Wednesday 3 October 2012

Ini yang kau ucap cinta 2


Sebaik saja selesai menguruskan stok-stok bunga yang baru sampai,aku mengeluh kebosanan.Kalau ada Qila,adalah jugak kawan nak ajak berbual tapi dia pulak tak ada.Aku terpaksalah menghadap bunga-bunga yang segar bugar dan bunga plastik yang kelihatan menarik dihadapanku ini.
"Hurm,better ambil pekerja lagilah.Bukannya aku tak mampu nak gajikan dia orang..Lebih dari mampu.Baik aku bincang dengan ibu."
Bila bunyi pintu dibuka,aku terus menoleh dan berdiri tegak.Hurm,pelanggan! Senyum,Mia..Senyum.Pelanggan datang bawa rezeki.
Iqbal terus berhenti melangkah bila melihat siapa yang berada di sebalik kaunter tu.Tu wanita yang datang kedai buku aku tadi.
“Selamat datang,apa yang saya boleh bantu?”
“Err..Saya nak ambil bunga yang saya tempah tadi..”
“Resit?”
Lepas resit bertukar tangan,aku terus meminta diri untuk mengambil tempahan.Hurm,untung siapa yang dapat bunga ni..Dahlah lelaki yang tempah bunga ni handsome,kacak bergaya lagi tu..
“Maaf lama menunggu..Ini bunga yang encik tempah.So,macam mana?”
“Ada card tak?”
“Dekat sini,encik pilihlah yang mana berkenan.Saya nak jawab call dulu..”
“Pekerja yang tadi tak ada ke?”
“Oh,dia separuh hari je..Hello,Taime Forist.Apa yang saya boleh bantu?Sekejap ye..”
Aku menulis sesuatu di dalam buku order.Iqbal hanya membelek card-card yang ada di situ sambil sesekali melirik ke arah wanita itu.
“Esok pagi?Okey,terima kasih..”
            Ramai betul yang order bunga dekat kedai ni.Aku betul-betul dah tak cukup tangan nak buat semua ni..Nak harapkan aku dengan Qila,mahu gulung tikar kedai ibu ni.
            Bila bunyi pintu dibuka,aku terus menyambut dengan wajah ceria.Lah,ibu rupanya.Nasib baik dah siap buat kira-kira.Ibu ni,sukalah datang terkejut.
            “So,Mia..Okey ke meeting dengan pembekal?”
            “So far,okeylah..Ibu ni kenapa nak datang tak bagi tahu?”
            “Saja nak datang lawat kedai...Dah lama tak datang..”
            “Kita sembang nantilah,ibu.Mia ada pelanggan ni.Lagipun Mia ada benda nak bincang.”
            Ibu terus menghilang ke belakang kedai.Nak tengok laporan kewanganlah tu.Biasalah tu,ibu sayang kedai dia ni.Dia tak nak apa-apa jadi pada kedai dia.
            “Saya nak yang ini..”
            Lepas aku menulis apa yang diucapkan oleh pelanggan di hadapanku ini di dalam card,barulah aku tahu dia nak beri bunga white lily pada ibunya.Wah,sejuk hati ibu dia nanti.
            “Saya nak tumpang tanya..Cik ada kenal mana-mana orang yang jual bunga-bunga hidup..Saya nak buat taman bunga dekat laman rumah..Sampai sekarang terbiar je kosong.Macam tak ada seri pulak.”
            “Oh,kawan saya ada buka nurseri bunga..Kalau encik berminat,nanti saya bawa encik jumpa dia.Harganya berpatutan.”
            “Kalau macam tu,bolehlah.Ni card saya.Apa-apa boleh contact saya.”
            Lepas card bertukar tangan,aku terus menyimpan card tu di dalam handbag.Sherin mesti suka aku bawa pelanggan untuk dia lagi.Hahaha,baik kan kawan baik dia ni?Dia tolong bawak masuk pelanggan dalam kedai ibu aku,aku tolong meramaikan pelanggan dia..
            “Boleh saya minta card awak?”
            Aku terus menghulur business card aku pada dia.Mujurlah ibu buatkan aku business card,kalau tak jangan haraplah aku nak ada.
            Iqbal terus beredar dari kedai bunga Taime Florist sambil tersenyum.Tak sangka dapat jumpa dia lagi.Orangnya boleh tahan juga bila pandang dari dekat.Senyuman dia pun manis.
            “Iqbal,Iqbal..Jangan kata kau dah jatuh cinta dengan dia?”
            Aku terus melangkah ke belakang sebaik saja pelanggan kami melangkah keluar.Ibu tengah termenung di office kecil yang ada dalam kedai tu.Kenapa dengan ibu?
            “Ibu?Kenapa ni?”
            “Mia,ibu nak mintak tolong kamu boleh?”
            “Mintak tolong apa,ibu?Kalau Mia boleh tolong,Mia tolong.”
            “Mia...Tolong kerja di syarikat ayah..”
            Hah?!Kenapa aku nak kerja dekat syarikat ayah?Selama ni ayah dengan ibu tak kisah pun aku kerja dekat kedai bunga ni.Bila melihat wajah mendung ibu,aku mematikan niat untuk bertanya.
            “Kerjalah dengan ayah,Mia..Ibu tak nak orang yang tak sepatutnya ambil hak kamu.”
            “Orang tak sepatutnya?”
            “Mia,maafkan ibu sebab rahsiakan hal ini dari kamu tapi percayalah,ibu tak sampai hati nak beri tahu.”
            “Apa maksud ibu ni?Mia tak faham..”
            “Ayah kamu dah kahwin satu lagi,Mia..Sekarang ni anak tiri dia yang tolong ayah kamu uruskan syarikat tu..”
            Apa?!!Ayah kahwin lagi?Ni tak boleh jadi,kenapa ayah sanggup buat ibu macam tu?Di matanya,ibu dah cukup sempurna sebagai seorang wanita,isteri dan seorang ibu.Apa yang tak cukup?Nak anak lelaki?Adik aku tu apa?Pondan?Ah,ayah memang gatal nak beristeri lagi.
**
            Keesokan harinya,aku dah tak pergi kedai bunga dah.Aku terus datang office untuk mentadbir syarikat tu.Aku anak kandung ayah,jadi aku layak mentadbir dan aku ada kelayakan.
            “Ayah gembira Mia nak kerja dengan ayah..”
            “Maaf ye,dekat office hanya ada bos dan pekerja.Tiada hubungan antara ayah dan anak.”
            Ayah mengangguk faham.Mia nak kerja dekat sini dah cukup bagus,apa yang dia nak lebih baik aku turutkan..
            “Apa tugas pertama saya di sini,Tuan?”

No comments:

Post a Comment