku abang lepas ni.
“Kau dah kenapa, Hazrill? Tersengih macam kerang busuk.”
“Aku malulah…”
“Dah kenapa pula kau malu tiba-tiba ni?”
“Kau panggil aku abang… macam sweet sahaja.”
Alisya terus membuat muka macam seolah-olah dia mahu muntah. Hazrill ni gediklah… suka sangat ambil serious tentang sesuatu benda yang aku cakap.

“Gediklah kau… aku balik dululah, malas nak layan kau lama-lama macam ni.”

2 comments:

  1. YA ALLAH,pada mu ku datang pada mu ku kembali.sedeh sesngt dek...hidup ku mati ku ade lah di tangan mu YA ALLAH.tabah lh hazrill ape pun ketentuan nye,terima lah dengan penuh redha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdih?Alhamdullilah,mnjadi jugak sedihnya.thanks sudi baca ok?

      Delete