Monday, 1 October 2012

Tanpamu ku tak bisa 2


“Mama tak nak dengar apa-apa.Mama tunggu kamu dekat ruang tamu..Kalau dalam masa setengah jam kamu tak turun,mama heret kamu keluar.”
            Selepas mama keluar dari bilikku,aku menekan button off.Layankan jelah apa yang mama nak walaupun aku betul-betul tak ada mood nak keluar.
            Lepas bersiap seringkas mungkin,aku terus menyarung tudung arini ke kepala.Tiada secalit make-up pun aku calit ke wajah.Mana mungkin aku mampu nak berlawa-lawa nak keluar jika Fareez tiada dalam hidup aku.
            “Kenapa tak make-up.”
            “Tak ada kepentingan untuk Dilla.Nak berhias cantik-cantik pun dah tak ada guna.”
            “Suka hati Dilla lah.Jom,kita dah lambat ni.”
            “Kita nak ke mana,mama?”
            “Suatu tempat.”
            Aku turutkan juga kemahuan mama meskipun aku benar-benar malas nak melakukan apa-apa pun.Setibanya di tempat itu baru aku tahu ke mana mama membawa aku.Rumah anak-anak yatim Seri Sayang.
            “Mama,apa kita buat dekat sini?”
            “Nak ambil anak-anak angkat mama.”
            “Hah?!”
            “Hurmm,ni yang mama plan senyap-senyap tu.”
            “Baguslah,mama..Lagipun rumah kita tu pun sunyi sepi.”
            Sepuluh minit kemudian,aku merenung wajah anak-anak angkat mamaku.Comelnya mereka semua ni.Kalaulah Fareez masih hidup dan kami mempunyai anak pasti mereka pun comel macam kanak-kanak di hadapannya.
            “Kakak,kenapa kakak menangis?”
            “Kakak tak menangis,sayang..Mata masuk habuk.Fasha,Adeila dengan Naura nak ikut kakak dengan mama balik?Rumah kakak ada kolam renang tapi tak sebesar kolam renang rumah mama.”
            “Nak!!!”
            “Nanti kakak bawa kamu semua jalan-jalan..”
            “Dilla,seronok berbual dengan adik-adik.”
            “Mana tak seronok,mama..Dulu,Dilla seorang je.Sekarang ni dah ada adik.Comel-comel pulak tu.Baby siapa tu,mama?”
            Mama hanya mengangkat bahu dan menyerahkan bayi di dalam kendongannya pada Dilla.Sebaik saja bertukar tangan,Dilla mengucup dahi bayi di dalam pelukannya.Comelnya.
            “Dilla tak nak ambil anak angkat?”
            “Boleh juga.Dilla ada jugak kawan nanti nak bawak balik kondo.”
            “Dilla nak balik kondo?”
            “Mama pun ada kawan dah..Dilla bolehlah balik dengan senang hati.”
            “Tapi..”
            “Sesekali Dilla baliklah rumah mama.”
**
            Tiga bulan kemudian,aku dah mula lupakan Fareez dengan kehadiran anak angkatku,Nadya Fateha yang kini berusia tiga bulan.Nama Dilla sudah aku buang jauh-jauh dari hidupku kerana anak angkat mama,Adiela dan aku sentiasa keliru bila mama memanggil nama Dilla.
            “Anak ummi,rindunya ummi pada Dya....Dya dah makan,bik?”
            “Sudah,puan.”
            “Ummi rindu Dya sampai tak boleh buat kerja dekat pejabat tau.Nenek call ummi suruh datang rumah.Hari ni kan birthday Cik Naura..Bik,siap-siap ye,pukul enam kita gerak pergi rumah mama saya.”
            “Baik,puan..Puan nak makan?Saya hidang sekarang?”
            “Tak apalah,bik.Saya nak rehat dulu..Letih sangat hari ni.Dya dah tidur ke,bik?”
            “Sudah,puan..Jam 11.30 tadi sudah tertidur.”
            “Kalau macam tu tak apalah..Jangan lupa pukul enam kita gerak.”
            Sejam kemudian,aku mengeluh bila melihat barang-barang mainan Dya bersepah sana-sini di dalam bilikku.Dya,Dya..Mainan merata-rata.Penat ummi susun tadi.
            “Bik,mandikan Dya.Saya nak kemas ni.”

No comments:

Post a Comment