Wednesday 28 November 2012

Lelah Mencintaimu 4

Aku dengan Amsyar yang duduk di hadapan saling berpandangan bila melihat tiada respon daripada Myra.Nampaknya marah sangat Myra kali ni.
          “Myra,boleh bagitahu abang kenapa Myra senyap macam ni?”
          Myra tetap mendiamkan diri sambil membuang pandangan ke luar tingkap kereta.Lambatnya nak sampai hostel.Kalau aku tahulah macam ni jadinya,baik aku balik naik bas dengan Amani.
          “Amsyar,awak boleh drive cepat sikit tak?Saya ada hal sekejap lagi ni.”
          “Hah?Okey.”
          Myra kembali mendiamkan diri selepas mendapat feed back daripada Amsyar.Cepatlah sampai hostel..Aku dah tak sanggup duduk lama-lama dalam kereta ni dengan mamat sebelah aku ni.
         

          Sebaik saja mengambil barang dalam boot kereta,Myra terus berlalu pergi meninggalkan Amani yang masih terkial-kial mengambil barang.Mujur ada Amsyar yang datang membantu.
          “Maaflah dah susahkan awak,Amsyar.”
          “It’s okey.”
          “Myra tu masih lagi marah tu.Insyaallah tak lama lagi dia akan okeylah tu.So,Imtiyaz.Janganlah pula leka daripada memujuk.”
          “Dia marah saya kenapa?”
          “Awak selidik sendiri,Imtiyaz..Assalamualaikum,terima kasih Amsyar hantar kami balik.”        
          Aku terus berlalu dengan beg plastik sarat di tangan.Myra ni kalau dah marah,barang yang dekat tangan dia je dia bawa yang lain terus dilupakan.Seperti selalunya,akulah yang menjadi mangsa mengangkat barang-barang dia sekali.
          “Myra..Myra..Bilalah nak matang sikit.”
          Waktu aku melangkah masuk ke dalam bilik,Myra dah menghadap laptopnya dengan mata yang berkaca-kaca.Hurmm,apalah nak jadi dengan dia ni.
          “Myra,ni barang-barang awak saya letak dekat sini.”
          Bila melihat tiada apa-apa respon daripada Myra,aku terus mencapai towel dan barang-barang keperluan mandi.Sebab dia je aku boleh gila lama-lama.
          Malam tu ketika aku melayari facebook,aku terbaca satu status Myra yang dipost beberapa jam lepas.

Myra94:
          Hurm,apa-apa jelah Myra ni.Tak faham betul aku dengan dia ni.Susah sangat ke nak bertanya terus pada Imtiyaz?Tak payahlah dia makan hati sampai begini sekali.
          Keesokan harinya ketika aku membuka loker,sekeping nota lagi jatuh di atas lantai.Belum sempat aku nak mengutipnya,Amsyar terlebih dahulu mengutipnya.
I love you without knowing how, or when, or from where. I love you simply, without problems or pride: I love you in this way because I do not know any other way of loving but this, in which there is no I or you, so intimate that your hand upon my chest is my hand, so intimate that when I fall asleep your eyes close. –
Mr. I-
          “Mr. I?Oh,dear.Tak sangka pula awak ada peminat.”
          “Amboi,sedapnya baca orang lain punya note.”
          “Oh,tak boleh eh?”
          Aku hanya menjongket bahuku.Sebaik saja nota tu bertukar tangan,aku terus menyimpannya ke dalam handbag.Suka-suka je dia baca note untuk aku.Tak malu punya Amsyar.
          “Sorry okey,saya tak sengaja..”
          “It’s okey,cuma lepas ni jangan buat lagi.”
          “Baik,boss!”
          Aku tertawa kecil sambil menggelengkan kepalaku.Tak sangka pulak aku yang Amsyar ni tak matang rupanya.Sama je perangai macam Wani,kanak-kanak ribena!
          Tanpa  disedari dari jauh ada mata yang memandang ke arah kami dengan pandangan benci.Kau jangan ingat semudah tu kau nak rampas Amsyar daripada aku!Kau tunggu nasib kau,Amani.Kau tunggu!
          “Okeylah,saya ada kelas ni..”
          “Boleh kita jumpa lepas kelas?”
          “Lepas kelas?Hurmm,ulat bulu dah datang nampak.”
          “Ulat bulu?Haha,apa salahnya kan?”
          Aku terus berjalan meninggalkan Amsyar di hadapan lokerku dengan senyuman yang masih terlakar di bibir.Ada-ada jelah kawan baik Imtiyaz ni.
          “Amani!!”
          “Huh?”
          Aku terus menoleh ke belakang bila mendengar suara orang memanggil nama aku.Imtiyaz termengah-mengah berlari ke arahku.
          “Ada apa,Imtiyaz?Saya ada kelas ni.”
          “Myra mana?Saya call dia tak berangkat,saya mesej dia tak berbalas.Dia masih marah lagi ke?”
          “Saya nak cepat ni,Imtiyaz..Nantilah kita jumpa,saya ajak Myra sekali.”

BETSAMBUNG...

1 comment:

  1. jgn lh merajuk lama2 myra... pape pun kena lh selesai kn cara tg baik bkn cam tuh.....cepat tua lh kalu sllu merajuk myra...hehe nk g del tk puas lh...

    ReplyDelete