Thursday 25 October 2012

Yang Dimiliki Bukan Cinta 5



Beberapa bulan lepas tu barulah Helmi kembali menghubungi Nur tanpa rasa bersalah kerana membiarkan Nur macam tu je,dia boleh memanggil Nur dengan panggilan sayang.Bila Nur tanya ke mana dia menghilangkan diri,boleh dia kata saja nak buat Nur rindukan dia.
            “Kenapa masam ni?”
            “Penat.”
            “Banyak kerja sangat ke?”
            “Hurm..”
            “Kenapa sayang ni macam tak ada mood nak keluar?”
            “Biasa je.”
            Aku hanya melayan Helmi ala kadar kerana masih sakit hati dengan perbuatan dia.Bukan sehari dua dia buat aku macam ni tapi berbulan lamanya.Selagi dia tak mintak maaf,aku tak kan mengalah.Pujuklah macam mana pun,cakaplah apa pun,aku tak kan layan macam dulu.Dia ingat aku apa?
            “Dahlah,Mie hantar Nur balik.”
            “Hurmm..”
            Sepanjang perjalanan balik,masing-masing hanya diam.Aku dengan ego aku,Helmi dengan angin dia.Malas aku nak pujuk dia sebab bukan salah aku.
            “Apa masalah Nur sebenarnya?”
            “Tak ada apa.”
            “Nur bukan macam Nur yang Mie kenal.Cuba bagi tahu Mie apa yang Mie dah buat sampai Nur jadi macam ni?”
            “Mie boleh tanya apa Mie dah buat?Mie boleh tanya lagi?Mie sedar tak perbuatan Mie menghilangkan diri berbulan lamanya tu buat Nur sakit hati?Mie tahu tak berapa kali Nur call Mie?Sms Mie?
Ada tak Mie nak balas?Tak ada kan?!”
            Lepas pertengkaran antara kami tercetus,hubungan kami berdua makin bertambah teruk.Bukan Helmi tak cuba memujuk aku,aku je yang buat tak tahu pada dia.Hal ini berlanjutan hingga ke bulan Syawal.
            Sepanjang bulan puasa,sudah acap kali Helmi mengajak aku keluar tapi aku tetap berkeras untuk menolak.Ajak jumpa family dialah,ajak buka puasa samalah,ajak beli kelengkapan rayalah,semuanya aku tolak.
            “Sayang,jom ikut Mie pergi rumah kawan Mie?Dia buat open house.”
            “Malas.”
            “Please,sayang.Dah lama sangat kita tak keluar sama-sama.Jomlah,sayang?Janganlah marah lagi..”
            “Yelah.Jangan lambat sangat.”
            “Okey.Mie jemput sayang sekarang.”
            Sepanjang perjalanan ke rumah kawan Helmi,hanya Helmi yang paling banyak bercakap.Macamlah aku tak tahu dia buat apa selama aku tak keluar dengan dia tu.Manalah aku tak bosan kalau dia cerita benda yang aku dah tahu.Setiap masa dia akan sms aku bagi tahu dia buat apa.
            “Kawan Mie ni rumah dia dekat mana?”
            “Dekat Bangsar.Dia salah seorang daripada kawan baik Mie waktu belajar dulu.Kami ni kira nakallah jugak.Satu benda yang Mie tak boleh lupakan sampai sekarang ni,kami sama-sama kenakan pensyarah kami..Menangis-nangis dia waktu tu.”
            “Nakalnya Mie ni..”
            Sebaik saja tiba di perkarangan rumah kawan Helmi,aku terpegun melihat rumah tu.Ini bukan?
            “Sayang,menung apa lagi tu?Jom..”

BERSAMBUNG..

No comments:

Post a Comment