Monday 27 May 2013

Lelah Mencintaimu 19


“Kau girlfriend Amsyar yang ke berapa ribu kalau boleh aku tahu?”
Sah!Dia memang kenal Amsyar.Mungkin dia salah satu daripada BEKAS kekasih Amsyar.Kalau tak kenapa dia ajukan soalan sebegitu pada aku?
“Aku tak pastilah yang ke berapa ribu tapi yang aku paling pasti aku ni girlfriend dia yang terkini dan tak seperti girlfriend dia yang lain.”
Amani terus membalas kata-kata wanita yang kononnya ingin menyerang dia seperti Ekeyn dan entah siapa-siapa lagi.Asyik dia saja yang terkena,mana boleh tahan kalau lama-lamamacam ni.
“Kau jangan nak berlagak sangat.Kau ingat kau dah cukup bagus jadi girlfriend Amsyar?
Percayalah cakap aku,kau pun akan ditinggalkan nanti bila dia jumpa orang yang lagi muda, cantik,bergaya dan bergetah daripada kau.”
“Jodoh tu bukan kau atau sesiapa yang tentukan.Andai kata jodoh antara aku dengan Amsyar tak panjang,aku tak kan jadi perempuan yang desperate nak dia balik.Berjuta lelaki dalam dunia ni.Kalau dia dah tak nak,masih ada orang lainkan?”
“Kau jangan nak berlagak sangatlah.Aku berani kerat jarilah.Amsyar tu hanya nak mainkan perasaan kau macam dia buat dekat perempuan lain.”
“Kau siapa nak tentukan semua ni?Aku tahulah kau tu BEKAS girlfriend Amsyar.”
Aku terus membasuh tanganku sebelum melangkah keluar dari ladies.Rasakan betapa pedasnya mulut perempuan bernama Amani.
Amani berpaling ke arah wanita yang kononnya datang ingin menyerang dia seperti apayang dilakukan bekas kekasih Amsyar sebelum ni sebaik saja berada di muka pintu.
“Boleh aku tahu kau ni BEKAS girlfriend Amsyar yang ke berapa ribu?Aku kena juga ambil tahukan sebab barulah aku tahu aku ni girlfriend dia yang ke berapa.”
Terdiam terus perempuan tu bila aku memulangkan semula paku buah keras padanya.Sebelum ni aku asyik sabar saja bila ex-girlfriend Amsyar  datang menyerang sebelum ni walhal aku tak ada buat salah apa pun dengan mereka.Tapi sekarang tidak lagi.Elok-elok aku baik dengan semua orang,kau orang yang paksa aku kurang ajarkan?Sekarang ni terima sajalah apa yang aku balas.
“Buang masa betul ikut aku dengan Amsyar dari tadi.”
Sebaik saja melangkahkan kaki ke dalam bilik,Amani terus diserbu dengan soalan bertubi-tubi daripada Myra.Dasyat betul minah ni,non-stop bertanya sampai nak tarik nafas puntak sempat.Tak boleh ke tunggu esok pagi ke apa?
“Myra,saya baru balik.Tak boleh ke bagi saya duduk dulu kalau tak boleh tunggu esok pagi?’
“Ala,tak bolehlah.Kalau boleh saya nak tahu sekarang.”
“Saya dengan Amsyar dah on sekarang.”
On?Really?!”
Myra terus melonjak gembira bila mendengar apa yang diucapkan oleh Amani sebentar tadi.Ya Allah,doa dia dengan Imtiyaz akhirnya termakbul  juga untuk melihat Amani dengan Amsyar menjadi pasangan kekasih.
“Akhir termakbul juga doa saya untuk lihat awak dengan Amsyar bersama.Apa yang membuatkan awak ambil keputusan untuk terima Amsyar setelah lamaran dia awak tolak sebelum ni?Bukan satu tapi kedua-dua lamaran dia awak tolak.”
“Entahlah.Saya pun tak tahu sebenarnya apa yang buat saya ubah fikiran,Myra.Mungkin sebab hati saya dah yakin?”
“Tak kisahlah sebab apa pun yang penting kau orang bahagia.Saya doakan awak bahagia sampai ke anak cucu,Amani.”
Usai solat subuh keesokan paginya,Amani  dengan Myra terus menghadap buku.Lusamereka akan menghadapi exam penting.Tak kan nak buat main-main pula nanti tak pasal-pasal tak boleh konvo nanti.
“Kejap lagi nak makan dekat cafe ke dalam bilik?”
“Turunlah sebab nak kena jumpa tunang awak tu juga kan?”
“Tak adalah.Kalau boleh saya tak nak kacau masa awak study,Amani.”
“Mana ada kacau.Saya dah janji nak teman awakkan?”
Tepat jam lapan pagi,Amani dengan Myra terus menuruni tangga dengan nota-nota rujukan di tangan.Kalau bukan sebab Myra dah berjanji nak jumpa Imtiyaz dan aku dah berjanji nak temankan Myra,memang tak keluarlah kami dari bilik.
“Kejap lagi kita terus pergi library nak?Dekat sana pun banyak bahan kita boleh cari.”
“Okey juga.”
“Ajak sekali boyfriend awak tu.Kalau tak ajak sekali nanti mahu merajuk.”
“Kalau dia free bolehlah.Nanti saya cuba tanya dia dulu.’
Sampai saja di cafe,Imtiyaz dah setia menanti di meja kegemaran mereka kalau mereka makan di cafe dengan buku nota di tangan.Mesti pak cik seorang ni dah lama dah datang sebenarnya.
“Awalnya datang?Janjikan pukul lapan setengah.”
“Saja datang awal nanti tak adalah kau orang tertunggu-tunggu.”
Amani terus melabuhkan punggung di sebelah Myra.Minah seorang ni tak nak makan ke?Perut aku dari tadi dah berdondang sayang dah ni.Tak kanlah baru jumpa buah hati terus perut yang lapar jadi kenyang?Macam-macamlah orang bercinta ni.
“Myra,saya pergi beli makanan dululah.Awak tak nak beli sekali?”
“Kejap lagi.Awak pergilah dulu,nanti saya beli sendiri.”
“Okey.”
Waktu tengah memilih lauk pauk,suara yang menegurnya dari belakang membuatkan Amani hampir mencampak pingan di tangannya.Hisyh,siapa yang berani buat aku terkejut ni?Bila mendengar orang ketawa di belakangnya,Amani menoleh dan terus bercekak pinggang sebaik saja terpandang gerangan orang yang buat dia terkejut tu.
“Amsyar!Eii,sabar sajalah saya dengan awak ni.Suka suki saja buat saya terkejut.
“Manalah saya tahu awak terkejut,sayang.”
“Dah makan?Kalau tak,jom kita makan sekali.”
“Boleh juga.”
Amsyar terus mencapai pinggan dan mengisi lauk pauk sama seperti Amani.Konon nak sama dengan buah hati kesayanganlah katakan.Amani hanya menggelengkan kepalanya bila melihat pinggan Amsyar.
“Datang seorang ke?”

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment