Monday 1 October 2012

Mrs cerewet cintaku2


“Dah terbiasa..Cepat betul nak balik KL.Senang-senang datanglah jenguk kami dekat sini.Pintu rumah ni akan sentiasa terbuka untuk Finie.”
            “Terima kasih,Kak Fa..Insyaallah,kalau ada rezeki Finie datang lagi.”
            Dekat sini,hanya Kak Fa atau nama sebenarnya Fazlina yang melayan aku dengan baik.Yang selebihnya kecuali nenek melayan aku baik di depan tapi bila di belakang,masing-masing tak cukup mulut mengata aku.Yelah,aku nikan terlalu cerewet serba serbi.Manalah semua orang suka.Hanya aku dan orang seangkatan aku je yang suka mencari kesempurnaan ni.Naufal langsung tak masuk dalam orang seangkatan aku..Dia suka buat sesuatu sambil lewa.
            “Kak Fa,salah ke kalau kita mencari kesempurnaan?”
            “Tak salah,Finie..Cuma satu je Finie kena ingat tiada siapa yang sempurna dalam dunia ni.Lagi pun,Finie..Semua orang pernah melakukan kesilapan..”
            Aku mengangguk sambil mentransfer kata-kata Kak Fa dalam otak aku.Hurm,ada betulnya.         
**
            Beberapa bulan selepas tu,aku dengan Naufal melangkah masuk ke dalam butik yang aku hantar kain untuk dijahit beberapa bulan yang lepas.Hatiku berbunga-bunga untuk melihat baju yang aku tempah itu.
            “I nak ambil baju.”
            “Sekejap ye...”
            Sebaik saja beg bertukar tangan,aku terus membuka plastik baju tu.Nampak cantik bila kain ni dijadikan baju.Sebaik saja aku terpandang lengan baju tu,muka aku terus berubah.
            “Sayang,kenapa ni?”
            “Siapa suruh kau orang pandai-pandai buat lengan baju macam ni?I dah cakap,I tak nak macam ni.Siapa nak tanggungjawab ni?Tengok ni,habis tercarik kain ni.Kalau tak pandai jahit baju,jangan gatal nak buka butik ni.Kau orang tahu tak berapa bernilainya kain ni?!”
            “Sabarlah,sayang...Dia orang tak sengaja tu..”
            “Sabar?You suruh I sabar?!!You tahu tak kain ni arwah nenek I yang hadiahkan pada I..Kain ni terlalu bermakna buat I..”
            Aku terus terduduk sambil memeluk kain yang sudah siap menjadi baju tu.Apa yang patut aku buat ni?Nenek,maafkan saya..Kain ni terlalu berakna buat aku.
            “Boleh beli baru kan?Tak payah lah sampai macam ni..”
            “Tak kan sama buat I.."

No comments:

Post a Comment