Thursday 25 October 2012

Dalam Hatiku Tiada Dia 4



“Err,Yana..Boleh tak Iz nak jumpa Yana sekejap.”
            Aku terus menoleh ke belakang bila mendengar suara Phaizal di belakangku.Heary dengan Fara hanya tersenyum-senyum melihat Yana.
            “Iz mintak sepuluh minit je.”
            “Err,Yana tengah busy ni.Cakap dekat phone jelah.”
            “Please,sepuluh minit je.”
            “Pergilah,Yana.Library lambat lagi tutup.”
            Aku terus bangun dan melangkah keluar dari library.Baru je aku plan nak jauhkan diri dari dia..Kenapalah dia mesti cari aku jugak?Hisyh!
            “Sepuluh minit je.Apa yang Iz nak cakap dekat Yana sampai tak boleh tunggu?”
            “Kenapa Yana macam nak elakkan diri dari Iz?”
            “Mana ada.”
            “Hari ni Yana tak tunggu Iz macam selalunya.Malam tadi Iz ada call tapi pagi ni Yana tak return call Iz macam biasa?”
            “Hari ni busy.Tak sempat tengok phone.”
            Tak sempat tengok ?Bukan ke selama ni perkara pertama Yana buat setiap pagi selepas solat subuh adalah check telefonnya?
            “Iz nak ajak Yana pergi kenduri mak cik Iz.”
            “Malaslah,lagipun Yana tak nak orang salah faham lagi.”
            “Salah faham apa?”
            “Iz ni asyik ajak Yana je ke mana-mana.Orang sekeliling dah sibuk bercakap pasal kita.Tak kan itu pun Iz tak perasan?Kalau boleh Yana tak nak orang bertambah salah faham dengan kita lagi.Yana dah bosan bila orang asyik tanya Yana ni couple dengan Iz ke?Bla..Bla..Bla..”
            “Pedulikan mereka,Yana.Yang penting kita tahu..”
            Ya Allah,macam mana aku nak buat dia faham yang aku tak nak dia dekat dengan aku lagi?Aku takut aku makin sayangkan dia.Aku tak nak dekat hujungnya nanti aku yang kecewa.
            “Tengoklah macam mana nanti.”
            Balik-balik je,aku tengok berdulang-dulang hantaran diletakkan di atas meja.Cantiknya dia orang hias..Hantaran untuk siapa ni?
            “Hah,dah balik pun..”
            “Lawa hantaran ni.Siapa punya?”
            “Ada orang datang meminang tadi..Kawan mama.”
            Ada lagi orang datang meminang aku?Aduhai,macam mana ni hah?Dahlah kawan mama pulak tu.Hurm,sementelah aku nak jauhkan diri dari Iz,lebih baik aku terima pinangan ni.
            “Yana setuju,mama..Tapi Yana nak berkenalan dengan anak kawan mama tu.”
            “Betul ni?Yana tak main-main?”
            “Ye,mama.Yana serious ni.”
            “Sebelum ni kamu terus tolak bila mama cakap ada yang datang pinang kamu.Kenapa yang ni buat kamu terima?”
            “Yana ni bukan makin muda,mama..”
            Aku terus memanjat tangga ke tingkat atas.Betul ke apa yang aku buat ni?Aku yakin ke dapat mencintai anak kawan mama tu?Hurm,macam mana ni?
   
BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment