Monday 13 October 2014

Lara Semalam 46

LEWAT petang tu abah mendail nombor telefon Hazrill. Lama juga menunggu barulah Hazrill menjawab panggilan.
“Hello, assalamualaikum...”
“Wa’alaikumussalam. Rill, ni uncle...”
“Ada apa, uncle? Sorrylah, saya lambat jawab tadi sebab saya keluar tadi.”
Hazrill tetap melayan abah Alisya dengan baik selepas apa yang terjadi ini. Dia sudah menganggap abah Alisya itu seperti orang tuanya sendiri.
“Kamu ada dekat mana sekarang?”
“Perak... kenapa uncle?”
Abah mengeluh perlahan. Nampaknya Alisya tidak dapat bertemu dengan Hazrill dalam masa yang terdekat ini. Kalau dia bagitahu hal yang sebenar pada Hazrill, mahu ke lelaki itu datang berjumpa dengan anaknya?
“Bila perginya?”
“Tengah hari tadi, ada urusan sikit. Itu yang ada dekat Perak ni.”
Lama abah mendiamkan diri memikirkan keputusannya menghubungi Hazrill tu betul ke tidak. Hurm, macam mana ni? Patut ke aku bagi tahu Hazrill tentang keadaan Alisya?
Uncle?”
“Ya, ya... uncle ada ni...”
Uncle nak cakap apa dengan saya?”
Abah mengeluh sekali lagi. Patut ke dia bagitahu Hazrill tentang hal ini? Kalau boleh dia tak mahu menyusahkan Hazrill lagi tapi dia perlu menyampaikan hasrat Alisya untuk bertemu dengan Hazrill.
Uncle... uncle  sahaja call kamu...”
“Ohh...”
Patut ke tidak aku bagi tahu Hazrill ni? Macam mana ni? Nak bagi tahu ke tak? Kalau aku bagi tahu Hazrill mesti menyusahkan dia. Kalau tak bagi tahu, aku pula yang rasa bersalah nanti.
“Rill...”
“Hurm?”
“Tengah hari tadi... Alisya nak jumpa kamu tapi...”
Alisya nak jumpa dia? Kenapa Alisya nak jumpa dia? Ingatan Alisya dah pulih ke? Tapi kalau ingatan Alisya dah pulih sekali pun, dia dah selamat menjadi tunang orang lain. Semua tu dah tak berguna untuknya.
“Tapi apa uncle?”
“Alisya jatuh tangga... sekarang ni dia ada dekat hospital. Tapi dia dah stabil sekarang.”
Lama Hazrill diam mendengar butir-butir terperinci mengenai kemalangan yang menimpa Alisya. Dia patut balik lawat Alisya ke tak? Masalah sekarang, dia ada dekat Teluk Batik dan Alisya dah nak bertunang.
“Alhamdulillah, lega saya dengar dia dah stabil... uncle kirim salam pada dia ya nanti. Saya rasa macam tak sedap pula dengan bakal tunang dia nanti kalau saya datang jumpa dia. Nanti apa pula kata dia pulakan?”
“Tak apalah kalau kamu kata macam ni... uncle cuma menyampaikan sahaja sebab uncle dah anggap kamu macam keluarga uncle.”
“Terima kasih, uncle... kirim salam pada semua ya... assalamualaikum.”
“Wa’alaikumussalam...”
Lepas menamatkan perbualan dengan Hazrill, abah mengeluh berat. Betul apa yang Hazrill kata tadi. Macam mana aku boleh terlupa tentang Nadzrin? Hurmm... kesian Alisya dan Hazrill.
“Apa kata Hazrill?”
“Dia ada dekat Perak sekarang ni...”
“Perak? Dia buat apa dekat sana?”
“Katanya ada urusan... abang nak naik mandi sekejap.”
Aidil dengan Kak Sara hanya mendiamkan diri di satu sudut. Mungkin Hazrill bawa diri ke sana sebab Alisya nak bertunang dengan Doktor Nadzrin. Hurm... kesian Hazrill kalau pertunangan antara Alisya dengan Doktor Nadzrin berlaku. 

No comments:

Post a Comment