Monday 17 March 2014

secret admirer ep 1

NEA melihat Ika dan Zhafri yang sedang bergurau senda di tepi pantai dengan senyuman yang dibuat-buat. Hati siapa tak sakit melihat lelaki yang dicintai dalam bahagia sedang bahagia dengan kekasih hati? Sangkanya, jika dia ikut trip ke Pulau Pangkor ini dapat membuatkan dia lupakan lelaki itu tapi nampaknya tidak.
            Apa kurangnya dia dan apa lebihnya Ika? Dia juga kaya dan cantik jika nak dibandingkan dengan Ika. Antara dia dengan Ika tak ada lebih dan tak ada yang kurang tapi kenapa lelaki itu tak pernah nampak dia?
            “Nea, khusyuk betul pandang ‘suami isteri’ tu?”
            Nea menoleh bila mendengar namanya disebut. Ummu rupanya, ingatkan siapalah tadi. Buat terkejut aku sahaja.
            “Awak ni, Ummu. Buat saya terkejut sahaja.”
            Ummu tersenyum sambil melabuhkan punggungnya di atas pasir bersebelahan dengan Nea. Pasangan merpati dua sejoli itu dipandang dengan mulut yang terkumat-kamit beristighfar di dalam hati. Baru kekasih, tapi mesranya macam suami isteri sebenar. Bersentuh sana sini tak pernah fikir halal haram.
            “Sakit pula mata saya tiba-tiba. Tak pasal-pasal dapat dosa kering hari ni.”
            “Ummu, tak baiklah cakap macam tu. Kita doakan sahajalah untuk mereka.”
            “Geram betul saya tengok perangai mereka yang tak senonoh tu. Kalau dah sayang sangat, kahwin sahajalah. Saya ni pun ada boyfriend tapi tak adalah nak menghalalkan apa yang haram.”
            Nea turut mengiakan kata-kata Ummu itu. Belum ada apa-apa ikatan yang menghalalkan, mereka sesuka hati bersentuhan seperti hubungan mereka sudah halal. Tapi apa yang mereka boleh buat kalau tuan empunya badan tak kisah dan marah bila mereka menegur.
            “Siapa kita nak menegur mereka, Ummu. Kalau kita tegur, mereka cakap kita busy body… mereka dah besar dah, Ummu. Dah boleh fikir yang mana baik dan yang mana buruk.”
            Nea akhirnya mengajak Ummu untuk beredar dari situ kerana hari sudah mula gelap dan mereka perlu bersiap-siap untuk menunaikan solat maghrib pula.
            “Malam ni kita turun makan sekali nak tak?”
            “Makan? Nak makan dekat mana? Café resort atau kita cari warung yang best?”
            “Cari warunglah. Jemu pula nak makan dekat café sahaja.”

LEPAS bersiap seringkas mungkin, Nea terus melangkah keluar dari chalet yang didiaminya sambil membetulkan kedudukan tudung yang tersarung di kepalanya. Sewaktu dia sedang menyarung kasut, Zhafri dengan ramah menegurnya membuatkan jantung dia berdegup laju. Ya Allah, bantulah hambaMu ini… kalau macam inilah jadinya, macam mana dia nak lupakan lelaki itu.
            “Nak keluar makan ke?”
            “Ha’ah… nak join sekali ke? Lagipun saya makan berdua sahaja dengan Ummu.”
            Bila melihat gelengan Zhafri, Nea terasa kecewa yang teramat sangat namun dia cepat-cepat menyembunyikannya dengan senyuman. Terasa hambar senyumannya malam itu kerana dia terlalu kecewa.
            “Ada date dengan Ika ya?”
            “Ha’ah, ini nak pergi jemput Ikalah ni. Zhaf pergi dulu ya?”
            Nea mengangguk perlahan sambil melihat Zhafri berlalu pergi meninggalkan dia keseorangan di situ. Air mata yang ditahan menitis tanpa dapat ditahan lagi. Ya Allah, kenapa aku masih belum dapat melupakan lelaki itu? Kecewanya hati ini, Ya Allah.
            “Air mata you terlalu mahal, Nea. Zhafri tak layak dapat semua itu.”
            Cepat-cepat Nea menyeka pipinya yang basah dengan air mata sebaik sahaja mendengar suara lelaki di belakangnya. Shauqi tahu ke aku sukakan Zhafri? Macam mana dia boleh tahu? Setahu aku tak ada sesiapa pun yang tahu tentang hal tu kerana aku tak pernah bercerita pada sesiapa pun.
            “Mata saya masuk habuklah, Shauqi. Awak ni pandai-pandai sahaja buat cerita.”
            “I tak bodoh and I belum buta lagi. You tak boleh tipu I, Nea sebab I boleh nampak betapa you kecewanya melihat Zhafri dengan Ika selama ini and betapa you gembiranya bila melihat Zhafri datang berbual dengan you walaupun tak sampai lima minit. Muka you menggambarkan segalanya, Nea.”
            “Mengarutlah awak ni, Shauqi.”
            Nea cepat-cepat melangkah pergi meninggalkan Shauqi di belakang. Macam mana lelaki itu boleh tahu? Ketara sangat ke yang dia suka Zhafri dalam diam? Tapi orang lain tak cakap apa pun. Ummu pun tak pernah cakap apa-apa pun.
            Shauqi hanya memandang Nea yang sudah jauh meninggalkannya. Nea, you boleh tipu orang lain tapi you tak boleh tipu hati you sendiri. Zhafri memang tak layak untuk dapat cinta you.
            “Dik, kau buat apa dekat sini? Bukan kau kata kau nak makan ke tadi?”
            “Tadi aku sembang dengan Nea sekejap. Kau nak ikut aku pergi makan tak? Jomlah… bosan pula kalau makan seorang.”
            “Sekejap, aku nak ambil wallet sekejap.”
            “Tak payahlah, aku dah kebulur sangat ni. Guna duit aku sahaja dulu.”
            Shafiq akhirnya mengangkat bahunya tanda dia tak kisah. Orang nak belanja, tak kan dia nak tolak pula kan? Lagi-lagi orang yang nak belanja makan tu merupakan adik kembarnya yang terkenal dengan sikap susah nak belanja makan. Peluang dah ada, kasi rembat sahajalah.
            “Nak makan dekat mana ni?”
            “Makan dekat mulutlah. Ada ke orang makan dekat hidung?”
            Shafiq menarik nafas panjang cuba menyabarkan hatinya. Nasib baik Shauqi tu nak belanja makan, kalau tak makan buku lima aku jawabnya. Aku tanya baik-baik, boleh dia jawab main-main?
            “Dik, kau jangan salahkan aku kalau aku tertumbuk kau sekejap lagi.”

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment