Tuesday 2 October 2012

Seputih hati mencintaimu 3



Pagi esoknya pun Ammar langsung tak call aku.Kenapa dengan dia ni?Sebelum ni tak pernah dia buat macam ni..Nak call dia ke tak?Ah,malaslah aku nak kacau dia.Biar dia je yang call aku.
            “Jieha dah bangun?Mari makan sekali..Ibu ada buat nasi lemak..”
            “Hurmm,sedapnya bau...Lama Jieha tak makan nasi lemak yang ibu buat ni.Oh ye,malam tadi Kak long angkat call.Dia kata nanti dia free dia datang.Jieha ada bagi alamat rumah ni dekat Kak long.Nanti dia datanglah tu.”
            “Baguslah kalau macam tu.”
            “Ibu,Jieha tanya satu soalan boleh?”
            “Tanyalah..Kenapa nak minta kebenaran?”
            “Kenapa ayah macam tak suka Jieha?”
            Terus mati senyuman di bibir ibu.Kenapa Jieha bangkitkan soalan ni?Selama ni dia tak pernah timbulkan hal ni.Kenapa mesti hari ni?
            “Ayah kan memang macam tu..”
            “Ibu,Jieha dapat rasa yang ibu dengan ayah ada sembunyikan sesuatu dari Jieha..”
            “Yah,sampai bila nak sembunyikan perkara ni?Dia perlu tahu siapa dia ni sebenarnya!”
            “Abang!”
            “Kalau Yah tak nak bagi tahu,biar abang yang cakap..”
            “Abang,jangan...”
            Aku memandang ayah dan ibuku dengan perasaan hairan.Apa maksud ayah yang aku perlu tahu siapa diri aku yang sebenar?
            “Apa maksud ayah?Siapa Jieha yang sebenar?”
            “Kau bukan anak aku!”
            “Abang!”
            Pinggan di tanganku terus terlepas.Aku bukan anak ayah?Apa maksud semua ni?Ibu sudah menangis di sisi ayah.Dari riak wajah ayah,aku tahu ayah tidak bergurau.Ayah mana pernah bergurau denganku.
            “Jieha tak faham..Ibu,apa semua ni?Kenapa ayah cakap Jieha bukan anak ayah?”
            “Jieha,maafkan ibu..Jieha bukan anak kami..”
            Air mata aku mula menitis membasahi pipi.Kata-kata ibu membuatkan hati aku hancur berkecai.Siapa aku ni sebenarnya?
            “Jieha anak pungut ke,ibu?”

No comments:

Post a Comment