Wednesday 2 April 2014

tersalah pergi interview episode 3

“Weh, kenapa? Mak lang kau nak apa?”
“Dia suruh aku datang office dia esok. Hisyh, malas betul aku. Dahlah weh, aku nak chow dulu. Nak lepak lama-lama pun dekat sini aku dah tak ada mood. Jumpa kau orang malam esok ya?”
“Beres, boss.”
Eina Azriena terus mencapai kunci keretanya di atas meja dan berlalu dengan mulut terkumat-kamit. Susah betullah kalau ada sedara mara macam ni. Entah apa yang penting sampai suruh aku datang esok, aku pun tak tahu.
Opps, sorry...”
Darjah kemarahan Eina Azriena terus meningkat ke tahap maksimum bila ada seorang lelaki merempuhnya dan air di tangan lelaki itu tertumpah pula di atas baju Eina Azriena. Oh, my… baju aku!
 “Oh my god! Buta ke? Habis basah baju aku.”
Sorry, sorry... I ganti balik baju you ni...”
“Tak payah. Jangan awak ingat yang duit boleh ganti semua benda. Huh, lain kali jalan tu pandang depan, bukannya pandang handphone 24 hours!”
Amar Shauqi terpinga-pinga melihat gadis yang berani memarahinya atas kesilapan kecil yang dilakukannya itu berlalu pergi. Eh, aku dah minta maafkan? Muka sahaja cantik tapi mulut pedas gila. Alamak, aku dah terlambat nak pergi jumpa Datin Sapora.
Eina Azriena mengelap bajunya dengan tisu. Kalau air mineral dia tak kisah sangat, bukannya nampak sangat kalau kotor pun. Masalah sekarang ni, yang tumpah dekat baju dia ni air coffee!
“Kurang ajar punya mamat… muka sahaja handsome tapi tak guna!”
Amar Shauqi terpinga-pinga melihat gadis yang berani memarahinya di atas kesilapan kecil yang dilakukannya itu berlalu pergi. Eh, aku dah minta maafkan? Muka sahaja cantik tapi mulut pedas gila. Alamak, aku dah terlambat nak pergi jumpa Datin Sapora.

SEWAKTU Eina Azriena melangkah masuk ke dalam bilik menunggu, dah ada empat orang gadis yang agak bergaya dan cantik berada di dalam bilik itu. Hurm, muka dan cara dia orang berpakaian dah okey tapi kenapa nampak plastik sangat perangai mereka?
Hye, saya Eina...”
Gadis yang disapanya memandang Eina Azriena dengan pandangan yang menjengkelkan. Siapa perempuan yang kekampungan ni? Datang sini siap berbaju kurung bagai… sungguh kekampungan.
“Ermm, I Shafina...”
“Awak ni model ke?”
I bukan model biasa-biasa, okey. I ni model terkenal. Seriously, I rasa I yang layak untuk dapatkan tempat di sisi Amar Asyraf. Lebih baik you balik sahajalah.”
Eina Azriena terkedu melihat kesombongan model muda itu. Seriously, gadis itu memang tak layaklah untuk kerja ni. Minta-mintalah gadis itu tak dapat kerja ni... eh, kejap. Kenapa pula aku doakan dia tak dapat kerja ni? Biarlah dia dapat and aku yang tak dapat.
Excuse me, cik sekalian. Encik Amar Shauqi sedang menunggu kamu semua di bilik mesyuarat.”
Tiga orang gadis itu bergegas ke bilik mesyuarat sementara Eina Azriena sibuk berjalan bersigngan dengan Kak Mell. Dia mahu mengorek maklumat kenapa mak langnya menyuruh dia datang ke sini. Siap dengan ugutan kalau dia tak datang, mak lang dia akan saman dia.
“Kak Mell, kenapa ya mak Datin tu suruh saya datang ke mari ya? Siap ugut lagi kalau saya tak datang. Ada benda urgent ke?”
Kak Mell memandang Eina Azriena dengan pandangan terkejut. Tak kanlah gadis itu tak tahu yang mereka akan mula bekerja pada hari ni? Bukan semua dah dimaklumkan ke?
“Eina tak tahu ke yang Eina dengan tiga orang gadis itu akan mulakan kerja sebagai PA Encik Amar hari ni?”
Wait. Kenapa dia perlukan PA sampai empat orang? Eina rasa seorang pun dah cukupkan? And lagi satu, Eina tak ada bagi keputusan untuk bekerja dekat sini tau.”
“Semalamkan waktu interview, Eina dah sign kontrak? Encik Amar tu sangat sibuk orangnya dan dia perlukan PA yang sangat efisyen untuk menguruskan segala keperluannya. Dahlah, Eina. Baik kamu masuk bilik meeting tu cepat.”
Eina Azriena menggaru pipinya perlahan. Sejak bila aku sign kontrak? Eh, kejap... bukan ke semalam mereka ada suruh aku sign something. Mak lang!! Sanggup mak lang mainkan anak saudara mak lang sendiri?
“Ya Allah, kenapalah aku tak baca fail yang aku sign semalam tu?”
Eina Azriena menolak pintu bilik mesyuarat dengan perasaan berbelah bahagi. Patutlah semalam mak lang kata kalau aku tak datang ke pejabat dia hari ni, dia akan saman aku. Seriously, kenapa mak lang dengan Bonda mempermainkan aku?
“Cik Eina Azriena, awak terlambat beberapa minit. Lepas ini tolong tepati masa ya?”
Eina Azriena terus mengangkat wajahnya untuk melihat siapakah gerangan lelaki yang berani sound dia pada pertama kali mereka berjumpa. Perasaan geramnya semakin bertambah sebaik sahaja mengetahui lelaki yang bernama Amar Shauqi itu merupakan lelaki yang menumpahkan air ke bajunya semalam.
“Kau rupanya... kecil betul dunia ni.”
You?”
Amar Shauqi terkejut sebaik sahaja melihat gadis itu. Itu bukan ke gadis semalam yang mempunyai mulut yang pedas? Kenapa dia boleh berada di sini?

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment