Friday 19 October 2012

Benci ke Rindu?? 3



Sebaik saja mama beredar dari bilik,aku terus menyentuh dahi Munif.Panasnya.Ni yang buat aku risau ni.Apa nak buat ni?Aku tak pernah jaga orang demam.Hisyh,kalaulah orang lain yang demam bolehlah aku buat tak tahu.Ni suami aku,kalau aku buat tak tahu nanti aku yang berdosa.
“Baik aku call mummy..”
Ketukan di muka pintu membuatkan aku mematikan niat untuk menghubungi mummy.Siapa pula yang datang?
“Adda,ni Doktor Fauzan dah sampai..”
Aku cepat-cepat betulkan tudung yang kelihatan agak senget.Sebaik saja pintu dibuka,lidah aku terus kelu.Dia?!!
“Fauzan,ni wife Munif.Adda,ni doktor peribadi keluarga kita.”
“Oh,err..Assalamualaikum.”
“Wa’alaikumussalam..”
Aku terus melangkah keluar sebaik saja dia memeriksa suamiku.Kenapalah aku mesti jumpa dia lagi?Arghh,makin sengsaralah hidup aku macam ni.Suamiku yang tengah demam tu musuh zaman Jepunku,doktor peribadi keluarga mertuaku yang tengah merawat suamiku di dalam tu pula bekas kekasihku!!
“Ma,Adda nak minta tolong mama jagakan abang sekejap.Adda nak beli something..”
“Hurm,hati-hati.Pergi dengan driverlah,Adda..”
“Tak apa,ma..Adda drive je.”
Sebenarnya aku tak ada apa pun nak dibeli tapi disebabkan kemunculan bekas kekasihku yang menghilangkan diri beberapa tahun yang lepas dan diperkenalkan sebagai doktor keluarga suamiku membuatkan aku perlu keluar buat seketika dari rumah ni.
“Kak,kita nak ikut sekali boleh?”
“Jomlah,tapi tak boleh lamalah.Akak tak sampai hati nak keluar tinggalkan abang lama-lama.”
“Okey,kita tahu.”
Oleh sebab aku tak tahu nak ke mana,aku pergi ke kedai kek milik kawan baik aku sementara Salmi ke kedai buku.Nak tambah koleksi novel katanya.
“Hei,pengantin baru.Apa kau buat dekat kedai aku pagi-pagi ni?Mana husband kau yang handsome tu?”
“Urgh,tak boleh blah.Puji melangit kau ye dekat musuh zaman Jepun aku tu.”
“Woi,perangai masih tak berubah eh?Dia dah jadi suami kau.”
“Tak kisahlah.Dia ada je dekat rumah.Aku datang dengan adik ipar aku.Tapi dia pergi kedai buku dekat tingkat tiga.”
“Kenapa tak datang dengan suami kau?Cake yang dia order tu dah siap.Kau datang nak ambil ke?”
“Munif demam.Bolehlah..Cake apa dia order?”
“Cheese cake.Katanya teringin.”
Teringin?Mengandung apa si Munif ni?Aku terus membelek cake-cake yang dipamerkan di rak kaca.Hurm,godaan betul datang kedai cake Mya ni.
“Weh,nak tahu siapa yang aku jumpa?”
“Siapa?”
“Fauzan!Dia dah jadi doktor.”
“Ye,aku tahu.Sebab tu aku datang kedai kau pagi-pagi ni.”
“Maksud?”
“Fauzan tu doktor peribadi keluarga Munif.”
Mya tercengang sebaik saja mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Adda.Minah ni biar betul?Tapi,tak mustahil kan?
“Aku tak tipulah.Buat apa aku nak tipu budak besar macam kau?Dia dah buat pagi aku ni serba tak kena.Dahlah Munif demam lepas tu dia pulak doktor keluarga mertua aku tu.Kalau macam ni lama-lama aku boleh kena heart attack.”
Aku terus mencapai sepotong cake brownies dan mengunyah dengan lahapnya.Aku lapar gila ni.Dahlah sebelum keluar tadi aku tak makan.Menyesal pulak tak join mama makan tadi.
“Kau ni sopanlah sikit.Makan macam tak makan sepuluh hari.Macam ni ke anak Tengku Nadzmi?”
“Kau diamlah.Aku lapar ni.Sebelum keluar tadi tak sempat nak makan.”
“Kalau ye pun letaklah dalam pinggan and duduk sopan-sopan dekat kerusi tu.Aku beli meja dengan kerusi dalam cake house ni bukan nak buat perhiasan.”
“Alah,bukannya ada orang.Kau punya pekerja dah faham dah perangai aku.Hurm,sedap brownies ni.Bungkuskan untuk aku sekali dengan cake Munif tu.”
Mya terus ke belakang untuk membungkus pesanan Adda.Minah ni betullah hantu brownies.Tak faham aku dengan dia.Dari sekolah sampai sekarang asyik brownies je,tak jemu ke?
“Cik Mya,Cik Adda datang ke?”
“Ha’ah..”
“Patutlah riuh semacam.”
“Haha,dia tu pergi mana tempat sunyi pun jadi meriah.”
“Oii,aku dengarlah weh.”
“Aku memang saja pun nak bagi kau dengar.”
Sebaik saja melangkah masuk ke dalam cake house tu,Salmi dah terbau keenakkan cake.Hurm,perut yang sudah diisi sebelum keluar tadi mula berkeroncong semula.

BERSAMBUNG..

No comments:

Post a Comment