Friday 19 October 2012

Ulang Tahun Yang Tak Terucap


         
   Aku tersenyum sampai ke telinga bila menerima sebiji muffin chocolate kegemaranku.Aku membaca card tu berulang kali tanpa rasa jemu.Tak sangka Azfar boleh menjadi sebegini romantik.
            “Amboi,senyum sampai ke telinga nampak?”
            “Hisyh,ada je langau.”
            “Langau?Kejamnya kau panggil aku langau...Muffin!Wow,nak sikit boleh?”
            “Tak boleh!Muffin ni bukan sebarang muffin..”
            Eleh,poyolah minah ni.Bagi aku muffin ni nampak biasa je.Sama je macam muffin chocolate yang Aneesa selalu beli sebelum balik rumah.Selama ni okey je nak share dengan aku tapi kenapa yang ni dia tak bagi eh?
            “Aku nak jugak!”
            “Eh,tak malu..Ni boyfriend aku yang bagi..Mana boleh.”
            Aku terus menyorokkan muffin di belakangku.Durah mana boleh dipercayai kalau bab makan.Muffin ni hadiah dari Azfar,mana boleh dikongsi dengan si mulut murai  ni.
            “Boyfriend?Baik kau cerita dekat aku siapa boyfriend kau?Macam mana kau boleh kenal dia?Dia tu siapa?Tinggal dekat mana?Aku kenal dia ke?Dia okey?Dah berapa lama kau couple dengan dia?Pandai ye kau..Baru tingkatan empat dah bercinta.”
            “Satu-satulah,minah.Aku pening nak jawab yang mana satu.”
            “Ah,kau jawab jelah mana-mana...Baik kau cerita dekat aku sekarang kalau tak aku kantoikan kau bercinta dekat mama.”
            “Aku tak tahulah kau kenal dia ke tak..Kau kan sesi petang...”
            “Budak satu sekolah dengan kita ke?”
            “Ha’ah..Tapi sekarang ni dia dah tingkatan lima..Nama dia,Azfar.”
            Durah terus memaksa otaknya untuk memikir siapakah gerangan lelaki bernama Azfar yang berjaya buat kakak dia ni jatuh cinta..Hati kakak dia tu kan hati besi.
            “Jap,Azfar...Azfar budak tingkatan lima elit tu?”
            “Hah,kau kenal dia ke?”
            “Ala,kenal-kenal macam tu je..Okey jugak kau couple dengan dia sebab apa yang aku nampak kan,dia tu baik orangnya.So,muffin tu dia bagi ke?”
            “Ha’ah...Rasa sayang nak makan...Nak simpan jelah.”
            “Biul!Mana boleh simpan makanan lama-lama.Berkulat nanti padanlah muka kau.Tapi kan..Aku nak nasihatkan kau satu je..Dia tu ramai peminat walaupun nampak macam kayu je..”
            Kayu?Dia panggil boyfriend aku kayu?Suka-suka hati dia je.Aku terus memukul badan Durah menggunakan bantal.Agak-agaklah nak kutuk pun,aku ni girlfriend dia kot.
            “Sorrylah..Aku terlupa pulak yang girlfriend dia ada depan mata aku ni..Apa-apa pun,congratslah kakakku..Hope kau orang happy..”



Buka je mata,aku mengeluh perlahan.Hari ni dengan rasminya aku genap 24 tahun.Aku langsung tak rasa apa-apa kerana aku dah dapat agak ‘kejutan’ yang akan suamiku berikan kepadaku.Dari sekolah menengah dulu sampai sekarang,sama je ‘kejutan’ yang dia buat.
            Tak kisahlah ulang tahun kelahiranku ke,ulang tahun perkahwinan kami ke..Semuanya sama je yang dia lakukan untukku.Aku tahu dia nak menggembirakan aku pada hari istimewa aku ni tapi dia perlu sedar banyak lagi cara nak buat aku gembira.
            Setiap tahun,ketika ulang tahun perkahwinan kami dan ketika ulang tahun kelahiranku..Dia akan menanti di anak tangga terakhir dengan sebiji muffin!Muffin yang dibeli tak lain tak bukan,muffin perisa chocolate.Ya,mungkin dulu aku mengemari muffin berperisa chocolate tapi sekarang aku betul-betul dah jemu.Dah muak!Yang aku tak boleh terima adalah ucapan hari lahirku yang skema dan sama saja setiap tahun.Aku siap dah boleh hafal dah apa yang dia akan ucapkan padaku nanti.Dia cuma tahu ucapan itu saja ke?
            Aku melangkah lemah ke arah bilik mandi.Malasnya nak berpura-pura nanti dekat bawah.Azfar,tolonglah faham..I tak nak muffin lagi!I tak nak dengar ucapan you yang dah I hafal dalam otak I ni.
            Selepas bersiap seringkas mungkin,aku menuruni tangga perlahan.Aku masih berharap yang Azfar tak akan buat ‘kejutan’ yang sama lagi tahun ni..Namun sebaik saja terpandang Azfar yang sedang setia berdiri menunggu aku di anak tangga membuatkan aku hampir menangis namun cepat-cepat aku tersenyum penuh kepura-puraan.
            Muffin lagi..Tak ada makanan lain ke dalam dunia ni dah?Ya Allah,jemunya aku nak menghadap muffin berperisa chocolate tu lagi.
            “Morning,sayangku Aneesa.. .What ever you ask,May you receive,What ever you seek,May you find,What ever you wish,May it be fulfilled,On your birthday and always.Happy birthday!”
            Aku masih tersenyum dengan menggenggam erat tanganku.Ya Allah,berilah daku kesabaran..Susah sangat ke Azfar nak faham yang aku dah jemu makan muffin.Aku tak nak muffin untuk birthday dan ulang tahun perkahwinan kami lagi.Aku tak nak ucapan yang sama lagi setiap tahun!Aku bosan,sangat-sangat bosan dengan semua ni!
            “Thanks,abang..I terlupa hari ni birthday I ..”
            “You’re welcome,sayang...Jomlah,kita makan muffin ni.”
            “Hurm,jom..”
            Sebaik saja aku dan Azfar melabuhkan punggung di sofa,kami makan muffin tu seorang satu.Rasa muffin ni sama je setiap tahun,tak ada yang berbeza kecualilah perasaan aku ketika mengunyah muffin tu tanpa apa-apa perasaan.Macam manalah aku boleh happy sangat sembilan tahun lepas waktu terima muffin ni ketika birthday aku ketika aku masih berada di tingkatan empat?Padahal ia cuma muffin..Hanya Muffin.

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment