Thursday 18 October 2012

Benci ke Rindu?? 2



“Adda,menung apa lagi tu?Hari dah nak hujan dah ni..”
Usai solat subuh,aku terus melangkah masuk ke dapur untuk menolong.Munif masih lagi lena tidur di atas sofa.Dia balik pukul berapa pun aku tak tahu malam tadi.
“Nak masak apa ni?”
“Awalnya puan bangun..Selalunya semua yang ada dalam rumah ni pukul 8.30 baru turun makan.”
“Dah terbiasa..Mari saya tolong masak.”
“Eh,tak apalah puan.Ni kerja kami..Puan duduk je.”
“Alah,saya dah puas rehat.Bagilah saya buat kerja..”
Aku buat je kerja dekat dapur tu meskipun dihalang.Penat menghalang,akhirnya aku bebas nak buat kerja-kerja memasak di dapur.
“Demam Tuan Munif dah surut ke,puan?”
Pertanyaan orang gaji mertua aku membuatkan aku terhenti meratakan mee di dalam kuali.Munif demam?
“Nak saya masakkan bubur ke,puan?”
Munif demam?Patut ke aku pergi tengok dia?Argh,pergi jelah..Kau isteri dia kan?Eh,sejak bila kau mengaku kau isteri dia?
“Puan,nak saya..”
“Tak apa,lepas siap mee goreng ni saya masak bubur pulak.”
“Kalau macam tu tak apalah..”
Lama aku merenung mee dalam kuali di hadapanku.Macam mana ni?Patut ke aku naik jenguk dia.Mungkin dia terkena hujan.Aduh,macam mana ni?
“Hurm,baik aku masak bubur dulu..”
**
Aku menatang dulang yang berisi bubur dan segelas air masak dengan berhati-hati.Nak masuk ke tak?Macam mana ni..Nak masuk ke tak?
“Adda,menung apa depan pintu tu?”
“Eh,selamat pagi mama..”
“Bubur untuk siapa tu?”
“Err,abang demam..Adda masakkan bubur untuk dia..”
“Macam mana boleh demam.Hisyh,mama dah pesan tak payah keluar semalam tapi dia ni mana nak mendengar kata orang.Maaflah dah susahkan Adda pulak.Munif tu mana boleh kena hujan.Mama call kan Doktor Fauzan sekejap.”
Aku terus melangkah masuk ke dalam bilik yang baru je jadi bilik aku tu dengan perasaan berbelah bahagi.Ah,pedulikan jelah.Dia tengah demam,lagipun tak salah kau tolong dia walaupun kau meluat sangat tengok dia.
“Munif..Bangun.”
Sejak bila pula dia pindah baring atas katil?Mungkin dia tak selesa baring dekat sofa tu kot.Kesian Munif,dahlah demam lepas tu tidur dekat sofa.Makin tambah sakit dia.
“Munif,bangunlah..”
“Aku tak laratlah..Jangan kacau aku.”
Lemah je suara Munif.Dia ni kan dalam keadaan demam-demam macam ni pun ada jugak tenaga nak melawan.
“Adda,Munif dah bangun ke?”
“Belum,ma..”
“Kejap lagi Doktor Fauzan datang.Munif,bangun sayang..Ni isteri kamu masakkan kamu bubur.”
“Tak nak.”
Amboi,penat-penat aku masak dekat dapur dia boleh cakap tak nak?Ni yang buat aku angin ni.Kalau tak ada mama,dah lama dah dia terbaring dekat luar rumah kena campak dengan aku.
“Letak jelah dulu,Adda.Jom kita turun breakfast dulu.Kejap lagi sampailah Doktor Fauzan tu.”
“Mama turunlah dulu.Adda belum lapar.”
“Hurm,kalau macam tu tak apalah.”


BERSAMBUNG

No comments:

Post a Comment