Tuesday 14 October 2014

Lara Semalam 51

Keluarga?! Jadi, budak lelaki tu anak Hazrill? Dan wanita yang berjubah tu pula isteri Hazrill? Ya Allah, sampainya hati Hazrill buat dia macam ni? Dia tunggu lelaki itu macam orang gila tapi ini yang dia dapat?
“Kenapa Rill buat Isya macam ni? Kenapa, Rill?”
“Kenapa awak tanya? Semua ni sebab awak. Kalau awak tak hancurkan hati saya dengan pertunangan awak dengan doktor tu, saya tak akan buat macam ni.”
Alisya terus memegang tangan Hazrill. Dia tak percaya yang Hazrill akan buat dia macam ni. Hazrill cintakan dia… kenapa Hazrill buat dia macam ni?
“Isya dengan Doktor Nadzrin tak jadi bertunang, Rill...”
Hazrill menarik tangannya kembali daripada terus dipegang oleh Alisya. Dia sudah berjanji dengan Maisara dan anaknya yang dia akan belajar menyayangi mereka. Dan kalau boleh dia tak naklah mereka salah faham melihat Alisya memegang tangannya.
“Dah terlambat, Alisya. Terlambat. Mereka sekarang hidup saya... nyawa saya. Saya tak akan lepaskan mereka semata-mata nak kembali pada awak. Saya tak akan sesekali lakukannya sebab mereka adalah kebahagiaan saya sekarang.”
Alisya hampir terduduk bila mendengar kenyataan yang diberikan Hazrill kepadanya. Mereka adalah kebahagiaan Hazrill? Sebak yang bertandang di dada cuba ditahan seboleh mungkin.
“Rill dah nekad?”
Hazrill menganggukkan kepalanya tanpa memandang wajah Alisya. Dia takut dia jadi tak sampai hati untuk melupakan gadis itu jika melihat wajah gadis itu. Jadi, lebih baik dia tidak memandang wajah gadis itu.
“Saya dah nekad dengan keputusan saya… saya harap awak akan lupakan saya.”
“Isya tak akan ganggu atau harapkan Rill lagi lepas ni. Semoga bahagia dengan keluarga Rill ni. Terima kasih sebab beri Isya kesempatan untuk rasa kebahagian yang pernah Isya miliki suatu masa dahulu. Isya akan doakan kebahagiaan Rill…”
Alisya terus berpaling dan terus melangkah pergi dari situ dengan linangan air mata. Hazrill dah mulakan hidup baru dan dia dah ada pengganti aku. Untuk apa aku merayu pada dia kalau hati dia dah dimiliki sepenuhnya wanita tu? Aku tak akan merendahkan diri aku untuk merayu pada dia lagi kerana dia dah jumpa kebahagiaan yang selama ini dicari.
“Isya, ke mana Isya pergi? Merata Kak Sara cari Isya tahu tak?”
Makin laju air mata Alisya menitis membasahi pipi sebaik  sahaja terserempak dengan Kak Sara dan Aidil. Kak Sara jadi kaget bila melihat adiknya menangis sebegitu rupa. Apa yang dah jadi ni? Bukan ke adiknya okay ketika mereka tinggalkan tadi?
“Isya, kenapa ni? Apa yang dah jadi?”
“Kita balik bilik dulu, Sara. Ramai yang tengah pandang kita.”

MALAM tu Aidil dengan Kak Sara buat keputusan untuk bawa Alisya kembali ke KL semula esok pagi. Buat apa mereka nak berlama-lama di situ jika hanya akan menambah luka di hati Alisya jika terserempak dengan Hazrill dan keluarga barunya itu di mana-mana.
“Ke Isya nak tinggal sini sehari dua lagi?”
Alisya menggelengkan kepalanya laju sambil menyumbat semua baju-bajunya ke dalam beg. Buat apa dia nak tinggal di sini sehari dua lagi? Kalau boleh dia nak balik ke KL malam ini juga.
“Kalau boleh Isya nak keluar dari pulau ni malam ni juga.”
“Hurm, kalau macam tu Isya rehat dululah. Kak Sara dengan Aidil keluar dulu ya.”
“Hurm...”
Selepas siap mengemas beg pakaian, Alisya terus menyarung tudung dan terus berjalan ke arah pantai yang ternyata masih banyak lagi pelancong berada di situ. Ada yang buat unggun api, ada yang menari dan macam-macam lagilah.
Alisya mengambil keputusan untuk mengisi perut di kedai makan berhadapan dengan pantai. Berakhir sahaja malam ni, maka berakhirlah kenangan dan cinta antara aku dengan Hazrill. Aku dah buat keputusan untuk lupakan dia sekali gus melupakan kenangan yang tercipta di antara kami.
“Nak makan apa?”
“Bihun sup dengan teh o ais limau ya.”
“Okey, tunggu sekejap.”
Apa khabar Nana agaknya ya? Lama juga aku tak jenguk dia atau bertanya khabar. Dia bersalin anak kedua ni pun aku masih belum ada kesempatan nak pergi menjenguk. Lepas balik KL nanti, ajak ibu dengan abah balik kampunglah. Boleh jenguk mereka.
“Assalamualaikum...”
“Wa’alaikumussalam...”
“Awak ni kawan abang?”

1 comment: