Sunday 27 September 2020

Kisah Semalam 1


 

"It may sound mean but you deserve the truth. I cant do this anymore, Mellya. It's over. You deserve someone better.- D"

Mellya terasa dunianya seakan runtuh tatkala membaca pesanan ringkas yang diterima di whatsapp itu. Barangan hantaran yang sudah separuh siap digubah dipandang dengan mata yang mulai berkaca. Wajah bahagia orang tuanya direnung lama. Majlis mereka hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi. Kenapa Danial buat dia sebegini rupa? Apa salahnya?

Mak dengan Abah terus menoleh tatkala terdengar esakan kecil. Apa pula yang sudah jadi ni? Baru tadi anaknya itu bergurau senda dengan mereka sambil membantu mengubah hantarannya.

"Mellya, kenapa ni? Siapa yang whatsapp kamu tu?"

"Mak... abah..."

"Sayang, kenapa ni? Beritahu Mak apa yang dah jadi."

"He dumped me, Mak... Abah. Danial tak nak teruskan semua ni. He dumped me..."

"Allah..."

Mak terus mendapatkan suaminya yang rebah sebaik sahaja menerima berita buruk itu. Ya Allah, dugaan apa yang kau berikan pada hambaMu ini.

"Abang! Farah, call ambulance sekarang!"

***

Mellyna merenung wajah adiknya dengan perasaan tidak percaya. Gurauan apa yang Farah cuba sampaikan padanya. Kepulangannya ke tanah air hari ini disambut dengan berita majlis kembarnya tidak jadi dan Abah masih lagi tidak sedarkan diri dan sedang dirawat di hospital ketika ini. This is not funny! Wedding kembarnya itu hanya tinggal lagi beberapa hari sahaja lagi. Esok dia sepatutnya menemani kembarnya untuk mengambil baju di tailor.

"Apa sebenarnya dah jadi ni? Mellya mana? Kenapa tak ada sesiapa yang inform Kak Mell pasal ni?"

"Mak tak bagi Farah call akak sebab Mak tak nak akak pergi serang keluarga tu. Kak Llya dah dua hari berkurung dalam bilik. Dia langsung tak nak keluar dari bilik. Farah dah try pujuk tapi akak sendiri tau kembar akak tu macam mana... Abah macam tu dekat hospital, Kak Llya macam tu. Farah sendiri dah tak tahu nak buat apa lagi. Akak cubalah pujuk dia... mana tahu dia nak buka pintu?"

***
Mellyna merenung wajah kembarnya dengan simpati yang melimpah ruah. Mellya yang seorang wanita yang sangat kemas boleh jadi tak terurus gara-gara seorang lelaki tak guna. Dengan mata sembapnya mengalahkan mata panda.

"Babe, stop it. Sampai bila you nak seksa diri you sendiri sampai macam ni rupa?"

"He dumped me through the text, Mell. What should I do? Wedding kami tinggal lagi tiga berapa hari sahaja. He doesnt want me anymore, Mell. Apa salah I, Mell? Apa kurangnya I? I tak cukup sempurna ke untuk dia? Apa dosa I sampai dia buat I macam ni."

"What?! Rude gila mamat tu. Suka hati dia sahaja buat macam you ni tak ada keluarga, tak ada mak abah. You dah try call dia or family dia? Tak kan family dia langsung tak beri apa-apa explanation pada you."

Mellya menggelengkan kepalanya dengan pipi yang semakin basah dengan air mata. Ya Allah, apa yang patut dia buat sekarang ni? Dewan and catering semua sudah ditempah... kad jemputan sudah separuh diedarkan. Macam mana dia nak berdepan dengan semua orang selepas ini?

"I try call dia berkali-kali but straight to his voice mail. His parent pun tak tahu apa sebenarnya yang jadi. Dia hilang macam tu je. I dah malukan Mak and Abah... Abah jatuh sakit sebab I."

"Babe, this is not your fault. Sekarang ni bukan masanya untuk you salahkan diri you. I nak you pergi bersihkan diri you, ambil wuduk and kita solat sama-sama. Then kita pergi jenguk mak and abah dekat hospital."

"I malu, Mell... I malu nak jumpa semua orang."

 

to be continue...



No comments:

Post a Comment