Saturday 20 October 2012

Ulang Tahun Yang Tak Terucap 2



       
     Telefon bimbit Azfar yang berdering memecah kesunyian yang tercipta sebaik saja kami menghadap muffin yang tak menjadi kegemaranku lagi.Dulu,aku suka muffin ni macam aku suka Azfar tapi entahlah sekarang ni perasaan aku jadi tawar dah.
            “Sorry,abang nak jawab call ni sekejap.”
            “Eh,jawablah..Buat apa nak minta maaf?”
            Lepas Azfar bangun dan beredar ke laman rumah,aku terus berjalan ke toilet dapur sambil memegang erat muffin di tanganku ini.Susah sangat nak buat dia faham yang aku tak nak muffin sebagai hadiah birthday aku lagi.
            “Maaflah,aku memang dah jemu nak makan kau..Aku tak nak menolak depan suami aku tadi sebab nak jaga hati dia.”
            Aku terus campak muffin tu dalam mangkuk tandas dan terus menekan flush sebelum beredar ke ruang tamu semula.Tak naklah Azfar tanya mana aku pergi nanti kalau dia nampak aku tak ada dekat ruang tamu.
            “Sorry,sayang..Abang kena pergi..”
            “Kenapa,abang?”
            “Ada masalah sikit dekat office..”
            Aku mengangguk dan terus menghidupkan televisyen sebaik saja Azfar berlari anak memanjat tangga ke tingkat atas.Hurm,bosanlah pulak nak berkurung dekat rumah waktu birthday aku ni..Baik aku lepak dengan Durah.Bolehlah story dengan dia sejam dua.
            “Good idea,Aneesa..”
            Lepas mendapat keizinan dari Azfar,aku terus memandu dengan hati yang senang ke rumah Durah.Lama gila tak jumpa dia.Yelah,sejak dia ada anak sekarang ni..Mana nak tinggal anak.Hurm,cakap pasal anak...Hatiku mula dipagut rasa pilu..Kalaulah masa tu,aku tak berdegil nak ikut kawan-kawan sepejabatku panjat gunung..Mungkin sekarang ni anak aku dah besar.Sayangnya..
            Azfar mengeluh sebaik saja tiba di office.Benda sekecil ni pun nak panggil aku datang office?Aku ingatkan tadi urgentlah sangat.Ini orang lain pun tahu buat.Haisyh,Mia ni kenapalah mengada sangat.Kalau tak tahu,kenapa mesti sampai aku yang kena turun padang.
            Bohari yang kebetulan lalu terus menghampiri Azfar dan Mia.Kata nak celebrate birthday isteri kesayangan.Ni apa hal ada dekat office?Bahu Azfar ditepuk perlahan.
            “Apa hal ni?Bukan kau kata hari ni nak celebrate birthday wife kau?”
            “Mia call aku mintak tolong..”
            “Lah,kenapa Mia tak mintak tolong saya je?Kan Mia tahu saya memang ada dekat office dari tadi?”
            “Err,I terlupa..Sorry ye,Encik Azfar.”
            Bohari menggeleng kepalanya beberapa kali sebelum membontoti langkah Azfar ke officenya.Terlupa konon,padahal kami berborak tadi.
            “Wife kau tak marah kau  datang sini?”
            “Tak,dia okeylah..”
            “Untung kau ada wife macam dia.Dahlah rajin,pandai masak,sejuk mata memandang.”
            “Eh,puji lebih-lebih ni kenapa?”
            “Aku puji je,takkan kau jealous kot?”
            Azfar hanya tersenyum.Sesiapa pun yang puji Aneesa membuatkan dia cemburu.Durah pernah mengusiknya tentang hal ini.Katanya,lebih baik simpan Aneesa dalam peti besi dekat rumah..Nanti tak adalah sesiapa yang memuji isterinya lagi.
            “Azfar..”
            “Hurm?”
            “Kau perasaan tak yang Mia tu syok dekat kau..”


BERSAMBUNG..

No comments:

Post a Comment