Monday 1 October 2012

Yang dimiliki bukan cinta 4


**
            Aku semakin tekun membuat kerja walaupun  office dah mula lengang.Adawiyah awal-awal lagi sudah balik bila dia dapat call dari keluarganya.Papa dia kena serangan jantung.Helmi pula akan call aku setiap selang sejam untuk memastikan aku okey.Aku sudah memaklumkan pada Melyna yang aku balik lambat hari ni.Kalau aku tak maklumkan awal-awal,aku jamin dia akan membebel sampai besok pagi.
            “Hello?”
            “Hai,Nur...Dekat office lagi ke?”
            “Ha’ah.”
            “Banyak lagi kerja ke?”
            “Dah nama kerja mestilah banyak dan tak kan habis.Mie dekat mana tu?Kenapa bising sangat?”
            “Mie dekat rumah family.Mama ada buat party,tu yang bising tu.”
            “Oh..”
            “Okeylah,Nur.Nanti Mie call balik okey?”
            “Okey,bye.”
            Tepat jam sepuluh malam baru aku sampai rumah.Waktu tu Melyna tengah tengok tv.Bila tengok cerita yang sedang ditayangkan,aku terus melabuhkan punggung di sofa.
            “Banyak sangat kerja ke?”
            “Ha’ah.Penat gila hari ni.”
            “Nur dah makan?Kalau belum,pergilah makan.Mel ada beli nasi bungkus.”
            “Kejap lagilah.Nur nak rehat kejap.”
            Masuk je tahun kedua Nur dan Helmi bercinta,Helmi mula jarang menghubunginya.Mula-mula dalam sehari tu hanya sekali saja,lepas tu dua hari sekali,seminggu sekali,sebulan sekali dan akhirnya dia langsung tak menghubungi Nur.
            Nur ada jugak call Helmi tapi langsung tak berjawab.Berpuluh sms sudah dihantar tapi langsung tidak dibalas.Helmi seolah-olah tidak wujud bila dia menghilangkan diri macam tu je.Tiada apa yang Nur dapat lakukan selain hanya menunggu Helmi menghubunginya.
            “Nur,Ad rasa Nur dah lama tak keluar dengan Helmi.Kau orang ada masalah ke?”
            “Mie busy..Nur malaslah nak kacau.”
            “Oh,ingatkan bergaduh.”
            “Tak adalah.Mel mana?”
            “Tengah bersiap.Tunang tersayang ajak keluar,manalah dia tak teruja nak siap awal.”
            “Untung dia.”
            “Ala,tak lama lagi Nur pun macam tu jugak.”
            Insyaallah,kalau ada jodoh panjang dengan Helmi..Tapi bila dia menghilang macam ni,aku tak tahu ke mana arah tuju hubungan kami ni.Manalah Helmi menghilang?
            “Jom kita shopping kejap lagi?”
            “Shopping?Sure,Ad pergi siap dulu.”
            “Hurm..”
            Aku kembali membelek telefon di tanganku.Mana Helmi ni?Dah berbulan dai tak contact aku.Kenapa dengan dia ni?
            “Ad mana?”
            “Tengah siap,Nur ajak dia pergi shopping.”
            “Oh..Nur,kenapa sejak akhir-akhir ni monyok je muka?Ada masalah?”
            “Monyok?Mana ada,Nur okey je.”

No comments:

Post a Comment