Monday 5 November 2012

Lara Semalam 18

MALAM itu seperti yang dijanjikan, Alisya dengan Hazrill keluar dinner sama-sama. Pada mulanya Alisya menolak tapi selepas Nana berjaya yakinkan Alisya yang dia akan okey duduk chalet seorang diri barulah Alisya bersetuju nak teman Hazrill dinner.
“Hurm, kenapa tak ajak Aidil sekali?”
“Err, Rill... aku dengan dia...”
“Order sir?”
Pelayan yang tiba-tiba datang menghentikan perbualan antara kami berdua. Hisyh, kalau ya pun nak ambil order, janganlah secara tiba-tiba. Buat aku terkejut sahaja. Mujur tak tertepis tangan dia.
“Alisya nak makan apa?”
“Hurm, nasi goreng ayam dengan iced lemon tea.”
“Sama ya?”
Lepas pelayan tu beredar, Hazrill kembali memandang ke mukaku. Hisyh, mamat ni… pandang aku macam nak telan. Aku nak sambung balik cerita aku pun takut.
“Cepatlah, sambung cerita kau...”
“Janganlah pandang aku macam tu. Dari gaya kau, macam nak telan aku sahaja.”
Sorry, teruja pula. Dah, cepat cerita.”
Macam mana ya dia nak menerangkan semuanya pada Hazrill? Agaknya apa reaksi Hazrill tatkala mendengar apa yang akan disampaikan ini.
“Aku dengan Aidil dah tak ada apa-apa kaitan.”
Hazrill mengerutkan dahinya tak lama lepas itu. Apa maksud Alisya dengan dia dan Aidil sudah tiada apa-apa kaitan? Bukan mereka dah bertunang ke?
“Eh, maksud kau? Bukan dia tunang kau ke?”
Alisya menggelengkan kepalanya. Aidil adalah suami kakaknya dan bukan tunangnya lagi. Sampai ke saat ini pun, hati dia masih sakit dengan perkahwinan mereka berdua.
“Dulu ya, sekarang ni dia abang ipar aku.”
Hampir tersembur air di dalam mulut Hazrill. Alisya ni buat lawak ke apa? Patutlah... patutlah Aidil minta aku balik Malaysia. Rupa-rupanya benda ni yang jadi.
“Aku tak faham. Diakan tunang kau, macam mana dia boleh jadi abang ipar kau pula?”
“Sebelum ni, segalanya okey sahaja antara kami hinggalah aku pergi New York untuk sambung master... mungkin sebab kealpaan aku, membuatkan dia orang rapat. Ibu banyak kali juga luahkan kesangsian dia dekat aku bila mereka terlalu rapat tapi bagi aku, apa salahnya mereka rapat? Lagipun dia nak jadi family kami tak lama lagi.”
“Sabar, Alisya...”
“Aku dah penat bersabar… walaupun mereka buat aku macam ni, tak pernah terlintas dalam hati aku ni walaupun sebesar zarah pun nak rampas balik Aidil daripada dia.”
Hazrill merasa sebak yang teramat sangat tatkala melihat air mata Alisya berlinangan membasahi pipi. Dia ingat selama ni dia berada di luar negara, Alisya bahagia dengan Aidil. Tak sangka pula ini yang terjadi.
Akhirnya sampai ke sudah nasi goreng ayam langsung tidak berusik dan hanya iced lemon tea sahaja yang luak sedikit. Alisya dengan Hazrill betul-betul dah hilang selera nak makan.
So, apa plan kau?”
“Kalau mata Nana boleh dibedah, aku tunda dulu plan aku nak berhijrah. Maybe ke overseas...”
Overseas? Buat apa? Akukan ada dekat sini...”
Hazrill menentang keras niat Alisya untuk berhijrah ke overseas. Dia tak mahu sahabatnya itu pergi jauh darinya. Dia kembali kerana gadis itu dan tak mungkinlah dia akan membiarkan gadis itu pergi.
“Cari ketenangan, mulakan hidup baru and maybe cari bakal suami...”
Membuntang terus mata Hazrill tatkala mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Alisya itu. Dia yang salah dengar atau Alisya betul-betul serious nak cari bakal suami di negara orang?

“Tak perlulah pandang aku sampai macam tu sekali… aku bergurau sahaja.”

No comments:

Post a Comment