Sunday 7 October 2012

Ini ke cinta?


Aku mengeluh memandang skrin telefonku.Hurm,manalah dia ni?Dah seminggu tak contact aku..Patut ke aku yang contact dia?Hurm,aku hantar mesej je lah.

"Kau ni dah kenapa minah?Dari tadi aku tengok gelisah macam kucing nak beranak je?"
"Tak ada apa-apalah,kau ni suka menyibuk hal aku kan?"
"Kau tu adik aku mestilah aku kena sibukkan diri aku ambil tahu pasal kau..So,tak nak cerita dekat aku ke?"

Haisyh,susah betul ada kembar penyibuk ni..Semua benda dia nak ambil tahu..Aku bukannya tak nak cerita apa-apa dekat dia,tapi aku malaslah..Dia ni suka gelakkan aku gila-gila...Nama je kembar...

"Tak ada apa-apa..Kau kata nak keluar?Apesal tak siap lagi?"
"Aku malas nak keluar.Eh,tukar topik nampak?"
"Tukar topik ke benda?Si Akif tak mengamuk ke kau cancel date last minute?"
"Dia tu macam biasalah,mana dia berani tinggi suara dengan aku..Dia bengang macam mana sekali pun dia diamkan je sebab takut aku tinggal dia.."
"Dia sayangkan kau,mestilah dia diamkan je."
"Tapi masalahnya,aku bosanlah..Dia tu layankan je apa yang aku cakap,membantah pun tak..Aku teringin jugak bergaduh-gaduh dengan dia.."

Handphone aku yang berbunyi tiba-tiba tu sekali gus berjaya menyelamatkan aku daripada mendengar Lin bercerita masalah cintanya itu.Ah,bersyukur sangat-sangat.

"Hello,assalamualaikum.."
"Wa'alaikumussalam..Weh,mak cik!Apa ke lambatnya kau ni.Lama gila kami tunggu kau datang.."
"Jap-jap..Aku blur ni,Arman...Datang mana?"
"Bertuah punya mak cik.Weh,kan dah janji nak pergi tengok wayang!Kau ni dah nyanyuk ke apa?Kan kita nak celebrate birthday Fimie..Cepatlah datang."
"Ye,aku datang dengan kakak aku tau."
"Hurm,suka hati..Bye."

Lepas berjaya memujuk Lin untuk ikut aku jumpa kawan-kawan aku,kami terus bersiap secepat mungkin dan terus memandu laju meninggalkan perkarangan rumah banglo tiga tingkat tu.

"Apesallah kau ni pelupa sangat?"
"Manalah aku tahu,aku pun tak ingat bila aku berjanji dengan dia orang.."
"Hurm,birthday boy pulak yang kena tunggu.."
"Hisyh,kau ni..Jangan buat aku gabra..Eh,dekat seat belakang ada hadiah tak?"
"Ada-ada..Kan tadi kau yang bawak masuk."

Sebaik saja tiba di Mall,aku melangkah laju ke arah kawan-kawan baikku.Dari jauh dah nampak muncung Fimie.Aduh,aku bukan sengaja.Fikir pasal Nazrinlah ni..

"Sorry,lambat.."
"Lagi sekali lambat,aku pancung."
"Agak-agaklah,Arman oii.."

Aku perasaan yang Fimie memandang aku dan Lin silih berganti.Apesal pula dengan dia ni?Kena sampuk apa?

"Kau apesal?"
"Yang mana satu Leeya?"
"Oh,lupa pulak dia baru balik oversea..Fimie,kenalkan aku ni Leeya,ni kakak kembar aku,Lina..Kan aku pernah cerita dekat kau yang aku ada kakak kembar,nilah orangnya.Seiras kan?"
"Sumpah,sangat-sangat seiras.Aku sampai tak kenal mana satu kau,Leeya.."

Masing-masing menepuk dahi bila melihat Fimie sudah salah orang.Fimie,Fimie..Kawan sendiri pun kau tak kenal ke?

"Fimie,ni kakak aku lah...Aku yang pakai baju biru ni.."
"Oh,sorry-sorry..Aku dah konfius ni."
"Hah,apa kata kita tanya dia orang ni soalan..Tengok dia orang ni ada telepati tak sesama sendiri."

Masing-masing bersetuju dengan cadangan Arman sementara aku dengan Lin saling berbalas pandang.Macam budak-budaklah..

"Okey,jangan tanya soalan mengarut sudah..."
"Okey...Kena jawab serentak tak..."
"Okey,kau okey kan Lin?"
"Yupp,aku okey.."

Aku terus mencapai air Arman dan menikmatinya.Sedapnya air orang..Hahah,Arman hanya buat tak kisah je sebab dia dah tahu perangai kawan baik dia ni macam mana..

"Okey,soalan pertama...Artis lelaki hollywood yang kau orang suka.."
"1..2..3.."
"Daniel Radcliffe."
"Daniel Radcliffe."

Serentak dengan itu aku dan Lin menyebut artis lelaki kegemaran kami itu.Kami mana pernah miss tengok Daniel Radcliffe berlakon.Hahah,tak sangka pulak Lin pun suka dia..

"Aku pulak..Hurm,cerita harry potter yang kau orang suka..."

Soalan Wina membuatkan kami berfikir sekejap.Harry Potter ye..Yang mana aku lebih suka...Semua aku suka..

"1..2...3.."
"Half blood prince!"
"Half blood prince!"

Aku dengan Lin saling berbalas pandang.Masing-masing tak sangka yang mereka akan menyebut cerita yang sama..Arman,Wina,Fimie,Fara dan Sania menepuk tangan masing-masing bila pasangan kembar tu memberi jawapan yang sama..

"Bagi soalan yang lain pulak.."

Kata-kata Fara membuatkan kami tersenyum.Apa lagilah mereka nak tanya ni?Tak puas-puas bermain ke?Aku dah penat dah ni..

"Hurm,benda yang kau orang nak makan?Dalam kiraan 1..2..3..."
"Pizza!"
"Pizza!"
"Haha,kau orang memang kembar yang dasyat.."
"Weh,dahlah..Aku dah penat nak makan ni..Lapar.."
"Okey,sementelah kau orang dah buat aku happy hari ni kan,jom aku belanja makan pizza.."

Lin dengan aku melompat gembira bila kami dapat makan pizza.Yes!Yes!Nak makan pizza.Oh,yay!Nak makan pizza apa eh?

"Nak yang mana?"
"Triple chicken sensation pizza..."
"Triple chicken sensation pizza.."

Sekali lagi aku dengan Lin menyebut pizza kegemaraan kami tu.Tak sah kalau datang sini tak makan pizza ni..Tiap kali birthday kami pun wajib ada pizza ni.

"Yang lain nak makan pizza apa?"
"Hurm,apa-apa pun okey."

Dia orang terus melangkah ke arah pizza hut yang terletak tidak jauh dari mereka dengan perasaan berbunga-bunga..Wah,seronoknya dapat makan pizza apatah lagi pizza free.

"Weh,macam mana nak bezakan kau orang berdua ni?"

Lah Fimie ni,masih tak stop lagi ke cakap pasal kami...Kawan kami yang lain hanya tertawa kecil mendengar soalan Fimie tu..

"Susah eh nak bezakan antara adik saya dengan saya?"
"Parent kami pun selau tersilap orang.."
"So,macam mana nak bezakan antara kau orang berdua.."
"Kalau kami bukak tudung,senanglah sikit nak bezakan sebab saya rambut ikal...paras bahu.Leeya rambut lurus sampai ke pinggang."
"Tu leceh sikitlah,Lin..Kita kan bertudung,hurm..Senang je nak beza..Senyuman kami berbeza.Lepas tu,selalunya nak elakkan orang asyik tersilap je,aku selalu keluar pakai cermin mata..Lin pula lebih selesa pakai contact lens je..Al-maklumlah,kamikan rabun..Cuma hari ni je kami sama-sama pakai contact lens."



No comments:

Post a Comment