Sunday 6 May 2012

DIA DIHATIKU 5


“Dahlah,aku nak balik rumah..”
“awak...boleh awak tolong saya?saya tak tahu nak tuju kat mana sekarang nie.Hanya awak yang saya kenal.”
“you mintak tolong I?Sungguh kelakarlah,Adiella.You nak mintak tolong pada orang yang benci you?”
“awak benci saya?”
“sangat!”
Adiella terkedu mendengar kata-kata Aishah itu.Ke mana lagi aku nak mintak tolong?Ya Allah!Air mata mula bergenang..
“I bukan orang tak ada perasaan,I boleh tolong you tapi dengan satu syarat.I tak mahu you dekat dengan abang I walaupun sejengkal.You sanggup?”
“Baiklah..kalau itu harganya.”
“itu hanya jaminan,Adiella.”
Adiella terus mengikut Aishah masuk ke dalam kereta.Ke mana Aishah nak bawa dia pun dia tak tahu.Harap-harap Aishah tak kan buat benda tak elok padanya.
“jangan sentuh apa-apa dalam kereta nie.”’
“baiklah.”
Aishah terus memandu menuju ke rumah apartment miliknya.Dari rumah tu kosong,baik aku sewakan dekat dia.
“You boleh sewa rumah I?”
“sewanya berapa?”
“nanti I fikir..”
Setibanya di perkarangan apartment Bunga Raya,Aishah terus park keretanya dan terus membawa Adiella ke rumahnya di tingkat sebelas.Hati Adiella berdebar-debar waktu naik lif.Dia gayat.
“You jaga rumah ni elok-elok.Jangan bawa kawan balik rumah nie.Kalau I tahu siap you,Adiella.Sayang rumah nie macam you sayang nyawa you.”
“rumah tu nampak penting untuk awak,Aishah..”
“rumah nie antara hadiah birthday I yang paling I sayang.”
Sampai je di tingkat sebelas,Aishah terus menonong keluar dari lif.Kunci apartment dikeluarkan dari handbag.
“kita dah sampai.”
Lepas buka mangga pintu,mereka terus melangkah masuk.Rindu betul dekat apartment nie.Lama jugak aku tak balik sini.Adiella dah terpegun bila masuk.
“awak hias sendiri?”
“hurmm...rumah nie jaga elok-elok.I tak nak bersepah.Lapar,masak.I tak suka you bawa makanan dari luar.Kalau nak duduk sini,ikut cara I.If tak suka,you boleh angkat kaki.”
“Insya-Allah saya boleh buat.”
Aishah terus meletakkan begnya di atas meja kopi.Seronok juga ada orang jaga rumah aku nie.
“You dah makan?”
“belum lagi..Awak,kenapa awak tolong saya meskipun awak benci saya?”
“I tolong you sebab you pernah ada dalam hati abang I.Dan I tak benci you sebenarnya.I cuma kesal dengan apa yang terjadi..You jangan risau tinggal sini.Kalau ada papew call  I.Kadang-kadang I akan lepak sini.”
“Terima kasih tak bencikan saya..”
Adiella terus memeluk Aishah.Dia betul-betul berterima kasih dengan gadis itu sebab kalau Aishah tak tolong dia,entah mana dia tidur.
“you boleh lepas tak?I nak masak.”
“oh,maaf.”
Lepas siap masak,Aishah terus balik.Besok kerja!Yess!!Aishah lebih suka kerja dari duduk rumah.Kalau kerja dia memang tak banyak hal sebab dia nie workaholic
“seronoknya kerja!!”
-->

No comments:

Post a Comment