Monday 5 November 2012

Lara Semalam 17

“Baik aku call sekali lagi...”
Hazrill mendail nombor telefon Alisya sekali lagi dengan harapan Alisya akan angkat. Bila mendengar suara Alisya, perasaan dia kembali berbunga-bunga. Alisya ni memang suka buat dia risau tak menentu.
“Alisya, apasal aku call kau banyak kali kau tak angkat?”
Alisya terus menjauhkan handphonenya dari telinga tatkala mendengar suara Hazrill. Hisy, mamat iinikan boleh buat aku pekak lama-lama kalau macam ni hari-hari. Bukannya dia sengaja tak nak angkat. Dia ni memang nak bagi aku pekak agaknya.
“Aku tertinggal telefon dalam kereta. Sorrylah, aku balik macam tu sahaja tadi. Agak tak sopan pula.”
“Tak apa. Aku cuma nak tanya, kau alergik ke? Tadi aku nampak tangan kau merah-merah?”
Alisya terus memandang tangannya yang masih kelihatan normsl itu. Alergik? Apa maksud Hazrill ya? Mungkin aku basuh tangan kuat sangat kot tu yang tangan aku merah tadi.
“Eh, mana ada aku alergik. Aku tergosok kuat sangat tu yang merah. So, best dating?”
Hazrill tergelak kecil mendengar pertanyaan Alisya. Dating apanya kalau dari Alisya pergi toilet dia sibuk cari alasan untuk melarikan diri. Susah betul jadi orang handsome ni.
Dating apa ke benda? Lepas kau balik, aku apa lagi... cabutlah. Eh, thanks eh tolong aku tadi.”
“Benda kecil, bolehlah aku tolong. So, apa cerita? Storylah pada aku pasal tadi.”
“Tak ada apa pun pasal tadi yang best nak diceritakan. Oh ya, malam ni kita keluar makan jom? Aku belanja sebagai tanda terima kasih aku pada kau.”
Makan malam dengan Hazrill? Nana macam mana pula? Tak akan dia asyik keluar tinggalkan Nana berseorangan dekat chalet sahaja? Kesian pula Nana nanti.
“Tengoklah macam mana nanti. Kau ni baru lepas makan, kau cakap pasal makan lagi. Aku terasa macam nak terluak balik apa yang aku makan tadi.”

LAMA Hazrill berbual dengan Alisya macam tak ada esok dah. Bila handphone masing-masing dah berbunyi tanda battery dah nak habis barulah Hazrill nak mematikan talian, kalau tak… jangan haraplah.
“Seronok berbual?”
“Kawan lama Isya… dia baru balik overseas. Nana ada nak apa-apa ke?”
Nana terus melabuhkan punggung di sebelah Alisya dengan berhati-hati. Sejak semalam dia asyik terjatuh sahaja gara-gara terlanggar semua benda. Mungkin sebab dia masih tak biasa dengan keadaan di chalet tu rasanya.
“Tak adalah, Nana cuma nak duduk-duduk sahaja.”
“Nana, Isya nak bincang sesuatu dengan Nana boleh?”
“Nak bincang pasal apa?”
 Alisya rasa serba salah nak bagi tahu Nana ke tak pasal hal ni. Hurm, macam mana ni eh? Nana setuju ke tak dengan plan aku ni? Kalau dia tak setuju macam mana?
“Nana, Isya ingat nak Nana jalani pemeriksaan mata. Siapa tahu Nana boleh melihat semula?”
“Betul ke apa yang Nana dengar ni?”
“Iya, Nana... Isya nak bawa Nana pergi jumpa pakar mata. Tapi, Nana jangan berharap sangat.”
Nana terdiam buat seketika. Ya, dia berharap sangat agar dia dapat melihat dunia ciptaan Allah ni tapi bagaimana pula dengan kos rawatan dia nanti?
“Tapi, macam mana Nana nak bayar duit rawatan?”
“Nana jangan risau pasal tu. Hal tu biar Isya yang uruskan.”

Nana termenung jauh tak lama lepas tu. Tak akan aku nak biarkan Alisya tanggung kos rawatan aku nanti? Dia dah lah baru keluar dari rumah. Ya Allah, aku ni betul-betul membebankan Alisya. 

No comments:

Post a Comment