Tuesday 9 October 2012

Fb cinta kita 12



“Dah,tu hah..Atas meja.I nak letak dalam pinggan kejap.”
            “Sue,Anna suruh Kak Dij datang ke mari untuk check Fida.”
            “Baguslah.Dia pun tak nak pergi hospital..”
            “Anna suruh abang datang sekali.”
            “Anna!Kenapa you buat macam tu?Punyalah susah Fida nak lupakan abang you.Apa yang you fikir ni?!”
            “Sue,Anna cuma nak buat Fida happy.”
            “Happy ke dia nanti?Abang you tu dah nak kahwin!”
            Aku terus terdiam.Salah ke apa yang aku buat?Aku cuma nak yang terbaik untuk Fida.Sue yang menyedari kesilapannya cepat-cepat memohon maaf.
            “Maaf,Anna.I tengah tension sangat-sangat ni.Dia orang nak saman I sebab I langgar kontrak.”
            “Anna cuma nak yang terbaik untuk Fida.Apa salahnya kita buat dia gembira?”
            “Baiklah kalau macam tu.Kalau keadaan Fida makin teruk,I tak nak abang you dekat dengan dia lagi.”
            “Baiklah,Anna janji.”
            “I pergi hantar ni ke atas sekejap.Mintak-mintaklah Fida nak makan.”
            “Sue,bawak sekali pudding dalam peti sejuk.”
            Setengah jam kemudian,abang Hairie dengan Kak Dij sampai.Bila nampak je muka abang,aku mula teresak-esak menangis.
            “Kenapa ni,adik?Kenapa menangis?”
            “Anna nak balik ke?”
            “Kak Dij,abang..Fida..”
            “Kenapa dengan Fida,Anna?”
            “Fida sakit..Dia tak nak pergi hospital..”
            Lepas Mendij memeriksa keadaan Fida,dia terus menghampiri aku dan Sue.Abang Hairie hanya menunggu di ruang tamu.
            “Anna,keadaan Fida terlalu lemah.Kita kena bawak dia pergi hospital.”
            “Tapi,kak..Dia tak nak.Sue dengan Anna dah pujuk dia.”
            “Dah maklumkan pada keluarga dia?”
            “Dah..Tapi mereka tak dapat terima.”
            “Kita kena bawak Fida ke hospital juga.Kalau terlambat,boleh mengancam nyawa dia.”
            Sue dengan Anna terus mengemas barang-barang Fida yang nak dibawa ke hospital.Mendij terus keluar dan meminta pertolongan abang Hairie untuk bawa Fida ke hospital.
            “Kita nak ke mana?”
            “Fida,Anna tak peduli.Selama ni Anna ikutkan kemahuan Fida.Anna nak hari ni Fida ikut apa yang kami nak pulak.Kita pergi hospital.”
            “Fida tak nak,Anna..Sue.”
            “Fida,Kenapa cepat sangat putus asa?I tak suka perangai you macam ni!Mana Fida yang I kenal dulu?Mana kawan I yang dulunya periang?Mana?!”
            “Baiklah,kita pergi hospital.”
**
            Sudah dua minggu Fida ditahan di wad dan ini bermbersalakna sudah dua minggu juga aku teman dia di hospital dan abang Hairie sudah dua minggu berulang alik dari rumah ke hospital.Aku rasa sangat-sangat bersalah pada Qaseh sebaik saja terpandang wajah abang Hairie tapi dalam masa yang sama,aku nak Fida happy di saat-saat terakhir hidupnya.
            “Adik dah makan?”
            “Belum lagi,abang?Bukan abang dah janji dengan Qaseh ke nak try baju hari ni?”
            “Abang tak sanggup nak tinggalkan Fida.”
            “Abang,kan Anna ada untuk jaga Fida.”
            “Abang tahu tapi..”
            Handphone aku yang tibe-tiba berbunyi mematikan perbualan kami.Siapa pula yang call tu?Kak Dij?
            “Hello?”
            “Anna,apa yang kamu fikir hah?Kenapa kamu buat Qaseh macam ni?Dia kawan kamu!”
            “Apa maksud Kak Dij?”
            “Qaseh cakap abang nak putuskan pertunangan.Apa semua ni?Akak tahu,ni mesti sebab perempuan tu kan?Sampai hati kamu,Anna!Akak tak ada adik macam kamu!Kamu dah hancurkan hati Qaseh!!”
            Belum sempat aku membela diriku,Kak Dij sudah mematikan talian.Abang yang sedang bersembang dengan Fida aku pandang lama.Kenapa abang buat Qaseh macam ni?
            “Abang,boleh kita bincang sekejap?Anna tunggu abang dekat luar.”
            Fida dan abang Hairie hanya memandang aku melangkah keluar dari wad.Kenapa dengan Anna?Muka dia menunjukkan dia ada masalah besar.
            “I keluar sekejap.”
            “Hurmm..”
            Sebaik saja abang melangkah keluar dari wad vip tu,aku terus bangun dari duduk.Aku betul-betul marah dengan apa yang dilakukan abang.
            “Apa semua ni,abang?Kenapa Kak Dij call Anna marah-marah?Kenapa abang buat Qaseh macam tu?”
            “Abang tak dapat menipu hati abang lagi.Abang tak cintakan dia.”

No comments:

Post a Comment