Wednesday 30 September 2020

Kisah Semalam 2



Sudah setengah tahun berlalu semenjak pemergian Abah dan Mellyna semakin rungsing melihat keadaan keluarganya. Mak tidak lagi mahu keluar dari rumah  kerana tidak sanggup berhadapan dengan tomahan orang luar. Setiap hari Mak lebih selesa menghabiskan masanya di tikar sejadah daripada bersosial dengan sahabatnya. Segala aktiviti persatuan yang kerap disertai sebelum ini tidak lagi diambil peduli. Mellya pula walaupun dia sudah tidak mengurungkan dirinya di dalam bilik namun kembarnya itu tidak lagi seceria dahulu. Gadis itu lebih gemar menyendiri dan tiada lagi senyuman yang terlakar di bibir gadis itu. Setiap hari Mellya lebih gemar menyibukkan diri di pejabat sehingga larut malam daripada menghabiskan masanya dengan keluarga.

"Mak, hujung minggu ni kita pergi bercuti nak? Sementara Mell tengah free ni... kita pergi jalan-jalan. Tukar angin pula..."

"Kalau kamu nak pergi, kamu pergilah... Mak nak duduk rumah sahaja."

"Mak... dah setengah tahun dah Mak. Mell sedih tengok family kita jadi macam ni. Dah setengah tahun juga Mak dengan Llya tak bersua muka walaupun kita ni duduk satu rumah. Mak tak kesiankan Mell dengan Farah ke? Kami berdua pun anak Mak juga."

Mak hanya mendiamkan diri tanpa mahu mengulas apa-apa. Dia tahu semua ini bukan salah anaknya itu tapi hati dia sakit mendengar tomahan orang luar terhadap keluarganya. Sanak saudaranya sendiri turut bercakap benda yang bukan-bukan mengenai anaknya itu. Dia terlalu malu dan sakit hati dengan apa yang terjadi.

"Kita pergi ya, Mak? Mell dah booking chalet semua. Mell pun dah inform Farah yang kita akan jemput dia dekat hostel hari Khamis ni."

"Ikut kamulah, Mellyna. Kalau Mak cakap tak pun bukannya kamu nak dengar."

"That's my Mak... okey, Mell nak call Llya pula. Mak cik seorang tu selagi matahari dekat langit tu tak bertukar dengan bulan, selagi tulah dia tak jumpa jalan balik rumah."

***

"I busy..."

"Babe, you tahukan yang I bukan bertanya you nak pergi ke tak... I memang suruh you pergi."

"I'll pay for everything. Have fun, okay?"

"Mellya Sofea, for once boleh tak if you dengar cakap I? You tahukan I tak akan terima jawapan tidak dalam hidup I."

Mellya hanya memekakkan telinganya sambil membelek report di hadapannya. Banyak lagi kerja yang dia perlu lakukan dari melayan kerenah kembarnya itu.

"Llya, you dengar tak apa yang I cakap ni?"

"I dengar and I dah bagi jawapan."

Kertas di tangan Mellya terus dirampas. Kali ini dia dah tak boleh berlembut lagi dengan gadis itu. Sudah terlalu lama dia biarkan Mellya hidup macam ni dan dia sebagai keluarga gadis itu sudah tidak sanggup melihat Mellya terus tenggelam dengan hidupnya.

"Mellya Sofea, sampai bila you nak seksa diri you macam ni? Sia-sia you hidup macam ni sebab Abah tak kan kembali pada kita you faham tak?!"

"Mellyna!"

"Enough with this nonsense, Mellya! Sampai bila you nak hidup macam ni? Semua yang jadi sebab qada dan qadar."

"I dont deserve to be happy, Mell. I punca Abah pergi... I punca keluarga kita dihina. Semua sebab I! Ya, I memang act like I dont give a damn about apa yang orang sekeliling katakan pada I but deep inside, it's hurt! Setiap hari, Mellyna... I kena berhadapan dengan hinaan orang setiap hari dan setiap hari tu juga I tak sanggup nak tengok muka Mak. I rasa berdosa sangat pada Mak. I punca segalanya-galanya. I dah kecewakan dia, Mellyna. Tell me, apa dosa I pada mereka sampai mereka buat I macam ni? Apa salah I sampai I kena terima semua ni? I try... to be strong but it's hurt, Mellyna. It's hurt so bad and I dont think I'm winning anymore. That's why i tend to shut people out... I dah tak larat, Mellyna. I dah tak sanggup nak hadapi semua ni."

Mellyna terus memeluk kembarnya yang sudah teresak-esak menangis. Jujur, dia tak tahu selama ini gadis itu menyorokkan semua benda ni padanya. Mak yang sejak dari tadi berada di sebalik pintu bilik Mellya hanya mampu menahan esakannya. Dia terlupa yang selama ini anaknya itu turut terseksa namun dia hanya pentingkan perasaan sakit hatinya sahaja selama ini.

"Kenapa you tak pernah beritahu I tentang semua ini? We're twins right?"

"I dah tak larat, Mellyna... I dah give up."

"Jangan cakap macam ni, Llya. You masih ada I... Mak and Farah. Kita sama-sama cari jalan untuk fix this mess, okay? I janji dengan you."


to be continue...








No comments:

Post a Comment