Saturday 17 November 2012

Lara Semalam 27

Alisya merenung wajah-wajah dihadapannya dengan perasaan bercampur baur. Aku marah, sedih dan kecewa bila dikhianati orang yang aku sayang dan paling percaya. Hazrill, kenapa kau sanggup buat aku macam ni? Kenapa kau sanggup terlibat sama dengan mereka?
“Diam!! Aku tak nak dengar apa-apa pun daripada kau orang semua and Hazrill, saya betul-betul kecewa dengan awak! Saya percayakan awak selama ni tapi sanggup awak tipu saya? Apa yang keluar dari mulut awak semuanya dusta! Saya menyesal percayakan awak dan saya betul-betul bodoh sebab percayakan awak!!”
Alisya terus berlalu dengan linangan air mata selepas menghadiahkan sebuah penampar di pipi Hazrill. Terkedu Hazrill ketika mendapat hadiah penampar sulung dari Alisya. Sungguh, Alisya betul-betul kecewa dengan Hazrill ketika itu.
Sebaik  sahaja tiba di bilik, Alisya terus mengemas barang-barangnya. Dia dah tak peduli ketukan bertalu-talu di muka pintu. Itu pasti Hazrill. Aku tak kira, hari ni juga aku nak balik KL. Dia orang yang paling rapat dengan aku sekarang ni tapi sanggup dia menipu aku?!!
“Aku benci kau, Hazrill... aku benci kau!!!”
Kenapa kau tipu aku? Kenapa kau tipu aku, Hazrill? Kenapa kau sanggup buat aku macam ni? Aku betul-betul percayakan kau. Kenapa kau pun sama macam mereka? Dalam dunia ni hanya kau sahaja yang aku harapkan tapi kenapa kau pun sama?

LEPAS memulangkan kunci bilik keesokan tengah harinya, Alisya terus mengheret bagasinya ke parking lot. Mujur semujurnya dia datang sini drive sendiri kalau tak, tak tahulah macam mana dia  nak balik KL.
“Alisya tunggu!!”
Alisya segera mempercepatkan langkahnya sebaik  sahaja mendengar Hazrill memanggil namanya. Apalagi dia nak? Penampar sekali lagi? Kalau nak lagi, meh aku bagi double terus.
“Alisya...”
“Apa lagi awak nak, Hazrill? Tak payah nak pujuk saya sebab saya tak akan percayakan awak lagi! Setiap perkataan yang keluar dari mulut awak hanya pembohongan semata-mata! Saya tak akan maafkan penipu macam awak ni! Saya menyesal percayakan awak!”
Hazrill cepat-cepat menghalang langkah Alisya yang mahu melangkah masuk ke dalam perut keretanya. Tak kisahlah hari ni dia akan makan penampar Alisya sekali lagi atau tak… yang penting hal ni perlu diselesaikan.
“Isya, please. Dengar dulu penjelasan Rill. Rill tak benarkan Isya pergi sebelum dengar apa yang Isya patut dengar! Okey, Rill tahu apa yang Rill buat ni salah and menghancurkan hati Isya tapi apa yang Rill buat ni demi aunty and tak ada kena mengena dengan Aidil atau Sara langsung! Isya tahu yang Rill kisah apa dengan Aidil and Sara tu. Rill cuma kesiankan aunty. Aunty merayu-rayu pada Rill suruh pujuk Isya balik, Isya tahu tak aunty sampai nak melutut dengan Rill?”
Alisya kembali teresak bila mendengar penjelasan Hazrill. Ibu sampai mahu melutut pada Hazrill? Ya Allah, berdosanya aku pada ibu… apa yang patut aku buat sekarang ni? Kenapa aku tak habis-habis buat masalah?
“Saya buat semua tu bukan kerana simpati, Alisya. Saya sanggup buat semuanya sebab awak wanita yang saya paling sayang and cinta dalam dunia ni selepas orang tua saya. Mereka sangat-sangat rindukan awak, Alisya. Maafkanlah mereka.”
Alisya hanya mendiamkan diri sambil memikirkan kata-kata Hazrill. Amboi, Alisya… bila ada orang cakap dia suka kau, terus kering air mata kau ya? Sebenarnya ibu dengan abah langsung tak salah dalam hal ni… hanya aku sahaja yang terlalu mengikut perasaan.

“Rill, Isya nak jumpa ibu dengan abah...”

2 comments:

  1. Minta2 la ayah Alisya beritahu. Kesian Alisya. :(

    ReplyDelete